vrijdag 31 januari 2020

Brandweerlieden vliegveld Zorg en Hoop slaan alarm over onacceptabele gevaarlijke situatie op vliegveld

'We zitten al drie jaren zonder blusvoertuig en hebben genoeg van de onveilige situatie'

'Brandweerlieden hebben geen kleding, geen schoeisel, niets, en komen gewoon elke dag naar het werk om te zitten'


Het vliegveld Zorg en Hoop voldoet al jaren niet aan de minimale internationale standaarden voor brandveiligheid. Enkele brandweerlieden luiden vandaag, vrijdag 31 januari 2020, in de Ware Tijd de noodklok. Zij zijn ten einde raad omdat zij - ondanks talrijke brieven - geen gehoor vinden bij de autoriteiten. 

Er is geen blusvoertuig, de brandweerlieden missen de meest noodzakelijke attributen om te werken en al jaren worden er geen trainingen en andere bijscholing gegeven. De brandweer controleert al geruime tijd niet meer welke vracht de vliegtuigen meenemen.

De brandweer van Zorg en Hoop staat los van het Korps Brandweer Suriname (KBS) en de brandweer van de internationale luchthaven te Zanderij en ressorteert rechtstreeks onder het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C).

'We zitten al drie jaren zonder blusvoertuig. We hebben genoeg van de onveilige situatie. Er moet een permanente oplossing komen', zegt een verontruste brandweerman op basis van anonimiteit.

De manschappen van de lichting van 2009 hebben al zeker vier jaar geen nieuwe werkkleding gekregen, hun persoonlijke uitrusting waaronder bluspakken is al afgeschreven en er worden geen opfristrainingen meer verzorgd, terwijl die op kwartaal- en jaarbasis moeten worden gegeven. Drills, paraatheidsoefeningen, worden evenmin gedaan. 'Omdat we het materiaal om te werken en te oefenen gewoon niet hebben.' 

De lichting brandweerlieden van 2015, bestaande uit personen die via politieke lijnen zijn binnengehaald, heeft nog nooit een basistraining als brandweerman gekregen. 'Ze hebben geen kleding, geen schoeisel, niets, en komen gewoon elke dag naar het werk om te zitten. Gewoon frustrerend', aldus een brandweerman.

De dienstindeling op de zondag is teruggebracht van twee naar één shift. Na twee uur 's middags is er geen brandweer meer aanwezig.

Aan de autoriteiten is voorgesteld om de problemen in één keer op te lossen, de achterstallige bevorderingen in orde te maken en de brandweer van Zorg en Hoop onder te brengen bij het KBS, zeggen de ontevreden mannen. Waarom dat voorstel niet is overgenomen is hen een raadsel. Ze wijzen ook op de zeer onveilige situatie aan de kant van de Parastraat. Daar zijn vlak langs het vliegveld appartementen gebouwd nabij drie opslagtanks voor vliegtuigbrandstof die samen 300.000 liter kunnen bevatten.

VHP-Aassembleelid Riad Nurmohamed. lid van de vaste parlementaire commissie voor OWT&C, is verbaasd dat de problemen te Zorg en Hoop nog niet zijn aangepakt. Steeds weer beloven de autoriteiten een oplossing, vertelt hij. 'Als je niets meer hoort, ga je ervan uit dat het is opgelost. Maar, het is wel erg als dat nog niet het geval is.'

De politicus merkt op dat er veel binnenlandse vluchten vanaf dit vliegveld worden uitgevoerd, en dat het aantal vluchten naar omliggende landen blijft toenemen. Hij verwacht dat door de ontwikkelingen op aardoliegebied in Guyana de vliegbewegingen tussen Paramaribo en Georgetown zelfs zullen toenemen.

De komende periode zal hij deze kwestie desnoods schriftelijk onder de aandacht van de minister van OWT&C brengen en ook in De Nationale Assemblee aandacht van de autoriteiten vragen. Intussen maken ook buitenlandse olie-exploratiemaatschappijen frequent gebruik van Zorg en Hoop om personeel te vervoeren naar boorschepen voor de kust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten