zondag 23 december 2018

EBS: Hoge stroomrekeningen Pokigron door gestadige groei in het verbruik

Nutsbedrijf tracht plotselinge hoge stroomrekeningen uit te leggen....

.....maar, geen uitleg over het niet overleggen van specifieke nota's voor klanten


Enkele gebruikers uit het gebied Pokigron hebben hun beklag gedaan inzake de hoge verbruikskosten. In het verleden werd het gebied Pokigron door het ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen voorzien van elektriciteit, gebaseerd op 4 uren per dag, zo laat de NV Energie Bedrijven Suriname (EBS) zaterdag 22 december 2018 weten via het Nationaal Informatie Instituut.

Ter uitvoering van haar Beleidsplan 2015 – 2020 heeft de overheid uitgekeken naar mogelijkheden ter verbetering van de elektriciteitsvoorziening in het binnenland. Door tussenkomst van de IDB (Inter-American Development Bank) zijn fondsen beschikbaar gesteld aan de EBS via het ministerie van Financiën. Een van de voorwaarden bij het aangaan van de lening was, dat de gebruikers in de gebieden die 24 uur per dag van elektriciteit zouden worden voorzien, voor de verbruikte elektriciteit zouden moeten betalen. Daarnaast werd ook als voorwaarde gesteld, dat de opwekking mede moest plaatsvinden op basis van hernieuwbare technologie.Een en ander is volgens de EBS diverse meetings met de bewoners en dorpsleiding van Pokigron besproken alsmede uitgelegd.

De dorpsleiding heeft zelfs het terrein waar het solar park is opgezet, waardoor invulling werd gegeven aan het renewable component, ter beschikking gesteld. Met de dorpsgemeenschap zijn bijeenkomsten gehouden om het tarievenstelsel, welke hetzelfde is als in Paramaribo, uit te leggen. Ook de wijze waarop zuinig energie verbruik kan worden toegepast is middels EBS informatie flyers in het sranang tongo verstrekt en zijn de verbruikers in het gebied van spaarlampen voorzien.

In februari 2018 is het hybride solar park in gebruik genomen. Uit de maandelijkse rapportage is op te merken dat er een gestadige groei is in het verbruik in het Pokigron gebied. Voor de betaling van het maandelijks verbruik kunnen de klanten terecht bij de lokale bank. Over het algemeen kan gesteld worden dat het betaalgedrag goed is.

Bij de overheveling van de aansluitingen onder het beheer van de Dienst Elektrificatie Voorziening (DEV) naar de EBS zijn enkele aansluitingen op een later tijdstip gemuteerd, met als gevolg dat bij deze klanten helaas een opgestapeld verbruik is ontstaan. Bij de gevallen die via de dorpsleiding aan de EBS zijn doorgegeven zijn waar nodig betalingsregelingen getroffen.

Tijdens een krutu gehouden op 28 juli 2018 te Pokigron is vanuit de directie aan het dorpsgezag en de aanwezige bewoners gevraagd alle issues via haar aldaar gevestigde medewerkers door te spelen en af te handelen. Deze werkmethode is nog steeds van kracht. Een van de klachten is het uitvallen van het systeem, maar dit is gebaseerd op enkele kinderziektes binnen het systeem. De EBS is momenteel bezig met de opheffing van deze klachten welke in januari 2019 tot het verleden zullen behoren.

Indien klanten menen schade te hebben opgelopen of klachten hebben, kunnen zij ook contact opnemen met de EBS via de bekende contactgegevens en zullen deze klachten volgens de regels, die ook in Paramaribo van toepassing zijn, worden afgehandeld.

Maar, de EBS geeft in haar verklaring geen uitleg over het niet overleggen van specifieke nota's voor klanten.

'Het moet duidelijk zijn voor alle Surinamers, dat het zonnenpanelen energieproject van Atjoni en Pokigron, in het Boven-Suriname gebied niet gratis is. Zonder factuur van EBS, zonder enige vorm van aanmaningen geven EBS-werkers van Pokigron en Atjoni de EBS-klanten aldaar mondeling hele hoge bedragen door met daarbij ook nog opgelegde boetes. Bovendien worden zij bedreigd met terstond afsluiting van hun energieverbruik als de hoge bedragen niet onmiddellijk betaald worden', aldus de 12 Saamaka lo / P. Amoida' dinsdag 28 december!

'Eerst werd door de regering verteld aan de energieverbruikers van Atjoni en Pokigron, dat het energieverbruik gratis was, omdat het werd opgewekt middels zonnepanelen. Daar er bijna geen werkgelegenheid is in dat gebied en er dus nauwelijks inkomsten zijn, was iedereen heel erg blij met de mededeling van de regering. En nu plotseling, op een dag, zonder enige vorm van aanmaningen, zonder factuur, werd de mensen mondeling medegedeeld door EBS-werkers van Pokigron en Atjoni dat de stroomrekening soms wel 1.000 Srd is.'

'Er werd ook gezegd, dat indien het bedrag niet direct betaald zou worden, de stroomtoevoer direct zou worden afgesloten. Als er werd gevraagd naar een factuur bleek dat die er niet was. Er was ook geen tabel aanwezig waarop de bedragen af te leiden en te controleren waren. Men kreeg gelijk het gevoel dat oplichters hier hun slag wilden slaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten