Chinese bedrijven bouwen metro- en tramlijn in Bogota en snelweg in zuiden
|
(Bron foto: Metro de Medellín/Facebook) |
In Medellín en Cali rijden vele Chinese elektrische bussen
Vorig jaar hebben Chinese bedrijven eindelijk vooruitgang geboekt in Colombia, het Latijns-Amerikaanse land dat aantoonbaar het meest sceptisch is over investeringen van de op een na grootste handelspartner van de regio. Er waren in december veel krantenkoppen over de aankoop van goudmijnbedrijf Continental Gold door de Zijin Mining Group. Maar, in werkelijkheid had Colombia al de deur geopend voor Chinees kapitaal en Chinese bedrijven via de transport- en infrastructuursector.
Vier zakelijke deals vallen op:
het contract om een langverwachte metrolijn te bouwen in de hoofdstad Bogotá;
het bod op een voorstedelijke tramlijn die het grootstedelijk gebied Bogotá bedient;
de komst van elektrische bussen in Medellín en Cali;
en het contract voor een nieuwe snelweg in het zuiden van het land.
Deze markeren een opmerkelijke ommekeer in de relatie tussen de twee landen, ondanks het feit dat Colombia een van de weinige landen in de regio is die nog niet is toegetreden tot het vlaggenschip infrastructuurplan van China, het Belt and Road Initiative. De Chinese ambassadeur in Bogotá, Xu Wei, erkende in oktober dat '
tot nu toe, vanwege het gebrek aan kennis en vertrouwen, we geen zeer goede economische en commerciële relatie hebben'.
Een verhoogde metro voor Bogotá.
In oktober vorig jaar koos Bogotá
twee Chinese bedrijven als winnaars van de aanbesteding voor de bouw van de eerste lijn van de metro, die dit jaar begint. De ondertekening van het contract op 27 november lijkt een einde te maken aan een eeuwenlange saga. Bogotá zag opeenvolgende voorstellen voor de metro uit elkaar vallen; mensen begonnen er meer over te praten als een mythe dan als een plan.
|
(Bron foto: Metro Bogota) |
Terwijl steden van vergelijkbare grootte zoals Lima in Peru hun metro's bouwden, bleef de Colombiaanse hoofdstad met zijn zeven miljoen inwoners een van de grootste metropolen ter wereld.
Het bedrijf bestaat uit APCA Transmimetro, een consortium dat voor 85% in handen is van China Harbor Engineering Company (CHEC), een dochteronderneming van de door de staat gerunde gigantische China Construction Communications Company (CCCC).
* China Harbor Engineering Company is door de regering van Suriname gecontracteerd om de Surinamerivier uit te baggeren en om de nationale J.A. Pengelluchhaven uit te breiden. *
De resterende 15% is in handen van Xi’an Metro Company, een bedrijf uit de provincie Shaanxi dat voornamelijk actief is in China en de leiding had over de bouw en exploitatie van de metro van Xi’an. Uiteindelijk concurreerde het
Chinese consortium met een enkele rivaal en had het laagste bod van 13,8 miljard peso (US $ 4,5 miljard) ingediend.
De overwinning kwam ondanks een gebrek aan ervaring met het bouwen van metro's en een aantal schandalen rond sommige van zijn projecten in landen zoals Costa Rica, Panama, Sri Lanka en China zelf. De missie is om de eerste lijn van deze verhoogde metro te bouwen, bestaande uit 23,96 kilometee viaduct en 16 stations, die de Colombiaanse hoofdstad van zuid naar noord doorkruisen.
Het kantoor van de burgemeester van Bogotá schat, dat het 72.000 passagiers per uur kan vervoeren, waardoor de druk op het transmissiesysteem van de Transmilenio-bus wordt verminderd. De karakteristieke rode bussen, die nu goed zijn voor 50% van het transport van Bogotá, kunnen niet langer aan de vraag voldoen.
Een tram die Bogotá en zijn forensen verbindt.
De metro is niet het enige deel van het transportsysteem van Bogotá dat op aandacht wacht. Een ander belangrijk project is een tram-treinlijn die de stad verbindt met vier van de dichtstbevolkte buurgemeenten. Het project, bekend als het Regiotram de Occidente, zal in 2023 van start gaan. Een elektrisch aangedreven tram-trein, zal de 41 kilometer afleggen die het centrum van Bogotá scheidt van Facatativá, en stopt op 17 stations terwijl het de buitenwijken van Madrid, Funza doorkruist. en Mosquera.
|
(Bron foto: Government of Cundinamarca) |
Volgens de volkstelling van 2018 wonen er ongeveer 465.000 in de forensensteden. Duizenden van hen reizen elke dag naar hun werk in Bogotá. De eerste intergemeentelijke treinlijn van Colombia kan tot 120.000 passagiers per dag vervoeren, waardoor de huidige reistijd van twee uur wordt teruggebracht tot slechts 50 minuten.
Verschillende bedrijven waren geïnteresseerd in het 3,4 miljard peso-project (US $ 1 miljard), dat werd toegekend op 23 december. Uiteindelijk was de enige die een bod uitbracht China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), een dochteronderneming van staatsbedrijf China Railway Construction Company (CRCC). CCECC staat op de 59e plaats van de Fortune 500 en heeft geen eerdere projecten in Colombia ondernomen, hoewel het drie wegenprojecten in Ecuador bouwt.
De eerste groene bussen, in Medellín en Cali.
Dit jaar voegden twee Colombiaanse steden zich bij andere Latijns-Amerikaanse pioniers, waaronder Santiago de Chile, bij het overstappen van openbare bussen op fossiele brandstoffen naar een vloot elektrische bussen.
|
(Bron foto: Kantoor burgemeester van Cali) |
In november voegde Medellín
de eerste 17 elektrische bussen van het Chinese bedrijf BYD toe aan zijn openbaar vervoerssysteem Metroplús. Door de aankoop van 64 bussen werd de tweede stad van Colombia eigenaar van de op een na grootste elektrische vloot in de regio, door de lokale overheid gefinancierd.
De deal werd gewonnen na een aanbestedingsprocedure waarbij twee andere bedrijven bussen van de Chinese fabrikanten Yutong en Zhongtong aanboden.
In Cali kwam
in september een eerste groep van 26 elektrische voertuigen van het Chinese Sunwin Bus Corporation op straat. In totaal heeft de op twee na grootste stad van Colombia zich ten doel gesteld om vorig jaar 125 elektrische bussen in zijn Western Mass Integrated Transport (MIO)-systeem te introduceren. Medellín en Cali zijn de eerste steden die het doel van Colombia op grond van de Overeenkomst van Parijs bevorderen om 75% van de openbare bussen in zeven steden tegen 2040 te vervangen door nul-emissie voertuigen. Bogotá is in feite ingehaald. Terwijl Medellín en Cali gewone elektrische bussen uit China kochten, heeft de hoofdstad nog geen alternatieven gevonden voor de gelede en dubbelgelede bussen die ze in het TransMilenio-systeem gebruikt. Elektrische technologie is bijzonder aantrekkelijk voor Colombia gezien de groenheid van zijn energiemix, met 70% uit waterkracht.
Een nieuwe snelweg in het zuiden.
In november
kondigde president Iván Duque aan, dat een ander Chinees bedrijf was gekozen om een problematische snelweg in het zuiden van het land te voltooien. De 456 kilometer lange weg tussen de steden Neiva en Mocoa maakt deel uit van het ambitieuze wegenplan van de 'vierde generatie', gelanceerd door voormalig president Juan Manuel Santos. Deze route is van cruciaal belang omdat het de Putumayo-regio aan de grens met Ecuador zou integreren, die lange tijd problemen heeft gehad met het betreden van markten en een epicentrum van cocateelt blijft.
Het bouwbedrijf voor deze weg wordt CCA Colombia Corp., een dochteronderneming van China Construction America. Dat bedrijf maakt op zijn beurt deel uit van de door de staat gerunde gigant China State Construction Engineering Corporation (CSCEC), op de 21e plaats in de Fortune 500. Hoewel het eind 2019 klaar moest zijn, kwam de wegenbouw tot stilstand. Het is amper 5% voltooid dankzij Aliadas, het consortium heeft het contract in 2015 gegund, nadat het faillissement was uitgesproken. Dit volgde op de betrokkenheid van zijn belangrijkste partner en bouwer, Carlos Solarte, in het corruptieschandaal dat de Braziliaanse multinational Odebrecht trof.
Bijna een maand na de aankondiging is er nog steeds geen documentatie bij het National Infrastructure Agency die bevestigt, dat het Chinese bouwbedrijf de controle over het project zal overnemen, noch enige zekerheid dat het werk binnenkort zal worden hervat, meldde de
lokale nieuwswebsite La Silla Vacía. Al deze aankondigingen lijken aan te tonen dat, zoals Duque zei tijdens zijn staatsbezoek aan Beijing en Shanghai in augustus, Colombia een relatie met China wil ontwikkelen die verder gaat dan de olieverkoop van miljoen dollar.
(Suriname Mirror/China Dialogue/Twitter)