woensdag 27 september 2017

'Betalingsachterstand lijnbushouders ligt aan de PLO en niet aan de regering'

Actiecomité Particuliere Lijnbushouders: 'Hoe staat het met ordening transportsector?'


Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van het Actiecomité Belangenbehartiging Particuliere Lijnbushouders, merkt op dat de werkgroep ‘Ordening Transportsector’, die enkele maanden geleden geïnstalleerd is door het ministerie van Openbare Werken, Transport & Communicatie (OWT&C), tot nu toe geen enkele bijdrage heeft geleverd aan de verbetering van het openbaar vervoer.

Het lag in de bedoeling dat deze werkgroep, onder leiding van John Mahadewsingh, een positieve transformatie van deze sector teweeg moest brengen, welke tot op heden is uitgebleven, zo schrijft vandaag, woensdag 27 september 2017, het Dagblad Suriiname.

Sahadew-Lall stelt, dat John Mahadewsingh, die tevens de voorzitter is van de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO), met tegenzin zijn dubbele functies uitoefent. 'Pas op 16 september 2017 heeft hij aan zijn financiële verplichtingen voldaan naar het ministerie toe voor het op gang brengen van de uitbetaling van de brandstofcompensatie van het tweede kwartaal.' 

Sahadew-Lall beklemtoont, dat de PLO-voorzitter in de maand juli dit had moeten bewerkstelligen. Dit is volgens hem de oorzaak van de vijf maanden betalingsachterstand door de overheid. 'Het ligt aan de PLO en niet aan de regering. Waarom is er bijvoorbeeld bij de Organisatie van Bus- en Boothouders in Suriname (OBS) nooit een achterstand van vijf maanden of langer?'

Het openbaar vervoer heeft tal van issues waar niemand een luisterend oor voor heeft. Zo heeft de werkgroep verzuimd om aandacht te schenken aan de nijpende kwesties zoals lange doorlooptijden bij vergunningsoverdracht en verlenging, gebrek aan chauffeurskaarten, geen rechtstreekse uitbetaling aan bushouders, chaos op de diverse trajecten, gebrek aan een gedegen parkeerwet voor de verkeerschaos in Paramaribo, versterken van openbaar vervoer, gebrek aan tarievenstructuur met periodieke evaluatie, gebrek aan moderne eindhaltes en gebrek aan sancties voor overtredingen binnen het openbaar vervoer. Het Actiecomité hoopt dat deze zaken ook eens gerealiseerd worden voor de sector.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten