zondag 1 maart 2020

Geruchten over naturalisatie grote groep vreemdelingen belanden op agenda Assemblee

Breeveld (DOE): 'Behandeling van deze wet kan liever uitgesteld worden tot na verkiezingen om elke verdenking te voorkomen'

- NDP-fractievoorzitter Abdoel: 'Wat nu op de agenda staat is meer een routinematige kwestie'
- 'Dat met deze ontwerpwetten de verkiezingsuitslag beïnvloed kan worden verwijst ik naar het rijk der fabelen'


In de samenleving – onder andere bij oppositiepartijen – is bezorgdheid ontstaan over de voorgenomen naturalisatie van een grote groep vreemdelingen. Hun naturalisatie staat nu op de agenda van De Nationale Assemblee (DNA). Een deel van de buitenlanders woont in Apoera en omstreken. Gevreesd wordt dat met de naturalisatie de regering het aantal kiezers in dat gebied wil opvoeren in een poging de verkiezingsuitslag in die regio naar haar hand te zetten. 

'Behandeling van deze naturalisatiewetten is inderdaad voor dit moment discutabel. Het gaat om twee wetten waarbij duidelijk is, dat vooral één van de twee met 137 personen opmerkelijk bestaat uit personen in de omgeving van Apoera. Om elke verdenking te voorkomen zou de behandeling van deze wet liever uitgesteld kunnen worden tot na de verkiezingen', zegt DOE-fractieleider Carl Breeveld vandaag, zondag 1 maart 2020, in de Ware Tijd online. Hij voegt eraan toe, dat er prioriteiten zijn die hoger liggen dan behandeling van voornoemde wetten.

Amzad Abdoel, fractieleider van de NDP, ziet deze kwestie niet zo zwartgallig in als zijn DOE-collega. Hij merkt op, dat het parlement de aflopen tien jaren alle achterstanden met betrekking tot naturalisaties heeft ingelopen. 'Wat nu op de agenda staat is meer een routinematige kwestie. Het werk van het college moet ondanks dat er verkiezingen in aantocht zijn gewoon doorgaan. Vreemdelingen die al ettelijke jaren wachten op naturalisatie mogen niet gedupeerd worden omdat de verkiezingen voor de deur staan', zegt de NDP-fractieleider.

De definitieve kiezerslijsten worden ongeveer een maand voor de verkiezingen vastgesteld. Echter, er is ook een Staatsbesluit dat aangeeft, dat er ook ter elfder ure aanvullingen op de definitieve kiezerslijsten mogen worden aangebracht. Die worden op een 'aanvullende lijst' doorgegeven aan de hoofdstembureaus.

Jennifer van Dijk-Silos, voorzitster van het Onafhankelijk Kiesbureau (OKB), zegt dat indien de voorgenomen naturalisaties worden goedgekeurd betrokkenen op de kiezerslijst mogen komen, 'want ze zijn dan Surinamer'. Zo lang zij de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en in Suriname wonen zijn ze gerechtigd te stemmen op 25 mei. De OKB-voorzitster doet geen uitspraak in hoeverre de naturalisaties die nu op de agenda zijn bij het parlement, uitgesteld zouden moeten worden tot na de verkiezingen om elke zweem van mogelijke beïnvloeding van de stembusgang weg te maken. Het is, aldus Van Dijk-Silos, de bevoegdheid van regering en parlement om hun beleid omtrent deze zaken te maken.

'Als het OKB was gevraagd om in deze kwestie advies uit te brengen zou dat zeker zijn gegeven', zegt de voorzitster. 'Maar, aangezien regering en DNA ons nooit betrekken, dan zwijgen we ook', stelt ze. Van Dijk-Silos benadrukt dat regering of parlement wettelijk niet verplicht zijn om advies in te winnen bij het OKB. Op basis van behoorlijk bestuur zou het wel wenselijk zijn alle relevante betrokkenen in het verkiezingsproces te horen, meent ze.

Bij de wetswijziging omtrent het verbod op pre-electorale blokvorming van politieke partijen, was het OKB wel om advies gevraagd.

Abdoel voert aan, dat DNA een vaste commissie heeft die zich speciaal bezighoudt met naturalisatiewetten. 'Deze ontwerpwetten om te naturaliseren verschillen niet van andere. Wanneer de voorbereiding al afgerond is doet het parlement haar werk verder. Bij de voorbereiding toetst de commissie of de personen wel of niet voldoen aan de eisen die bij wet zijn gesteld. Stukken van een ieder worden gecheckt en gescreend. Daarna worden de mensen genaturaliseerd. Het werk wordt door de commissie zo accuraat gedaan, dat deze wetten de afgelopen periode als formaliteiten werden afgehandeld. Het kan dus niet zo zijn dat omdat een verkiezing op komst is het parlement met haar werkzaamheden stopt.'

'Het zou ook niet correct zijn om mensen die jaren hier wonen en verwachten dat ze eindelijk genaturaliseerd zullen worden langer te laten wachten.'

Dat met deze ontwerpwetten de verkiezingsuitslag beïnvloed kan worden verwijst Abdoel naar het rijk der fabelen. Hij voert aan, dat na de naturalisatie er nog administratieve zaken afgehandeld moeten worden, terwijl de kiezerslijsten al ter inzage zijn gelegd. 'En indien wettelijk deze mensen ook zouden kunnen stemmen, waarom moeten we hun dat onthouden? Het gevoeglijk aannemen dat ze gaan stemmen en vooral op de regerende partij, is totaal verkeerd.' Hij vraagt zich af of de oppositie en anderen geen geloof en vertrouwen hebben in de controlemechanismen die bij wet zijn vastgesteld. 'Als dat zo is dan moeten we het verkiezingssysteem wijzigen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten