maandag 15 januari 2018

Porto Central te Presidente Kennedy in Brazilië: de haven die niet voor vissers is...

Vijf kilometer lange vaargeul verandert groot natuurgebied in modern industriegebied



De Braziliaanse gemeente Presidente Kennedy moet met de Porto Central dé transporthub van Brazilië worden, gebouwd door het Havenbedrijf Rotterdam. Maar, waar de enorme haven gaat komen, wonen nu mensen die nooit iets anders hebben gedaan dan vissen. 'Ze bleven maar zeggen: er komen banen. Maar, de banen die er komen zijn voor mensen die gestudeerd hebben.' Dit schrijft  Ike Teuling vandaag, maandag 15 januari 2018, in Down to Earth Magazine.

'Ik ben 39 jaar en heb nooit iets anders in mijn leven gedaan dan vissen', zegt Fernando Paes Batista terwijl hij het zweet van zijn voorhoofd wist. In zwembroek en teenslippers zit hij in de woonkamer van zijn zelfgebouwde betonnen huis in het Braziliaanse Marobá.

De paar honderd inwoners van het slaperige dorpje, 600 kilometer ten noordoosten van Rio de Janeiro, leven bijna allemaal van de visserij.



Op de zanderige binnenplaats staat een vers geschilderde oranje roeispaan. Batista vist vanuit zijn roeiboot, met hengels en kleine netten. Af en toe leent hij een buitenboordmotor van een bevriende visser. 'We worden er niet rijk van maar we kunnen ervan leven', verklaart de vader van drie kinderen. Zijn vrouw Aline Belonia (35) verdient wat bij als schoonmaakster in het gemeentehuis, de enige formele werkgever in de gemeente Presidente Kennedy, waar Marobá onder valt.

Batista’s vader was visser, zijn grootvader was visser en al zijn broers zijn visser. Zoon Luis Fernando (8) wil ook visser worden. Maar of dat nog kan, tegen de tijd dat hij sterk genoeg is om in de roeiboot de zee op te gaan, weet Batista niet. Op de plek waar de vissers van Marobá nu de beste vis vangen, varen straks de grootste zeeschepen ter wereld.

Presidente Kennedy moet dé transporthub van Brazilië worden. Een verbinding tussen de gigantische, recent ondekte olievelden voor de kust, de ijzermijnen en sojavelden in de aangrenzende provincie Minas Gerais en de rest van de wereld.

Een vijf kilometer lange vaargeul zal een natuurgebied van duizenden voetbalvelden groot veranderen in een modern industriegebied. Het eindeloze zandstrand tussen Marobá en het volgende dorp Praia das Neves, ‘sneeuwstrand’ in het Portugees, zal in tweeën worden gekliefd.



Porto Central is de ambitieuze naam die op de havenplannen geplakt is. Tijdens de hoogtijdagen van de Braziliaanse economie schoten de plannen voor nieuwe havens aan de kust van de deelstaat Espírito Santo als paddenstoelen uit de grond. Maar liefst 26 havens zouden er aangelegd gaan worden aan de tropische stranden van deelstaat Espírito Santo. Door de economische crisis gingen veel van deze plannen ter ziele.

Toen het Braziliaanse mijnbouwbedrijf Ferrous zich in de crisisjaren leek terug te trekken uit het ambitieuze project in Marobá, dacht dorpsbewoonster Maria Auxiliadora Souza Araújo (63) – grijs kroeshaar, brede glimlach – aanvankelijk dat ook deze haven niet door zou gaan. Ze was opgelucht. 'Ik ben bang voor al die mannen die naar ons dorp gaan komen. Wat gaan al die mannen doen? Drugs, prostitutie, dat hebben we hier nu niet', legt de energieke moeder en oma uit.

Klik hier om het complete artikel te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten