woensdag 23 oktober 2019

Green Wood World: 'Kiezen we voor de wet van de jungle?'

Houtbedrijf reageert op blokkade brug bij Witagron door bewoners


'Bewoners van Witagron hebben uit protest sinds maandag de brug daar afgesloten. Hun bezwaar is, dat op basis van 'moneypower' vrachtwagens en zwaar materieel op de brug worden toegelaten, terwijl het de lokale bewoners verboden wordt met grote vracht over de brug te gaan.'

'Green Wood World (GWW), een 100% Surinaams bedrijf, dat actief is in dat gebied, onderschrijft het principe van 'recht voor één, recht voor allen', waarop de bewoners zich beroepen. 

Echter, het bedrijf vindt dat er deels met onterechte en onjuiste feiten meningen worden gevormd. Allereerst is het bedrijf Yokohama niet de houtproducent die daar actief is, maar Green Wood World NV. Dit bedrijf betrekt haar zwaar materieel via het autobedrijf Yokohama. Ten tweede doet Green Wood World, als enig bedrijf in Suriname, totaal geen houttransport via de weg. Alle houttransport van dit bedrijf gaat over het water. 

Het bedrijf, dat daardoor het wegennet van Suriname spaart, heeft grote investeringen afgelopen jaren gepleegd in het opzetten van watertransport van hout. Wegen en kades zijn aangelegd, boten en pontons zijn aangeschaft, research en verkenningen zijn uitgevoerd, personeel en contractors zijn aangetrokken, telkens investeringen die het bedrijf zelf heeft opgebracht. Afgelopen twee jaar heeft GWW vier keer zwaar materieel kleiner dan 30 ton over de brug van Witagron vervoerd, omdat vervoer via het water niet altijd mogelijk is vanwege het voorkomen van lage bruggen op het vaartraject. 

Het ministerie van Defensie, dat de brug onder zijn hoede heeft, heeft vanwege veiligheidsredenen het gebruik van de brug beperkt tot slechts personenvervoer en productie activiteiten, om zodoende totale onbruikbaarheid van de brug te voorkomen. Het ministerie verleend in bepaalde gevallen toestemming indien die wordt aangevraagd, hetgeen Green Wood World ook doet. 

Het is begrijpelijk, dat lokale ondernemers die de brug willen gebruiken voor hun houthandel, maar niet worden toegelaten, een gevoel van ‘money talks’ bekruipt. Maar, op de keeper beschouwd is er hier sprake van money talks, of, van een investeringsfaciliterend maatregel? Het is niet ‘den man nanga moni in a kondre’. Het is ‘den man di e pot moni in a kondre’. 

We hebben enorm veel corruptie in ons land. Maar, niet alles is corruptie. Het terecht of onterecht als zodanig aanmerken levert altijd sympathie. Het is onbegrijpelijk, dat mensen geheel naar eigen invulling en subjectiviteit, boven wet en recht, nota bene maatschappelijk verantwoorde en ontwikkeling stimulerende ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten kunnen en mogen stagneren. Is wet en recht er niet juist om subjectiviteit en willekeur te voorkomen? Of kiezen we voor de wet van de jungle? 

Het is ook geheel onbegrijpelijk, dat mensen bereid zijn om al de positieve gevolgen van bepaalde bedrijfsactiviteiten op het spel te zetten. Zou men liever willen dat ruim 100 werknemers in het binnenland, tientallen contractors, belastingen aan de staat, exportheffingen, talrijke andere betalingen aan de overheid, exportopbrengsten, diversificatie van onze economie, een duurzame sector en de enorme investeringen op de schop gaan? 

Het geen kennis hebben van economische ontwikkeling en het gebrek aan inzicht, ook in onze eigen motieven, typeert ons geschiedenis. Ook onze toekomst? 

Green Wood World NV'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten