dinsdag 1 mei 2018

In Chili zijn tieners verliefd op K-Pop uit Zuid-Korea

'Ik heb zes jaar gewacht op Kim Hyun-joong om naar Chili te komen'



K-pop manie begon echt in 2012 in Chili na het explosieve succes van 'Gangnam Style', een hit die de rapper / zanger Psy tot een internationale sensatie maakte. In Chili zijn parken en culturele centra tot leven gekomen met de aanstekelijke melodieën van K-pop terwijl tieners deze wild populaire Zuid-Koreaanse mix van vrolijke elektronische muziek en hoogspanningschoreografie omarmen. 

Aangezien ambassades rond de wereld competities houden voorafgaand aan het 2018 K-Pop World Festival, hebben duizenden tieners hun bewegingen geoefend, in de hoop deel te mogen gaan nemen aan de finale in Zuid-Korea.

'We komen samen om enkele dagen per week te repeteren', zegt Alicia, 17. 'Alles wat we willen doen is dansen.'

Toen Kim Hyun-joong, voormalig leadzanger van K-pop boyband SS510, een concert in februari in Santiago aankondigde, werden de tickets snel opgepikt door zo'n 3.000 fanatieke jonge fans. 'Ik heb zes jaar gewacht op Kim Hyun-joong om naar Chili te komen', vertelde de 16-jarige Cristal Escobar aan AFP, die 550 kilometer aflegde om bij het concert bij te wonen.



'Ik hou echt van hoe hij zingt, hoe hij danst, zijn liedjes en daarom wilde ik hem komen opzoeken.' Vorig jaar, toen een andere enorm populaire boyband genaamd BTS naar Chili kwam, werden binnen twee uur 12.000 tickets verkocht. '
K-pop manie begon echt in 2012 in Chili na het explosieve succes van 'Gangnam Style', een maffe hit die de rapper / zanger Psy tot een internationale sensatie maakte.


Het genre, dat het land stormenderhand veroverde, inspireerde tot de oprichting van lokale bands zoals 'Rough Bunnies', die in 2014 ontstond nadat de K-pop boyband BAP (Best Absolute Perfect) een concert afgelast had.

'We begonnen onszelf BTP (het Spaanse acroniem voor Babes: Perfect Tribute) te noemen, maar we waren niet helemaal overtuigd en het klonk een beetje belachelijk', vertelde bandleider Tamara aan AFP. 'We gingen op zoek naar een nieuwe naam en kwamen met 'Rough Bunnies', omdat het beter in het Engels klonk dan in het Spaans.'



En ze zijn goed ontvangen, met hun nummers gespeeld op lokale radiostations en succes zowel op YouTube als op sociale netwerken.

Maar, de echte K-pop domineert nog steeds de ethergolven en verleidt jonge fans met elektronische ritmes, zorgvuldig gechoreografeerde dansroutines en onberispelijk geklede zangers, uitgedost in extravagante outfits.

(Suriname Mirror/Channel News Asia/ AFP/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten