woensdag 1 juli 2020

Hof van Justitie gaat over tot een 'gefaseerde normalisatie' zittingen

Vooralsnog geen publiek en slechts drie journalisten toegestaan bij zittingen


Vanwege het opheffen van de totale lockdown anderhalve week geleden heeft het Hof van Justitie (HvJ) besloten over te gaan tot een 'gefaseerde normalisatie' van de dienstverlening. 'De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop', aldus het HvJ vandaag, woensdag 1 juli 2020, in een bekendmaking, zo bericht de Ware Tijd. 

Met de zittingen wordt op 6 juli een aanvang gemaakt. Het gaat om strafzittingen in eerste aanleg en de indiening van verzoekschriften. 'In eerste instantie zullen strafzaken in behandeling worden genomen van verdachten die in hechtenis verkeren', aldus het HvJ. Opgemerkt wordt dat er vooralsnog geen publiek wordt toegelaten en dat er voor journalisten een restrictie van drie is. Hetzelfde geldt bij de behandeling van strafzaken in hoger beroep.

De rolzittingen ter behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken, worden deze maand hervat. Wat civiele zittingen in eerste aanleg betreft kunnen nieuwe zaken (k
Kort Geding- en familiezaken) digitaal worden aangeboden, waarna er een datum wordt gegeven om het verzoekschrift in hard copy in te dienen op de griffie. De rolzittingen worden hervat, waarbij de comparities, enquêtes en verhoren op afspraak geschieden.

Het aanbieden van echtscheidingsverzoekschriften kan vanaf morgen iedere donderdag tussen half negen 's morgens en twaalf uur 's middags. Verzoeken voor beschermingsbevelen kunnen dagelijks bij het Kantongebouw aan de Grote Combéweg worden ingediend. Voor de rechtspleging in Nickerie moet contact worden gemaakt met de griffier.

Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris. Advocaten worden in de gelegenheid gesteld om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.

Besloten is de gerechtsgebouwen van maandag tot en met vrijdag van zeven uur 's morgens tot en met drie uur 's middags te bemensen. Het personeel zal op basis van een roulatiesysteem werken en de afdelingen zullen telefonisch en per e-mail te bereiken zijn. 'Het publiek, onder wie deurwaarders, advocaten en hun medewerkers, zullen slechts tot de gerechtsgebouwen worden toegelaten, indien dat hoogst noodzakelijk mocht zijn.'

Het HvJ zegt over te gaan tot 'gefaseerde normalisatie' met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. 'De gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen blijft de hoogste prioriteit.'

Van iedereen zal de lichaamstemperatuur worden gemeten. Indien de temperatuur hoger dan 37,5 graden Celsius is, wordt men niet toegelaten. Personen die griepverschijnselen vertonen (onder meer hoesten en niezen), worden evenmin toegelaten. Het dragen van een deugdelijke mond- en neusbedekking is verplicht, evenals het reinigen van de handen met de beschikbaar gestelde sanitizer.

https://rechtspraak.sr/berichtgeving-corona-covid-19/

Bekendmaking


Gefaseerde normalisatie dienstverlening

Hof van Justitie


Paramaribo, 30 juni 2020
Zoals algemeen bekend is de totale lockdown met ingang van 21 juni jl. opgeheven, waarbij van overheidswege is aangegeven dat instanties wederom normale openingstijden kunnen aanhouden, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. Dientengevolge zal ook de rechterlijke organisatie haar verrichtingen gefaseerd normaliseren. De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop, terwijl de gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen, de hoogste prioriteit blijft. Te dien einde zal tot nader orde het volgende van kracht zijn:
1. Algemene richtlijnen
De gerechtsgebouwen zullen iedere werkdag van 07.00 – 15.00 uur bemenst zijn. Het personeel zal op basis van een roulatiesysteem werken en de afdelingen zullen tijdens kantooruren, telefonisch en per e-mail te bereiken zijn. Het publiek – waaronder deurwaarders, advocaten en diens medewerkers – zullen slechts tot de gerechtsgebouwen worden toegelaten, indien dat hoogst noodzakelijk mocht zijn. Voordat men het gerechtsgebouw kan betreden, wordt de lichaamstemperatuur opgemeten met een afstandsthermometer. Indien de temperatuur hoger dan 37.5 graden Celsius is, wordt men niet toegelaten. Personen die griepverschijnselen vertonen (o.a. hoesten, niezen), worden evenmin toegelaten. Het dragen van een deugdelijke mond- en neusbedekking is verplicht, evenals het reinigen van de handen met de beschikbaar gestelde sanitizer.
2. Civiele zittingen in eerste aanleg
  • Nieuwe zaken voor de Units Kort geding en Familie, kunnen digitaal worden aangeboden via e-mail op onderstaande e-mail adressen, waarna eveneens via de mail een datum en tijdstip zal worden aangegeven waarop het verzoekschrift in hard copy kan worden ingediend op de Griffie.
  • Voor wat betreft de Unit Handel, kunnen de nieuwe zaken worden ingediend via de afdeling Agenda. Ten aanzien van de hierbij te volgen werkwijze, zullen vanuit de Unit Handel nadere richtlijnen worden gegeven.
  • De rolzittingen worden hervat, waarbij de comparities, enquêtes en verhoren op afspraak zullen geschieden. De respectieve units zullen richtlijnen geven ten aanzien van het digitaal concluderen voor eis en het nemen van conclusies.
  • Het aanbieden van echtscheiding verzoekschriften is met ingang van 2 juli 2020 mogelijk op de 1e, 2e, 3e en 4e donderdag van de maand van 8.30 tot 12.00 uur, door de verzoeker in persoon. Vanuit de Unit Familie zullen ten aanzien van deze zittingen, nadere richtlijnen worden gegeven.
  • Verzoeken voor beschermingsbevelen kunnen dagelijks via het loket van het Kantongerecht Civiele Zaken aan de Grote Combéweg no 2 worden ingediend. Hiervoor hoeft vooraf geen afspraak te worden gemaakt. De datum en het tijdstip van de behandeling van de beschermingsbevelen wordt vanuit de Griffie aangegeven.
De units zijn bereikbaar op de volgende e-mail adressen/telefoonnummers:
Unit Kort Geding       : unit.kortgeding@gmail.com, tel. 470300 toestel 257
Unit Familie               : unit.familie@gmail.com, tel. 470300 toestel 260 en 258
Unit Handel               : handelunit@gmail.com, tel. 470300 toestel 276 of 258
Voor het maken van een afspraak voor het aantekenen van hoger beroep, indiening memorie/verzoek tot verlenging termijn kan gemaild worden naar het e-mail adres hogerberoep@gmail.com. De afdeling is tevens bereikbaar op het telefoonnummer 470300, toestel 233 en 347.
Voor het maken van een afspraak voor het afhalen van vonnissen, beschikkingen of andere dienstverlening, kan gebeld worden naar het nummer 470300. De afdelingen zijn te bereiken op de volgende toestelnummers:
  • Afdeling Algemene Zaken: 247, 224 en 222
  • Afdeling Algemeen Register: toestel 229, 231, 232 en 234
  • Afdeling Vonnissen: toestel 235 en 288
  • Afdeling: Gezagsvoorzieningen: toestel 237
  • Afdeling Extra Judicieel: toestel 238 en 245
3. De behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken
De rolzittingen ter behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken, worden hervat in de maand juli op de wijze zoals aangegeven in bekendmaking op de website van het hof, no. HVJ 22, d.d. 8 mei 2020. Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met de unit hof civiel op het e-mail adres unit.hofciviel@gmail.com en het telefoonnummer 427197 toestel 2304.
4. Legalisatie van documenten
Documenten kunnen op 2 manieren ter legalisatie worden aangeboden:
Via e-mail op: legalisatie@gmail.com (verkorte procedure)     
  1. In het e-mail bericht worden de documenten die ter legalisatie worden aangeboden, vermeld. Een scan of foto van deze documenten wordt als bijlage gevoegd bij de e-mail, zodat deze gelijk gescreend kunnen worden.
  2. Na ontvangst van het e-mailbericht, wordt vanuit de afdeling vervolginstructies gegeven. Deze instructies kunnen per geval verschillen.
  3. Indien na de screening de gemailde scans/foto’s van de documenten zijn geaccordeerd, verneemt de indiener via de mail op welke datum de originele documenten ter legalisatie kunnen worden ingediend en afgehaald op de Griffie van het Hof van Justitie.
 Deponering in de drop-box op de Griffie: (reguliere procedure)

  1. De documenten worden in een gesloten enveloppe gedeponeerd in de daarvoor bestemde drop-box bij het gebouw van het Hof van Justitie elke maandag, woensdag en vrijdag tussen 07.30 –10.00 uur.    
  1. De gesloten enveloppe dient, naast de te legaliseren documenten, het volgende te bevatten:
  • fotokopie legitimatiebewijs van de indiener;
  • telefoonnummer waarop de indiener te bereiken is;
  • een bewijsstuk ter eventuele bespoediging;
  • een opgave van het aantal documenten dat dient te worden gelegaliseerd;
  • gepast geld in SRD naar rato van het aantal documenten; per document dient SRD 10,– (Tien Surinaamse dollars) te worden betaald.
  1. De inhoud van de enveloppe wordt gecontroleerd en indien deze niet voldoet, wordt de indiener hier telefonisch van op de hoogte gesteld. Indien de inhoud na controle is geaccordeerd, wordt de indiener telefonisch aangegeven op welke datum de gelegaliseerde stukken kunnen worden afgehaald. De afhaaldagen zijn des dinsdags en donderdags van 09.00 – 12.00 uur.
Voor nadere informatie is de afdeling dagelijks tussen 08.00 – 10.00 uur te bereiken op het telefoonnummer 427197, toestel 2311 en 2304
5. Strafzittingen in eerste aanleg en de indiening van verzoekschriften
Vanaf maandag 6 juli wordt gefaseerd een aanvang gemaakt met de behandeling van strafzaken in eerste aanleg. In eerste instantie zullen strafzaken in behandeling worden genomen van verdachten die in hechtenis verkeren. Echter zullen de zittingen vooralsnog niet toegankelijk zijn voor het publiek. De toegang van journalisten tot de zittingzaal wordt beperkt, met dien verstande dat steeds maximaal 3 journalisten de zitting zullen kunnen bijwonen, mits de richtlijnen voor het in acht nemen van de sociale afstand daarbij niet in het gedrang komen.
Verzoekschriften kunnen digitaal worden aangeboden op het email adres unit.kantonstraf@gmail.com, waarna via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor het indienen van het verzoekschrift in hard copy op de Griffie. Het indienen van verzoekschriften en het aantekenen/intrekken van appèl/verzet in strafzaken geschied op afspraak op het telefoonnummer 427197 toestel 4207, 4224 en 4233.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan contact worden opgenomen met de unit Kanton Straf op het telefoonnummer 427197 toestel 4260 en 4220, en via e-mail unit.kantonstraf@gmail.com
6. Strafzittingen in hoger beroep en de behandeling van verzoekschriften
Vanaf maandag 6 juli wordt gefaseerd een aanvang gemaakt met de behandeling van strafzaken in hoger beroep. Echter zullen de zittingen vooralsnog niet toegankelijk zijn voor het publiek. De toegang van journalisten tot de zittingzaal wordt beperkt, met dien verstande dat steeds maximaal 3 journalisten de zitting zullen kunnen bijwonen, mits de richtlijnen voor het in acht nemen van de sociale afstand daarbij niet in het gedrang komen.
Verzoekschriften op grond van o.a. artikel 61 van het Wetboek van Strafvordering, kunnen worden ingediend op de Griffie, waarna de indiener via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor de behandeling van het verzoek. Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met de unit Hof Straf, te bereiken op het e-mail adres unit.hofstraf@gmail.com en het telefoonnummer 427197, toestel 4217 en 4227.
7. Verrichtingen van de Rechter-Commissaris in Strafzaken
Verzoekschriften ex artikel 54a SV dienen gemaild te worden naar het e-mailadres kabinetrc@gmail.com met een c.c. naar het secretariaat van de Hoofdofficier van Justitie op het email adres sechfdovj@gmail.com en het Wnd. Hoofd Administratie Strafzaken van het Openbaar Ministerie, dhr. A. Rathipal op het email adres arathipal@hotmail.com.
Het verzoekschrift dient tevens – conform het regulier gebruik – dezelfde dag nog in hard copy te worden ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris. Als datum van indiening van het verzoekschrift geldt de datum waarop het verzoekschrift in hard copy is ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris.
Het indienen van verzoekschriften ex artikel 54c SV, dient eveneens te geschieden bij het kabinet van de rechter-commissaris, in hard copy en per mail op het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris, waarbij de advocaten de gelegenheid hebben om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met het kabinet van de rechter commissaris, telefoon 427197, toestel 4252 en 4247 (administratie) en toestel 4251 en 4255 (griffiers), en het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
8. Zittingen in het district Nickerie (3e kanton)
Voor informatie omrent de rechtspleging in het district Nickerie, kan in contact worden getreden met de griffier op het e-mail adres derdekanton.nickerie@gmail.com.
Voor actuele berichtgeving omtrent de dienstverlening, gelieve u regelmatig de website van het Hof van Justitie te raadplegen: www.rechtspraak.sr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten