(Bron foto: Antilliaans Dagblad) |
EZ Air heeft Curaçao Airport Partners (CAP) al geruime tijd geleden benaderd in verband met hangaarruimte op Hato, maar de particuliere luchthavenexploitant lijkt zich niet vast te willen leggen. 'Ze geven alleen maar aan, dat er meerdere partijen geïnteresseerd zijn in de hangaar en dat daarom bekeken moet worden wie bereid is wat te betalen et cetera', aldus Harald Linkels namens EZ Air vandaag, zaterdag 30 maart 2019, in het Antilliaans Dagblad.
Hij is voorzitter van het Pensioenfonds Caribisch Nederland (PCN) op Bonaire, dat een aanzienlijke financiering verstrekte aan EZ Air. In verband met governance en toezicht zijn Linkels en PCN-vicevoorzitter Valdemar Marcha benoemd als commissaris bij EZ Air, het vliegbedrijf van René Winkel.
De redenering van CAP ten aanzien van de hangaar lijkt EZ Air ‘een wat vreemde benadering’. 'Er zijn op het moment twee partijen met een geldig AOC (Air Operator’s Certificate) voor geregeld vervoer en dat zijn Divi Divi Air en EZ Air. Beiden brengen aanzienlijke hoeveelheden passagiers van en naar de eilanden, betalen landingsgelden, dragen bij aan airport tax, doen behoorlijke betalingen aan DC-ANSP (Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider) en dragen hun loonbelasting en dergelijke af.'
Het lijkt dan vreemd, dat er geen prioriteit wordt gegeven aan ‘lokale’ airlines ten gunste van zoiets als een onderhoudsbedrijf. 'Vluchtuitvoering lijkt ons - onder de gegeven omstandigheden - van een hogere prioriteit, dan het draaien van een onderhoudsbedrijf.'
De afgelopen dagen verscheen er op sociale media een anoniem kritisch schrijven over de hangaarruimte op Hato. Volgens Linkels is de daarin genoemde informatie ‘niet van ons afkomstig’.