vrijdag 27 maart 2020

Faillissement hangt auto-importeurs boven hoofd door crisis Covid-19

'Verliezen als gevolg van ontstane koersverschil hebben kettingreactie'



De Vereniging van Auto-importeurs in Suriname (Vaips) stelt, dat ondernemers in de branche met de nieuwe ‘valutawet’ op een faillissement afstevenen. Voorzitter Satjendew Jainath zegt vanndaag, vrijdag 27 maart 2020, in de Ware Tijd, dat de branche niet gekend is bij de totstandkoming van deze wet. 

Hij werpt op dat autozaken hun voertuigen tegen zeer hoge koersen hebben moeten inkopen en inklaren, daarbij meegenomen de hoge kosten die zijn gemaakt om de voertuigen op de markt te krijgen. 'Als we de USD-verkoopprijzen nu omzetten naar Srd-prijzen met een bankkoers van Srd 7,50 dan kunnen deze ondernemers zich failliet verklaren.'

Jainath haalt aan, dat er voorheen meerdere devaluaties zijn geweest en hebben de ondernemers schaarse winsten gemaakt, in sommige gevallen zelfs verliezen geleden door de 'dead stock' voorraden. Met de ontstane situatie door de valutawet zal het moeilijk zijn om het hoofd boven water te houden. De Vaips-voorzitter zegt, dat de verliezen als gevolg van het ontstane koersverschil een kettingreactie hebben: ondernemers zullen niet meer in staat zijn om hun personeel uit te betalen, hypotheken en andere schulden kunnen niet meer afgelost worden.

Hij vraagt zich af welke garantie de banken kunnen geven, dat er voldoende Amerikaanse dollars beschikbaar zijn om de import van auto's te kunnen betalen. Een ander aspect uit de wet waar de vereniging zich zorgen over maakt, betreft de voorwaarden bij de aankoop van vreemde valuta. Het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme stelt, zoals in de wet is omschreven, een lijst vast van essentiële importgoederen, tenminste de categorieën van voedingsmiddelen, medicamenten, productiemiddelen en voor de overheid noodzakelijke producten. Jainath vreest op basis hiervan dat de sector 'weg geprioriteerd' zal worden. 'We worden dan bijna net als Cuba waar men haast geen luxe goederen heeft.'

Pan American Motors hanteert intussen al Srd-prijzen. De onderneming heeft op social media echter veel kritiek gekregen van personen die hebben geconstateerd, dat de prijzen gebaseerd zijn op de hoge wisselkoers en niet op de wisselkoers van de Centrale Bank van Suriname, zoals de aangepaste wet voorschrijft.

Een directielid van het bedrijf, die anoniem wil blijven, zegt dat de onderneming 'met passen en meten' een dusdanige kostenberekening heeft gemaakt die voor zowel de onderneming als de klant voordelig uitpakt en waarmee het ontstane koersverschil enigszins gecompenseerd kan worden. 'Een koers van 7,50 valt niet te hanteren om de kostencalculatie te maken, omdat we de dollars op de zwarte markt tegen een hoge koers hebben aangekocht.' Hij zegt, dat de onderneming dan nog verlies lijdt.

Jainath zegt, dat leden in de branche nu met de handen in het haar zitten, omdat er een aantal onzekerheden zijn ontstaan. Hij noemt het belangrijk dat er een overbruggingsperiode wordt ingesteld zodat de ondernemers hun bestaande voorraad die tegen de hoge koers is ingekocht alsnog kunnen kwijtraken.

De vereniging bereidt een brief voor aan het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme (HI en T) waarin de zorgpunten over de wet zijn vervat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten