(Bron foto: Rijksmonumenten.nl) |
Het beeld is in 1926 (!) geplaatst en sinds 2002 een rijksmonument....
De discussie is nu pas, na bijna 100 jaar, losgebarsten - en tot een dieptepunt gezonken - over het standbeeld van een ’witte man die neerkijkt op een knielende zwarte man’ in het Wilhelminapark in Tilburg. Het gaat om het standbeeld van Peerke Donders. Een bewoner doet zijn beklag vandaag, dinsdag 9 januari 2018, in het Brabants Dagblad.
Volgens de bewoner representeert de ’rechtopstaande witte man die hooghartig neerkijkt op een knielende zwarte man’ koloniale en raciale verhoudingen. 'Dat hoort naar mijn mening niet thuis in de huidige openbare ruimte.' Het lijkt spijkers op laag water zoeken van iemand die duidelijk de relatie van Donders met de jongen niet kent. De zogenoemde discussie glijdt af naar een bedenkelijk niveau. En waarom nu pas die kritiek?
Afgebeeld is de bekende Tilburgse priester Petrus (Peerke) Donders. Het beeld is in 1926 geplaatst en sinds 2002 een rijksmonument.
De Tilburgse Keti Koti-werkgroep is het eens met de bewoner: 'Wat het uitbeeldt, is superioriteit. De witte man, de katholieke kerk, die de zwarte man eronder houdt. Sta eens stil bij het effect dat dit nog steeds heeft.' Volgens een woordvoerster hoeft het beeld niet weg, maar moet er wel meer informatie gegeven worden. Deze Surinaamse stichting heeft ook, voor zover bekend, nimmer publiekelijk kritiek op het beeld geuit.
Stichting Petrus Donders is het hiermee eens, en gaat zijn best doen een informatiebord te plaatsen. Volgens de stichting wordt het beeld wel verkeerd geïnterpreteerd, want Peerke Donders ’hielp de melaatsen en de slaven letterlijk overeind’.
Op sociale media is inmiddels de discussie over het beeld losgebarsten. 'Zelfs Peerke is nu plotseling een hooghartige witte man. Het houdt nooit meer op, hè?', reageert een twitteraar.
De stichting gaat overleggen met de gemeente, die het gesprek over het beeld wil aangaan.
Zelfs Peerke is nu plotseling een hooghartige witte man. Het houdt nooit meer op, hè? https://t.co/h4axq2vsOx— Marit de Roij (@Tiramarit) January 9, 2018
Veelzeggend wel dat ik ongeveer vijfentwintigduizend keer langs dat beeld van Peerke Donders gereden ben zonder dat het me is opgevallen.— Miko Flohr (@mikofLohr) January 9, 2018
Peerke Donders in verband brengen met racisme en koloniale hooghartigheid is echt belachelijk. Man wordt in Suriname terecht vereerd als onzelfzuchtige verzorger van slaven en melaatsen in een tijd dat niemand naar ze omkeek.— Jan Vlug (@JanVlug1) January 9, 2018
'Het beeld zou moeten tonen hoe ons Peerke de melaatsen weer hielp op te staan'. Toen ik dat las zag ik iets anders dan een witte onderdrukker. Bordje erbij zou dus kunnen helpen.— Nathalie (@NathNijs) January 9, 2018
Bijna 100 jaar oud standbeeld Peerke Donders (rijksmonument) moet weg, want ‘racisme’ https://t.co/EAGAxAFUdp via @TPOnl— Faulks (@Revelsoffice) January 9, 2018
Kom je op voor melaatsen is het wéér niet goed: zeurpieten willen standbeeld Peerke Donders weg, want 'racisme'. Het houdt niet op, niet vanzelf.👎🏿https://t.co/dOKYByfvPD via @TPOnl— GertonsToon🇳🇱 (@GertonPolitiek) January 9, 2018
(Suriname Mirror/Brabants Dagblad/De Telegraaf/Twitter/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten