dinsdag 11 december 2018

Toch steun uit visserijsector voor LVV-minister Soerdjan in kwestie Chinese hektrawlers

Ros National Fishery NVEr zou zwaar gelobbyd worden om groen licht te krijgen voor zes Chinese hektrawlers

- 'Wij vermoeden dat er van boven druk op de minister uitgeoefend zal worden, daarom gaan wij hem steunen'
- Visserijsector wijst naar Ros National Fishery NV


Minister Lekhram Soerdjan van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) mag de komende tijd rekenen op steun van de visserijsector. Vertegenwoordigers uit de sector vermoeden dat er druk op de minister zal worden uitgeoefend om de zes Chinese vissersschepen, drijvende visverwerkingsfabrieken, toestemming te geven om in Surinaamse wateren te werken. Er wordt momenteel zwaar gelobbyd om groen licht te krijgen, geven de vertegenwoordigers uit de sector aan, aldus Starnieuws vandaag, dinsdag 11 december 2018.

Verschillende organisaties uit de visserijsector hebben gisteren in theater Unique een persconferentie gehouden over de stand van zaken. Benadrukt werd weer, dat als de Chinese trawlers in productie gaan, het afgelopen zal zijn met de andere vissers. Twee van de zes schepen zijn ondertussen geïnspecteerd. Het ministerie heeft vastgesteld dat de schepen niet voldoen aan de Surinaamse eisen. De motoren bijvoorbeeld hebben een vermogen van 3.084 pk, terwijl 500 pk het maximale mag zijn voor de Surinaamse visgronden. Ook ontbreekt apparatuur, zoals GPS en dieptemeters.

Er is ook geen juridische basis om de trawlers van deze grootte en capaciteiten op de Surinaamse visgronden toe te laten, stellen voorzitters Prahlad Sewdien van de Federatie van Surinaamse Agrariërs (FSA), en Udo Karg van de Suriname Seafood Association (SSA).

De wet en de regels, resultaten van jaren lang werken om de visgronden van Suriname duurzaam en op een bepaald niveau te houden, zijn daar duidelijk over, deelt Karg mee. 'Suriname is het enige land in de regio dat nog kan exporteren naar Europa. Onze visgronden zijn gezond, van de buren allang niet meer. We moeten dus niet toestaan dat dit gaat veranderen', gaf Karg aan.

Karg en Sewdien deeldn mee achter minister Soerdjan te staan. Hoewel hij nogal langzaam te werk gaat, is er nog geen reden om hem te wantrouwen, geven ze aan. 'Wij vermoeden dat er van boven druk op de minister uitgeoefend zal worden', merkte Sewdien op. 'Daarom gaan wij hem steunen. Hij heeft al vastgesteld dat de schepen niet voldoen aan de eisen en dat ze dus geen toestemming kunnen krijgen.'

Er is ook geen juridische grond voor toestemming, herhaalde Karg. 'Ze mogen geen toestemming krijgen om op welke manier dan ook te vissen.'

Hij denkt niet, dat de introductie van een nieuwe vorm van visvangsten in Suriname mogelijk is. Hij denkt ook niet dat dit een gezonde zaak zou zijn voor de toekomst van de visserijsector in Suriname, die nu al overvol is qua vissers

Ros National Fishery NV is het bedrijf waar het volgens de FSA om gaat. De NV heeft op haar KKF-uittreksel in totaal 20 doelen staan. Hieronder vallen het exploiteren van landbouw- veeteelt- en visserijondernemingen, in de ruimste zin des woord, het exploiteren van mijnbouwondernemingen, exploiteren van vissersvaartuigen, het uitoefenen van bosbouw, aanmengen van civieltechnische werken, exploiteren van filialen en transportbedrijven, het verhandelen (import-export) enzovoort, zo bericht het Dagblad Suriname. De NV stond aanvankelijk ingeschreven onder de naam NV Jhaprim. De directeur van het bedrijft heeft een Chinese nationaliteit. Die zit er sinds mei 2017. Er zijn daarnaast twee Surinaamse onderdirecteuren met de Surinaamse nationaliteit. Die zitten sinds februari 2018 aan. De namen zijn Karg niet bekend.

'Het gaat om puur persoonlijk gewin, van degene die de boten naar hier heeft gehaald en degenen die eraan hebben meegewerkt dat de boten middels een of ander toestemmingsbriefje naar hier konden komen', stelt Karg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten