zaterdag 7 oktober 2017

Misvatting over beelden op social media van traditioneel marronfeest met drieling

'Het gaat om de vruchtbaarheid van de ouders en niet om het kind dat daar ligt'


Op Facebook circuleert sinds enkele dagen een video van een feest in het binnenland waarbij op, aldus de Ware Tijd vrijdag 6 oktober 2017, 'provocerende wijze' wordt gedanst op en nabij een drieling. Puu a döö is de traditie waarbij een speciaal feest wordt gehouden voor meerlingen. Op dit feest worden de kinderen letterlijk ‘naar buiten’ gebracht en aan de buitenwereld getoond.

'Het is seksueel en best ordinair, maar het gaat om de vruchtbaarheid van de ouders en niet om het kind dat daar ligt', zegt Marijke Agwense van de Saamaca Academia. Zij is zich ervan bewust dat personen buiten de marrongemeenschap deze traditie niet zullen begrijpen.
Het dansen boven de lichamen is een 'ode' aan de vruchtbaarheid van het koppel. In het filmpje ligt de drieling - twee meisjes en een jongen - op pangi op de grond. Er wordt gezongen en veel mensen staan om ze heen. Op een gegeven moment gaan de voorzanger van de band en een man gehurkt zitten boven het baby-meisje en maken daarbij, volgens de Ware Tijd, 'suggestieve bewegingen'. Ook de tekst is seksueel getint. Deze suggestieve 'seksueel getinte' bewegingen en zeker het daarbij behorende lied schoten bij velen in het verkeerde keelgat.

Als het ritme enigszins oploopt, gaat een vrouw over de jongen dansen. Opmerkelijk is, dat niemand zich stoort aan de vrouw die met een 'open' pangi over het mannelijke kind danst.

De reacties varieerden van 'het is maar cultuur' tot 'het is afgoderij'. Marronactiviste Ina Gafuna zegt via Facebook, dat ze het zeer jammer vindt dat er vanwege onbegrip en onwetendheid zoveel commotie is ontstaan over een drie minuten durend filmpje over de prisiri van de drieling.

'Jammer dat slechts deze kant van het mooie spel is getoond. Dat was slechts een heel klein onderdeel van een drie uur durende happening waarbij er van alles wordt uitgebeeld en gedemonstreerd. Als dat feest in zijn geheel was geplaatst had de gemeenschap het misschien veel beter begrepen. Het is traditie en onderdeel van de culturele uitingen bij feesten voor meerlingen bij voornamelijk de Saamaka-marrons. Er valt nog heel veel te leren over de reden waarom er 'ordinaire' vertoningen erbij komen. Voor dit alles is er een verklaring. Als we vinden dat het niet past in deze tijd moeten wij het binnen onze gemeenschappen bespreken. Laten wij niet te snel oordelen.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten