zondag 11 november 2018

Fietsers nemen sinds 1974 elke zondag de hoofdstraten en straten van Bogota, Colombia, over

Elke zondag en op de nationale feestdag verandert meer dan 120 kilometer snelweg in een fietspad


Elke zondag worden de belangrijkste snelwegen en straten van Bogota overgenomen door fietsers en dat is al zo sinds 1974. Twee jaar later werd een wet ondertekend en meer dan 100 kilometer snelweg is afgesloten voor fietsers. Op deze wegen komen ook mensen uit alle lagen van de bevolking samen. 

In 1974 stelde een groep Colombiaanse burgers voor om gedurende drie uur 12 kilometer aan openbare wegen in de hoofdstad te sluiten, zodat mensen er vrij rond konden fietsen en lopen.

Een van die burgers, architect en activist Jaime Ortiz, zegt dat hij wist dat het goed ontvangen zou worden. 'De fietscultuur was niet nieuw', zegt Ortiz. 'Al meer dan een eeuw lang heeft onze stedelijke en landelijke cultuur de fiets als onderdeel van hun identiteit gehad. Dus we wisten dat er in elke woning een fiets gestald stond.'


Na twee jaar tekende de burgemeester van Bogota een decreet, dat de Ciclovia maakte, wat 'fietspad' betekent in het Spaans, officieel.

Elke zondag en op nationale feestdag - van 07.00 uur tot 14.00 uur - verandert meer dan 120 kilometer snelweg in een fietspad. Ciclovias zijn nu gerepliceerd in honderden steden over de hele wereld, maar nergens is er zoveel trots verbonden met een stedelijk fietspad als in zijn geboortestad.



'Het werd een ruimte waar gezinnen samen tijd konden doorbrengen, uitrusten en genieten van deze prachtige stad die we hebben', zegt Jose Andres Cabrera, een inwoner in Bogota. 'We zijn bijvoorbeeld uit met mijn zoon en zijn vrienden en we fietsen, joggen of lopen altijd.'

Volgens ambtenaren nemen tussen de 600.000 tot 1.4 miljoen burgers elke zondag deel en de grootste prestatie voor Ortiz was het creëren van een openbare ruimte waar alle Colombiaanse burgers, ondanks verschillende economische en sociale achtergronden, hun liefde voor fietsen konden delen. 'Dit creëerde een generatie Bogota-burgers die zichzelf anders konden zien', zei Ortiz. 'Niet in een auto of een bus. En nu kunnen ze het debat versterken over hoe steden in de toekomst zouden moeten zijn.'

Sinds 2001 hebben meer dan 200 steden naar Bogota's ciclovia verwezen om soortgelijke programma's uit te voeren en naar schatting 93% van de reguliere straatafluitingen vinden plaats in Latijns-Amerikaanse landen.

(Suriname Mirror/CGTN America/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten