zondag 1 maart 2020

Op 27 mei 2019 uit de vaart genomen Canawaima veerboot vaart nog steeds niet

'Reparatie Canawaima blijft uit door mismanagement en financieel tekort'

Suriname en Guyana in gesprek over bouw brug


De Canawaima veerboot, die de vaart tussen Suriname en Guyana onderhoudt, is al sinds 27 mei 2019 uit de vaart.. De reparatie- en andere herstelwerkzaamheden die moeten worden verricht aan de boot, zijn tot op heden niet uitgevoerd. De boot zou volgens plan op 16 oktober weer ingezet moeten worden, maar is tot nog toe niet hersteld, aldus De West van vrijdag 27 februari 2020.

Volgens VHP-parlementariër Djoties Jaggernath blijft de reparatie van de Canawaima uit door mismanagement en een financieel tekort. Volgens hem wordt de Canawaima pas eind van het jaar of door de eerstvolgende regering weer in de vaart gebracht.

Bushouders stelden aan het begin van deze week, dat zij Amerikaanse dollars moeten neertellen voor tickets om overgezet te worden met een veerboot, die vaart tussen Suriname en Guyana bij South Drain. Enkele bushouders zeiden dat als zij met dollars betalen Srd’s terugkrijgen tegen een lagere koers van Srd 9. Een ticket kost 15 Amerikaanse dollars en als er met een biljet van 20 Amerikaanse dollar betaald wordt, krijgen zij Srd 45. Volgens Jaggernath kan niet alleen de overheid in dezen inkomsten derven, maar ook ondernemers worden hierbij benadeeld. Er is dus nog steeds sprake van een ernstige situatie.

'Er zijn al handelaren die verdienen door middel van import en export van producten, die besloten hebben te stoppen.' Volgens Jaggernath zit er ook een aspect van de bestrijding van illegale handel in deviezen in.

'Suriname moest in totaal 350.000 euro neertellen voor het herstel van de Canawaima. Maar, wij zien nog steeds niet dat de Canawaima vaart.'

Jaggernath beweert, dat alle gelden en aandacht nu besteed worden aan de verkiezingen, waardoor men de ernst van het Canawaima vraagstuk ontwijkt. De minister van Openbare Werken, Transport en Communicatie, Vijay Chotkan, zei eerder in media, dat de onderdelen reeds waren besteld en dat deze nog voor de feestdagen geplaatst zouden worden. Daar is volgens Jaggernath niets van terechtgekomen.

Een terugblik
 
De veerdienst tussen Suriname en westelijk buurland Guyana werd na vier maanden op 26 september 2019 weer hervat. Hierover bereikten beide landen op ministerieel niveau een akkoord. De dienst zou vooralsnog onderhouden worden met het Guyanese vaartuig M.B. Sandaka, totdat de vaste Canawaima-veerboot is gerepareerd.


De Canawaima veerboot – varend op de Corantijnrivier – werd op 27 mei uit de vaart gehaald vanwege mechanische problemen. Beide landen konden het echter niet eens worden over de betaling van de reparatie. Diplomatiek verkeer verliep stroef en over en weer werden verwijten geuit.

De veerverbinding wordt door zowel Suriname (Canawaima Ferry Services) als Guyana (Canawaima Management Company) onderhouden. Eind september leek de kou tussen de buurlanden uit de lucht, na maanden van moeizaam overleg.

De tweede motor van de Canawaima veerboot begaf het op 27 mei, nadat een andere motor al eerder defect raakte. De veerboot werd al meer dan een jaar voortgeduwd door een duwboot, omdat een van de motoren kapot was. Het Guyanese ministerie van Openbare Infrastructuur zette de MV Sandaka van 31 mei tot 2 juni al in voor het vervoer van gestrande personen. Die operatie werd echter een dag later al gestopt, omdat het de toestroom van reizigers niet aankon.

Eind juli maakte de Surinaamse tak van de veerdienst bekend, dat de defecte veerboot eind augustus of midden september weer ingezet kon worden. Maar, eind augustus werd bekend, dat de veerboot naar verwachting pas eind september weer operationeel zou zijn. Canawaima Ferry Services verwachtte, dat de onderdelen voor het herstel van de motoren midden september uit Nederland zouden arriveren. Normaal is de levertijd zes maanden, maar op speciaal verzoek, zou de levering binnen twee maanden plaatsvinden.

Maar vandaag de dag is het dus nog steeds onduidelijk wanneer de veerboot Canawaima weer in de vaart kan.

Terwijl beide regeringen maandenlang hebben aangemodderd om een defecte veerboot weer aan de praat te krijgen, voerden ze achter de schermen overleg over de bouw van een brug tussen de twee landen. Volgens de Guyanese minister van Publieke Infrastructuur, David Patterson, zal de brug het mogelijk moeten maken om rond het Zuid-Amerikaanse continent te kunnen rijden. De Surinaamse en Guyanese regering zouden al een intentieverklaring hebben ondertekend en zich ertoe hebben verbonden aan het project te werken. De gesprekken zijn momenteel gericht op de locatie van de brug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten