vrijdag 27 maart 2020

Boothouders op de route Meerzorg-Paramaribo dreigen met lamlegging dienstverlening

Boothouders willen forse verhoging tarief van Srd 1,75 naar Srd 3,50

'Huidige tarief is al geruime tijd achterhaald door de koersontwikkeling'


Boothouders die varen op de route Meerzorg-Paramaribo lijken niet van plan om voor Srd 1,75 per persoon de oversteek te blijven doen. De kans is volgens een ingewijde groot dat ze de dienstverlening lam leggen. 'We willen een verhoging van 100 procent, waardoor het tarief Srd 3,50 wordt. Het huidige tarief is al geruime tijd achterhaald door de koersontwikkeling. Dit meldt de Ware Tijd vandaag, vrijdag 27 maart 2020.

Het boot- en busvervoer ligt sinds afgelopen vrijdag door een overheidsmaatregel in verband met de coronavirus crisis  al stil. De staking zou hierop moeten aansluiten. Dezelfde lijn willen bushouders volgen, eveneens om tariefverhoging.

Volgens de kostencalculatie van de boothouders moet het tarief vastgesteld worden op Srd 4,30. Indien het tarief 3,50 wordt, moet ook de brandstofcompensatie worden verhoogd, waardoor het verschil daarin wordt meeegenomen.

De boothouders hebben voor het laatst midden 2019 met minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie gesproken over tariefverhoging.

De boothouders hadden al op 16 maart de oversteek willen staken. Op die dag is nabij de oever te Meerzorg begonnen met de bouw van een betonnen steiger. De vervoerders hebben ook achterstallige brandstofcompensatie tegoed bij de regering en weten niet wanneer die wordt uitbetaald. Het gaat om geld van geheel 2018 en van vijf maanden van 2019. 'Ze zijn erg ontevreden, want het geld neemt in waarde af aangezien de Surinaamse dollar is gedevalueerd.'

Op de route Meerzorg-Paramaribo gaat het om 34 boothouders. De overige ongeveer veertig man verzorgt de trajecten Leonsberg-Nieuw-Amsterdam, Domburg-Laarwijk, Mariënb­urg-Johanna Margare­tha en Mon Tresor-Kroonenburg.

De laatste keer dat de boothouders de dienstverlening hebben lamgelegd was in december. Ze hadden toen al hun beloofde brandstofcompensatie niet ontvangen. Door die staking konden veel mensen die in Paramaribo werken de oversteek niet doen. Er werden pendelbussen ingezet om passagiers te vervoeren, maar die konden de grote aantallen niet aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten