zaterdag 11 januari 2020

Stichting Mulokot uit Kawemhakand doet onderzoek naar oorzaken zelfmoordgevallen onder inheemse Wayana’s

Illegale goudwinning en houtkap hebben impact op de inheemsen

'De kerk heeft de culturele identiteit van de inheemsen deels weggenomen'


De stichting Mulokot uit Kawemhakan, aan de Lawarivier, is niet lang geleden begonnen met een onderzoek naar oorzaken van zelfmoordgevallen onder de inheemse Wayana’s. Nog afgelopen dinsdag heeft een man zelfmoord gepleegd. Hij was dan wel afkomstig uit een Frans dorp, maar dat maakt volgens stichtingvoorzitster Jupta Itoewaki niets uit, omdat het haar inziens gaat om Wayanagebied. 

'We hebben al een aantal gesprekken gehad met mensen die meestal aangeven dat ze geen toekomst voor zichzelf zien', begint Itoewaki haar betoog over de voorlopige resultaten van het onderzoek, zo bericht de Ware Tijd vandaag, zaterdag 11 januari 2020.

Ze wijst erop, dat onder meer illegale goudwinning en houtkap impact hebben op het gebied van de inheemsen. Hierdoor kunnen ze niet meer ongestoord jagen. Daarnaast zijn de rivieren vervuild met kwik en dat maakt hen huiverig om vis te eten.

'We kunnen dus niet meer leven van wat het bos ons geeft en daardoor hebben we eigenlijk nu geld nodig om voedingsmiddelen zoals kip en rijst te kopen. Maar, dat geld hebben we niet, want er is geen werkgelegenheid in het zuiden van het land', stelt de voorzitster. Alleen het traditioneel gezag krijgt wat geld en iemand die soms meedoet aan een project.

Zij wijst verder erop, dat kinderen meestal scholing genieten tot de lagere school. Een MULO-school bezoeken in Paramaribo wordt een dure zaak voor de ouders. Er raken meisjes van twaalf jaar zwanger en hun toekomst wordt uitzichtloos. 'De jongeren voelen zich vaak nutteloos en dat gecombineerd met kasirigebruik tijdens de feestdagen zorgt ervoor dat de ratio wegvalt', zegt Itoewaki.


Daarnaast heeft volgens haar de kerk zowel positieve als negatieve invloed op de mensen. 'De positieve kant is dat de kerk ook probeert het zelfmoordprobleem aan te pakken, maar de negatieve zijde is dat de kerk de culturele identiteit van de inheemsen deels heeft weggenomen. Ik zie weinig inheemsen in het zuiden die hun identiteit nog goed kennen en begrijpen', zegt de voorzitster.

Volgens haar komen de voorlopige resultaten overeen met onderzoeken naar oorzaken van zelfmoord bij inheemsen in onder meer Canada. Itoewaki zegt dat verdere scholing ervoor kan zorgen, dat de mensen meer toekomstperspectieven krijgen. Daarnaast moet er werkgelegenheid voor de mensen gecreëerd worden. 'We maken ze bewust van hun rechten en de voordelen van het behoud van hun taal. Reizen naar andere landen om te leren van andere inheemsen zal ook invloed hebben op onze mensen.' 

De stichting is volgens de voorzitster bezig om op allerlei manieren werkgelegenheid te creëren, zodat de mensen weten dat ze belangrijk zijn. Bij elke workshop of krutu wordt gebruikgemaakt van lokale krachten zoals bootsmannen. Daarnaast wil de stichting toeristische oorden opzetten en worden er Engelse en Nederlandse lessen verzorgd aan de mensen. 'Er zijn Wayana's die nu als tolk fungeren en ook officiële documenten kunnen vertalen', aldus Itoewaki.

Al in april vorige jaar wees ze de Ware Tijd, hoewel zonder (officiële) cijfers, op de alarmerende situatie. 'Als ik het een codering mag geven, dan is het'code rood. Je hoort het misschien niet in de stad, maar het gebeurt veel', zei ze. Itoewaki wees toen erop dat er tussen december 2018 en de eerste week van januari 2019 vier gevallen van zelfmoord in het gebied waren opgetekend. 'Voor een gemeenschap van ruim tweeduizend personen, met de Franse dorpen erbij, is dit heel veel.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten