vrijdag 2 augustus 2019

Betalingen via smartphone binnenkort mogelijk bij Hakrinbank met Mopé

'Nu wachten op de Centrale Bank van Suriname om groen licht te geven'


Betalingen verrichten met een smartphone is binnenkort ook mogelijk in Suriname. De Hakrinbank wil dit kwartaal een digitale portemonnee genaamd Mopé (een creatieve afkorting voor mobile payments) introduceren. Gebruikers van Mopé hoeven niet per se rekeninghouders van Hakrinbank te zijn. Het is nu wachten op de Centrale Bank van Suriname om groen licht te geven, zegt Rafiek Sheorajpanday, algemeen directeur van de Hakrinbank, vandaag, vrijdag 2 augustus 2019, op Starnieuws. 

Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders woensdagavond werd een demonstratie gegeven van de applicatie. Bij een ‘face to face’ transactie word simpelweg een QR code (een soort barcode) van het aangeboden product gescand om de betaling te doen. Andere manieren zijn via Whatsapp of via een ‘chatfunctie’ in Mopé.

De bankier geeft aan dat het systeem veilig en directer is. Bij het ‘swipen’ bijvoorbeeld moet men eerst nog de pinpas tevoorschijn halen, afgeven, het koopbedrag laten intoetsen, de pincode intoetsen. Daarnaast kan het nog dagen duren voordat het bedrag is overgemaakt naar de rekening van de winkel, vooral als de klanten bij andere banken aangesloten zijn. Voor ondernemers komen er een heleboel kosten weg te vallen voor klanten is er betalingsgemak.

Mopé komt heel goed uit voor personen die geen bankrekening hebben, geeft Sheorajpanday aan. 'Je hoeft geen klant van de Hakrinbank te zijn. Het is open, het maakt niet uit of je klant bent van de Hakrinbank, een andere bank of geen enkele bank. Dus ook de unbankable, diegene die niet over een bankrekening beschikt, kan elektronisch betalen.'

De applicatie kan overal waar er internet is, gebruikt worden.

De e-wallet (digitale portemonnee) is het vierde product van de Hakrinbank in een jaar, dat e-commerce in Suriname (online zaken doen), stimuleert. Eerder heeft de bank voor haar klanten geïntroduceerd de Hakrinbank Online Payment, Hakrinbank Easy Request, een hulpmiddel voor ondernemers om de kredieten voor hun klanten aan te maken, en Hoppa! een website waarop Surinaamse ondernemers en klanten zaken kunnen doen. De bank is van plan om het meest gebruikte online betaalsysteem van Nederland, iDEAL, hieraan toe te voegen. Personen met een Nederlandse pinpas kunnen dan ook shoppen op Hoppa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten