dinsdag 9 juli 2019

Den Blauwvinger: 'Bussen' met dicht geknepen billen in Suriname

COLUMN: Onverzorgde buschauffeurs vertonen anarchistisch, asociaal gevaarlijk rijgedrag

- Niemand pakt voor z'n plezier een krakkemikkige bus
- Van adequate dienstverlening en klantvriendelijkheid is absoluut geen sprake


Buschauffeurs in Suriname, je raakt er niet over uitgepraat, vooral in negatieve zin. Veel chauffeurs zijn onverzorgd, vertonen gevaarlijk rijgedrag, rijden in krakkemikkige bussen, zijn klantonvriendelijk en kennen het verschil niet tussen een weg en een fietspad. Files worden ontweken door dus over een fietspad te racen of te gaan 'boren' (van de route afwijken). Maar, ze deinzen er ook niet voor terug om ordinair met elkaar op de vuist te gaan, als de een klanten van de ander afsnoept. Een ritje met de bus.....??? Gelukkig lijken de autoriteiten de ernst in te zien en worden buschauffeurs meer en meer gecontroleerd en aangepakt, maar busvervoer blijft een vrijgevochten amper geordende bende.

Afgelopen vrijdag werd een buschauffeur – die ook nog eens een officier van het Nationaal Leger is – aangehouden nadat hij zich had verzet tegen de politie. De militair negeerde een bevel van de politie en reed weg. De militair had de lijnbus die hij bestuurde fout geparkeerd bij Ondro Bon aan de Dr. Sophie Redmondstraat in Paramaribo. De politie confronteerde hem met zijn overtreding en hij moest de nodige bescheiden tevoorschijn halen. De man liep weg en keerde later terug. Op een onbewaakt moment nam hij plaats achter het stuur en reed weg. Ter hoogte van de Martin Luther Kingweg reed de politie de bus klem. De militair werd eruit gehaald, weigerde zich in eerste instantie te legitimeren en verzette zich hevig tegen zijn aanhouding. De man werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. De man zou bekend staan om zijn onfatsoenlijke rijgedrag.

Een dag eerder meldde het Korps Politie Suriname, dat 33 buschauffeurs vrijdagmorgen 5 juli op de bon zijn geslingerd voor gevaarlijk rijgedrag. Ook werden 10 lijnbusvergunningen ingetrokken, omdat dat lijnbussen bestuurd werden door chauffeurs die de bevoegde leeftijd daarvoor nog niet hadden bereikt. Om een lijnbus te mogen besturen moet men tenminste 23 jaar oud zijn.

Enkele andere 'incidenten' met buschauffeurs

* De politie van Latour arresteerde zondag 17 december 2017 een 28-jarige buschauffeur die slaags was geraakt met een collega. Beide chauffeurs probeerden elkaar passagiers af te troeven. Tien dagen eerder was hij boos geworden en doorkruiste in de Coesewijnestraat de bus van zijn concurrent. Hij stapte uit en bracht de andere buschauffeur door de ruit van zijn voertuig een slag toe in het gezicht. Ook zwaaide hij met een scherp voorwerp onder het doen van bedreigende uitlatingen. De andere buschauffeur deed meteen aangifte bij de politie en liep een gezwel aan de rechterwang op.



* De politie van Munder heeft maandag 13 mei 2018 een buschauffeur in verzekering gesteld wegens poging tot doodslag. Twee buschauffeurs hadden voor het Academisch Ziekenhuis Paramaribo ruzir met elkaar gekregen. De bus die aan de beurt was om te rijden liet de passagiers nog niet instappen. Een buschauffeur hoorde het geklaag van de passagiers en nodigde hen uit om in zijn bus plaats te nemen. De opgepakte chauffeur die zijn bus voor de lijnbus van de ander had geparkeerd, reed na een woordenwisseling keihard achteruit en raakte daardoor de andere bus. Intussen waren er negen passagiers ingestapt die na de harde klap van de botsing omver vielen. Twee passagiers zijn bij de politie een verklaring afgelegd. Beide passagiers hadden pijn en werden op de Spoedeisende Hulp behandeld.

* De politie van het ressort Lelydorp heeft woensdag 23 januari 2019 twee buschauffeurs (37 en de 31) opgepakt die op de PL-route (Paramaribo-Lelydorp) rijden, De twee hadden reeds geruime tijd ruzie met elkaar. Ze maakten het tot een gewoonte elkaar steeds in te halen, zodat de ander geen passagiers kan laten instappen in zijn bus. Hun laatste ruzie mondde uit in een vechtpartij. Met een wielsleutel bracht de een de ander slagen toe op het hoofd. Een van de chauffeurs verweerde zich en bracht zijn collega vuistslagen toe op het lichaam, waardoor deze zwellingen op het hoofd en lichaam opliep. Beide buschauffeurs werden voor medische behandeling afgevoerd naar de Spoed Eisende Hulp van het Academisch Ziekenhuis te Paramaribo. Na medische behandeling werden zij overgebracht naar het politiebureau.

Het zijn slechts een paar voorbeelden.


Laten de buschauffeurs zich eens klantvriendelijk opstellen en gedragen en hun bussen onderhouden. Laten ze zich zelf eens houden aan regels en aan (verkeers-)wetgeving.

Wanneer gaan alle chauffeurs zich eens netjes in het verkeer gedragen?
Wanneer gaan ze eens niet over fietspaden racen om 'files' te omzeilen?


Wanneer gaan ze zich eens aan de toegestane snelheid houden?
Wanneer gaan ze hun bussen eens een keertje naar behoren onderhouden?
Wanneer worden de gaten in de bodemplaten van de bussen eens gedicht, zodat je als passagier niet de weg onder je voorbij ziet gaan?
Wanneer gaan ze eens niet tegen elkaar racen om maar als eerste de volgende klanten langs de straat op te kunnen pikken?
Wanneer draaien ze eens de volumeknop van de radio flink naar links?
Wanneer komt er in bussen eens wat meer ruimte voor bagage?
Wanneer gaan chauffeurs zich eens netjes kleden?
Waarom geen uniform, zoals zo vele beroepen in Suriname hebben?
Wanneer ….....
Wanneer ….....

Exterieur bus belangrijker dan interieur
Met andere woorden: zorg eens wat voor meer comfort voor de klanten, de passagiers! De chauffeurs hebben voor hun beroep gekozen, laten ze er dan wat fatsoenlijks van maken. Maar, de bushouders en chauffeurs doen vooral niets anders dan klagen over de prijs van het buskaartje en de te ontvangen overheidssubsidie. Het zijn jammerkonten eerste klasse.

Maar, kijk eens naar het merendeel van de bussen. Chauffeurs lijken meer aandacht te besteden aan de buitenkant van hun bussen, dan aan het interieur. Het merendeel van de stoelen en banken in de lijn- en andere bussen is zwaar beschadigd. Raampjes die nauwelijks open kunnen worden geschoven. Vuil overval in de bus. De chauffeurs lijken te vergeten dat zij een dienstverlenend beroep uitoefenen en dat de klant koning behoort te zijn. In de bussen lijken passagiers echter meer als vee te worden behandeld door chauffeurs.
Neen, als de buitenkant van de bus er maar mooi en stoer uitziet. De ene bus moet er nog mooier uitzien dan de andere bus. Met afbeeldingen van vooral mooie hindoestaanse dames lijken chauffeurs het aftandse interieur van hun bus te willen verhullen. Een compromis. Maar, wat heeft de passagier aan al die kleurrijke afbeeldingen op de bussen? De passagier wil simpelweg netjes en fatsoenlijk en rustig en comfortabel en op tijd van a naar b worden vervoerd. Daarvoor betaalt de passagier ook.

De passagier wil niet vervoerd worden door een asociale chauffeur
die veel te hard rijdt,
die om een file te omzeilen met hoge snelheid een fietspad op rijdt om de file te passeren en daarmee fietsers en bromfietsers in gevaar brengt,
die een levensgevaarlijke wedstrijd houdt met een collega, over en weer inhalen, om maar als eerste de volgende passagiers langs de weg op te pikken (bushaltes zijn er nauwelijks, ga gewoon langs de kant van de weg staan, steek een arm de lucht in en een bus stopt, ook als twee personen op nog geen honderd meter van elkaar staan),
die om verkeersdrukte te ontwijken gaat 'boren' waardoor passagiers niet kunnen uitstappen op de plek waar zij dat hadden gewild,
die te veel passagiers vervoerd, waardoor zij zich echt opeengepakt voelen als vee,
enzovoorts, enzovoorts.

Niet voor niets zijn met regelmaat bussen betrokken bij verkeersongelukken. Kortom, alvorens de bushouders en chauffeurs gaan jammeren, laten zij dan eerst eens goed in de spiegel kijken en vervolgens heel goed haar hun bus.
Je wordt toch buschauffeur, omdat je graag dienstverlenend wilt zijn en mensen, passagiers, van a naar b op een rustige, fatsoenlijke en comfortabele wijze wilt vervoeren en toch niet om die passagiers als vee te behandelen of om met collega's op de vuist te gaan.......

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
9 juli 2019
Paramaribo – Suriname

Geen opmerkingen:

Een reactie posten