vrijdag 22 december 2017

SLM-directeur Lachmising: 'Bedrijf sluit het boekjaar 2017 op 31 maart 2018 mogelijk met een verlies af'

'Financieel is het nog niet wat het wezen moet binnen de SLM'

Pluspunt in de samenwerking met TUI is, dat de SLM nu meer naamsbekendheid krijgt


2017 Was voor de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) zeer enerverend. Er zijn zowel positieve zaken als tegenslagen geregistreerd door de maatschappij. De bedrijfsvoering gaat volgens directeur Robbi Lachmising momenteel de goede kant op, zo bericht het Dagblad Suriname vandaag, vrijdag 22 december 2017.

'Financieel is het nog niet wat het wezen moet binnen de SLM. Het bedrijf sluit het boekjaar mogelijk met een verlies af. Dit boekjaar sluit pas op 31 maart.' Uitgaande van de begroting van de organisatie zal het komend boekjaar volgens Lachmising ook met een verlies worden afgesloten.

'Een pluspunt echter in de samenwerking met TUI is dat de SLM nu meer naamsbekendheid krijgt. Het effect is ook al te zien op de vele charters die zij heeft mogen uitvoeren in de afgelopen periode.'

Gezien het boekjaar nog niet gesloten is, hield Lachmising het bij deze mededeling.

Het Dagblad Suriname heeft echter vernomen, dat het verlies vooral ligt aan de hoge kosten die het bedrijf maakt. Er wordt momenteel een programma genaamd ‘Huis op Orde’ uitgevoerd, waarbinnen alle afdelingen van de SLM de opdracht krijgen om te bezuinigen.

Een ander al jarenlang door vooral politici aangekaarte maar voortdurend probleem van de organisatie is het overschot aan personeel. Dat drukt merkbaar op de kosten.

'Onze luchtvaartmaatschappij is in 2017 een aantal overeenkomsten aangegaan met lokale en buitenlandse partners die in het jaar 2018 verder moeten worden uitgewerkt. Een van de belangrijke mijlpalen voor de SLM is de samenwerking met Touroperator TUI. De samenwerking met TUI is bedoeld om een ander segment op de Europese markt aan te boren, namelijk de toeristen, in plaats van de familie reizigers. Er zijn momenteel wat haken en ogen, maar niet meer op het samenwerkingsgebied. Suriname heeft momenteel niet voldoende toeristische accommodatie. Volle kisten kunnen wel worden ingevlogen, maar dan blijkt accommodatie altijd een probleem te zijn. De SLM werkt er nog steeds aan om investeerders te interesseren voor aandacht in deze sector. Daarover worden er ook concrete voorstellen gedaan.'

Het SLM-kantoor in Den Haagm dat geruime tijd gesloten was, wordt in dit kader ook heropend. Het eigendomspand van de SLM werd al die tijd gebruikt als magazijn, dat uiteindelijk niet productief is bevonden. Daar zal naast passageverkoop, een toeristisch SLM-centrum worden opgezet. Mets Tours en Residence Inn zullen hier ook in participeren. SLM denkt ook SHATA (Suriname Hospitality and Tourism Association) en andere toeristische bronnen hierin te willen interesseren. Dit zal allemaal in samenwerking met TUI worden ondernomen.

Er is gewerkt aan flight entertainment en verbetering van de service aan boord van vliegtuigen. Er zijn diverse trainingen voor het personeel gedaan op het gebied van tarieven, crew scheduling en revenu management. Er wordt momenteel gewerkt aan een business app, waarmee tijdig met passagiers wordt gecommuniceerd. De website van de SLM heeft inmiddels ook al een onderhoudsbeurt gehad.

Volgens Lachmising is er ook gewerkt aan het verbeteren van het reserveringssystemen (online booking).

In juli 2016 is ook een facelift gegeven aan de onderhoudsafdeling van de SLM dat inmiddels een besparing van ruim 800.000 Amerikaanse dollar per jaar oplevert. Dit heeft ook als pluspunt de ervaring die de onderhoudsafdeling opdoet met de A-check. Lachmising denkt nu aan het uitbreiden richting de B-check en uiteindelijk uitbreiding van de afdeling tot een basis voor andere luchtvaartmaatschappijen.

Lachmising's contract als directeur bij de SLM verloopt in januari 2018. Hij heeft tot nog toe niets gehoord over een verdere verlenging van zijn contract. Hij denkt er echter niet aan. De directeur wenst tot 2020 te blijven aanzitten om het bedrijf inderdaad uit de cruciale positie te halen. 'Ik wil tot 2020 blijven. Ik weet dat ik 76 jaar ben. Ik kan het echter doen. Ik wil de vervanging op de Mid-Atlantische route begeleiden. Er zijn veel gesprekken geweest onder mijn leiding. Wij weten welke klant wij opgaan. Als je een nieuweling van buiten brengt, heb je een groot probleem.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten