zondag 16 juni 2013

Maak een uitstapje met een betrouwbare touroperator

Dramatisch ongeluk met busje in Brokopondo leidt tot hernieuwde oproep regulering sector

Nederlandse stagiaire dodelijk verongelukt – Chauffeur busje reed te hard

16-06-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Een dramatisch ongeluk met een tourbusje in het district Brokopondo op zondag 9 juni 2013, leidde tot een hernieuwde oproep vanuit de Vereniging van Surinaamse Touroperators (VESTOR) voor regulering van deze sector.

Bij het ongeluk kwam de 21-jarige Nederlandse stagiaire Debbie Sijm uit het Noord-Hollandse Bergen om het leven. Zij werd uit het busje geslingerd en kwam er onder terecht. Het meisje overleed op weg naar een kleine poli in het dorp Brownsweg. Sijm zat met vijf andere stagiaires in het busje dat over de kop sloeg. Vier andere inzittenden raakten ernstig gewond en werden opgenomen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo. De Nederlandse was werkzaam in de toeristische sector in Suriname voor haar opleiding aan een Hogeschool. De stagiaires hadden een bezoek gebracht aan Ston Eiland en waren op de terugweg naar de stad, Paramaribo.


 

Bravouregedrag en stomdronken een tourbusje besturen
Surinaamse media berichtten dat de oorzaak van het ongeluk niet duidelijk was. Maar, de Nederlandse krant het Reformatorisch Dagblad wist te berichten, dat de chauffeur te hard had gereden en vervolgens de macht over het stuur verloor. De krant memoreert dat in december vorig jaar, op Eerste Kerstdag, ook een busje met elf Nederlanders over de kop sloeg – vanwege te hard rijden en een klapband - op de bekende Afobakaweg, die naar het binnenland voert, bij Marshallkreek. Hierbij raakten enkele inzittenden lichtgewond. Tegenover de Nederlandse correspondent van het Reformatorisch Dagblad in Suriname, Armand Snijders, zei een politiewoordvoerder dat ‘de meeste ongevallen buiten de verstedelijkte gebieden’ veroorzaakt worden door te hard rijden. Ook onervarenheid van bestuurders speelt volgens hem een rol. Snijders schrijft verder, dat chauffeurs van tourbusjes vaak jong zijn en nog niet lang over hun rijbewijs beschikken. Daarnaast zouden ze ‘bravouregedrag’ vertonen om indruk te maken op stagiaires. Volgens de correspondent zou de politie ‘onlangs’ een busje met toeristen staande hebben gehouden, dat bestuurd werd door een stomdronken, bier drinkende, chauffeur: de passagiers durfden niets te zeggen. Ook voor wat betreft het meest recente ongeluk kun je je afvragen of de inzittenden al of niet de chauffeur gevraagd hebben de snelheid van het busje te minderen.

Het in zee gaan met dit soort ‘touroperators’ is en blijft in essentie natuurlijk wel de eigen verantwoordelijkheid van de toerist/stagiaire zelf. Die zou zich van tevoren bij bijvoorbeeld een reisbureau of op de stageplek kunnen laten informeren over wat de beste en meest veilige manier is om iets van ons land te kunnen zien.

Een paar passagiers van een lijnbus op weg van Paramaribo naar Lelydorp verzocht eind november 2012 de chauffeur te stoppen om ze te laten uitstappen vanwege zijn onverantwoordelijke en gevaarlijke rijgedrag.

VESTOR: Tijd voor regulering sector
VESTOR vindt het nu welletjes. Volgens de vereniging zijn er nu nauwelijks eisen en regels waaraan tourbedrijven zich dienen te houden. Iedereen mag zich touroperator noemen, sinds in 2011 de vergunningsplicht werd afgeschaft. VESTOR is ervan overtuigd, dat degene die de trip van het verongelukte busje heeft georganiseerd, niet bij de organisatie is aangesloten. Volgens VESTOR maken stagiaires vaak gebruik van ‘informele’ touroperators, omdat die nu eenmaal goedkoper zijn. Helaas blijkt regelmatig goedkoop duurkoop te zijn.

 

Op haar website bericht de Vereniging van Surinaamse Touroperators, dat zij al enige tijd bezig is met het opstellen van een keurmerk voor touroperators, welke in 2013 gelanceerd moet worden. Het doel van het VESTOR-keurmerk is het bevorderen van hoge kwaliteitseisen binnen de touroperating. De kwaliteitseisen in het keurmerk zijn op internationaal geldende standaarden voor de toerismebranche gebaseerd. De consument kan en mag hierop afgaan en weet zich bij voorbaat verzekerd van een kwalitatieve dienstverlening, aldus de vereniging.

De voorzitter van VESTOR, Ratna Rewat, laat in een reactie weten: 'Sinds kort is het SSB (Surinaams Standaarden Bureau) de enige instantie in Suriname die standaarden en keurmerken mag afgeven. Wij zijn dan ook inmiddels met hen in overleg om alsnog op korte termijn dit voor elkaar te krijgen. Een aantal bestuursleden van de VESTOR neemt zitting in de technische commissie die hierover gaat. Vooruitlopend op de uitkomst heeft de VESTOR alvast haar Huishoudelijk Reglement aangescherpt.'

Als het om regulering van de sector blijft Rewat positief. 'De VESTOR heeft zowel met het bedrijfsleven als de overheid en non profit organisaties een goede verstandhouding en relaties opgebouwd. Helaas geldt dat niet voor de gehele sector en ondanks het feit dat wij blijven lobbyen krijgt het toerisme in de praktijk weinig prioriteit. Er is zowel voor het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme, maar nog meer voor Stichting Toerisme Suriname, als werkarm van dit ministerie, nog veel werk te verzetten. Om enige controle op touroperating te krijgen zal er verscherpt, met eventuele sancties in het verschiet, controle moeten plaatsvinden op in ieder geval alle geregistreerde touroperators bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken.'

Rewat laat verder weten dat de 'informele sector', 'waarbij lui snel hun slag proberen te slaan' de VESTOR een doorn in het oog. 'Dat geld natuurlijk niet alleen voor onze branche, maar meerdere sectoren hebben te kampen met dit probleem, dat niet alleen ten koste gaat van het imago, maar vooral oneerlijke concurrentie met zich meebrengt.'
Reis met een betrouwbare touroperator
Toeristen, stagiaires en anderen die een toeristisch uitstapje willen maken doen er goed aan om op pad te gaan met een bij VESTOR aangesloten touroperator. Door met zo’n bedrijf op pad te gaan ben je als toerist verzekerd van veilig vervoer zowel op de heen- als terugweg. Ga dus niet met het eerste de beste goedkope tourbedrijfje in zee. Betaal liever een paar Surinaamse dollarcenten meer voor een veilige reis, dan een paar Surinaamse dollarcenten minder om uiteindelijk ergens langs de weg te belanden......