Al in 2011 had Suriname een veerboot in Schiedam deels aanbetaald, maar trok zich terug...
De bouw van een grotere veerboot dan nu in bedrijf is tussen Suriname en Frans-Guyana zal mogelijk binnen enkele maanden beginnen. 'Ze zal gebouwd worden door een Surinaamse contractor', zegt de Franse ambassadeur in Suriname, Antoine Joly, aldus de Ware Tijd vandaag, woensdag 14 februari 2018.
Naast de legale pont zijn er kleine illegale boten die gedoogd worden, vergelijkbaar met het backtracksysteem aan de grens met Guyana.
Suriname en Frans-Guyana onderhandelen al zeker sinds 2014 over een grotere veeboot, die gefinancierd zal worden door de Europese Unie. Suriname is al bezig met het aanleggen van een grotere steiger.
'Frans-Guyana zal er binnenkort mee beginnen', aldus de ambassadeur.
Het project veerboot en steigers zal totaal vijf miljoen euro kosten.
Joly stelt, dat een grotere veerboot nodig is voor betere dienstverlening bij het personen- en goederenvervoer. Het bedrijfsleven in zowel Suriname als Frans-Guyana heeft hierom vaker gevraagd, omdat dit de wederzijdse handel zal vergroten.
Toch blijft de ideale oplossing een brug tussen de twee landen. Joly zegt dat president Bouterse dit ook graag heeft en zelf staat hij hier ook achter. Maar, op grond van de realiteit verwacht hij gezien de grote investering dat een brug nog lang op zich zal laten wachten. 'Financiering voor dergelijke grote projecten is altijd een probleem, ook voor landen als Frans-Guyana', zegt de ambassadeur.
Een optie om de bouw van een brug te bespoedigen is die te laten financieren via een zogeheten "publiekprivaatpartnerschap". Het geld komt dan van particulieren die in ruil daarvoor bijvoorbeeld concessierechten van de twee overheden kunnen krijgen voor een periode van dertig jaar, waarbij ze hun geld terug zullen mogen verdienen door tolheffing voor de oversteek. 'Dit model is met succes toegepast in Guyana met de bouw van een drijvende brug. Het beste is dat wij ook een drijvende brug aanleggen', aldus Joly. Een dergelijk type brug is flexibel en kan verplaatst worden, bijvoorbeeld voor de vrije doorgang van schepen.
Lees ook onderstaand artikel uit maart 2014 (!) - https://suriname-tribune.blogspot.com/2014/03/nederlands-bedrijf-zit-al-drie-jaar-in.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten