dinsdag 1 mei 2018

'Beroving opvarenden vissersboten waarbij slachtoffers vermist worden is onbeschrijfelijk wreed'

Carl Breeveld  (DOE): 'Het complete visserijsysteem moet transparant gemaakt worden'


'Naar aanleiding van het drama dat zich vrijdag voltrok voor onze kust bij de Wia Wia bank, wil ik speciale aandacht vragen voor deze sector. De beroving waarbij slachtoffers vermist worden, is onbeschrijfelijk wreed. Ik spreek mijn afkeuring uit over deze zeepiraterij en vind dat alles in het werk gesteld moet worden om de vermisten te vinden. 

Tegelijk waardeer ik de inspanningen van de Maritieme Politie, de Kustwacht en leden van het Visserscollectief die naar de slachtoffers zoeken, evenals NCCR (Nationaal Coördinatie Centrum voor Rampenbeheersing) die onder meer traumahulpverlening aanbiedt. Er zal ook alles in het werk gesteld moeten worden om ook de daders die verantwoordelijk zijn, te vinden en te vervolgen.

Naast al deze overheidsdiensten die zich in het kader van deze case inzetten, is het op zijn plaats dat van regeringswege hierop een duidelijke reactie komt. Het gaat hier om kostbare mensenlevens en daar hoort een officieel standpunt bij. Ik leef van harte mee met de families van de slachtoffers nu zo een drama, juist aan de vooravond van wrokoman dey, zich heeft voltrokken. Uit onderzoek is gebleken, dat het niet eenvoudig is dit probleem structureel aan te pakken. De meeste vissers zijn Guyanezen, van wie velen illegaal in Suriname verblijven. Over het algemeen zijn Surinamers niet bereid dit werk te doen. Hier zal vanuit de ministeries van LVV (Landbouw, Veeteelt en Visserij) en Onderwijs serieus naar gekeken moeten worden. Surinaamse jongeren mogen veel meer gestimuleerd worden om ook deze optie tot een duurzaam inkomen te overwegen.

Evenals bij delen van de concessies die in het binnenland verstrekt worden, heerst ook in deze sector een huurcultuur. Surinaamse vergunninghouders stellen tegen aanzienlijke bedragen hun vergunning beschikbaar aan Guyanese booteigenaren. Deze Guyanese of Surinaamse booteigenaren hebben meestal een mondelinge overeenkomst met een kapitein die de boot voor hen naar zee brengt om te vissen. De kapitein op zijn beurt, zoekt naar vissers om het werk op zee te doen. Ook hier gaat het vaak om mondelinge afspraken. Op zee blijkt er vaak geen naleving van richtlijnen en bestaande wettelijke bepalingen inzake rechten van de arbeider.

Ik ben van mening, dat het complete visserijsysteem transparant gemaakt moet worden. Een actieve rol is hierbij weggelegd voor het ministerie van LVV. Het is en blijft voor ons land van belang dat het vispotentieel op transparante wijze wordt geëxploiteerd ten behoeve van voedsel voor ons volk, inkomen zowel lokaal als via de export voor de vergunninghouders en de overheid en het scheppen van werkgelegenheid. Op dit moment ontbreekt de genoemde transparantie en hebben criminelen hierdoor vrij spel.

De zeerovers zijn zeer waarschijnlijk vissers of ex-vissers die opereren onder het mom van bezig zijn met visserij werkzaamheden. Volgens sommige vissers heerst er onder delen van de beroepsgroep vrees, omdat ze met de dood bedreigd worden indien zij informatie over misstanden zouden doorspelen. Wellicht worden ook tips doorgegeven aan criminelen over welke boten op zee zijn en de eventuele patrouilles van de kustwacht. DOE pleit daarom voor intelligence winning en intensieve samenwerking met de buurlanden op dit gebied.

Ik wil door middel van enkele voorstellen bijdragen aan een duurzame aanpak van deze problematiek. 
Het is van groot belang dat de volgende systemen tot stand worden gebracht.

- Operationaliseren van een Vessel Monitoring System voor alle boten in de kustvisserij. Er bestaat bij dit volgsysteem een panic-button, waardoor er bij calamiteiten sneller en accurater gereageerd kan worden. In een later stadium kan dit systeem uitgebreid worden met communicatie mogelijkheden zodat de kustwacht van meer accurate info voorzien kan worden bij onverwachte negatieve gebeurtenissen.
- Evenals bij vliegtuigen -ook op onze binnenlandse vluchten- vóór vertrek registratie van de bemanning normaal is, moet dat ook in deze sector een vereiste zijn. De desbetreffende instanties moeten in principe steeds over actuele informatie beschikken met betrekking tot vaartuigen en personen die zich in de visserijzones bevinden.
- Instellen van een structureel registratie- en informatiesysteem over vissers die vanaf Surinaams grondgebied opereren. De informatie over de vissers en hun achtergronden is van groot belang om onder meer de vrije beweging van eventuele vissers met een criminele achtergrond in te dammen. - Het weren van malafide- en stimuleren van bonafide vissers op basis van een profiel en arbeidsvoorwaarden.
- De veiligheids- en uitrukmogelijkheden zullen vergroot moeten worden door het inzetten van een helikopter. Verzekeringsmaatschappijen kunnen wellicht hierop inspelen, maar eerder genoemde zaken moeten door de overheid eerst in orde worden gemaakt.

Ik zie deze wrokoman dey als een geschikt moment om alle actoren die betrokken zijn bij deze sector, de handen ineen te slaan om te komen tot meer veiligheid en ordening.

Paramaribo, 1 mei 2018
Carl Breeveld 
Lid van De Nationale Assemblee'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten