Paraguay staat op de derde plaats in de wereld, na de Verenigde Staten en China
Aangemoedigd door zijn massale productie van sojabonen, is Paraguay de
laatste jaren de onbetwiste leider van de riviervaart in Latijns-Amerika
geworden en staat op de derde plaats in de wereld, alleen overtroffen
door de Verenigde Staten en China, aldus een bericht maandag 4 juni 2018 van het persbureau AFP.
Doorkruist door rivieren, heeft Paraguay geen uitlaatklep naar de zee,
maar in het seizoen 2016/2017 heeft het toch meer dan 6 miljoen ton van de
oogst van sojabonen geëxporteerd, voornamelijk naar de Europese Unie en Rusland. De
gelijknamige rivier, die begint in Brazilië en een deel van het
Boliviaanse territorium naar het noorden doorkruist, doorkruist het land over ongeveer 1.000 kilometer voordat hij toetreedt tot de machtige Paraná aan
de grens met Argentinië en uiteindelijk de Río de la Plata
binnenstroomt na een totale reis van ongeveer 3.000 kilometer.
 |
(Bron foto: ultramarnetwork) |
De Paraguayaanse vloot wordt beheerd door 46 internationale bedrijven en
zeven nationale bedrijven. Het bestaat uit ongeveer 3.000 binnenschepen
en 200 duwbakken die goederen overladen voor havens in Uruguay en
Argentinië, voor hun overslag naar bestemmingen in Europa, Azië en de
Verenigde Staten.
'In de jaren negentig, met de stijging van de prijzen van grondstoffen,
begon Paraguay massaal sojabonen te planten', vertelde Guillermo Ehreke,
directeur van de scheepvaartmaatschappij Shipyard, aan AFP. '
Dat viel samen met de ondertekening van het Mercosur-verdrag
(Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay) in 1991 en met het
watertraject van Paraguay Paraná (Argentinië, Bolivia, Brazilië,
Paraguay en Uruguay) in 1992, dat de vrijheid gaf om te varen.'
Paraguay ging van een productie van ongeveer 700.000 ton sojabonen voor
de oogst 1992/1993 naar ongeveer 4,5 miljoen ton in 2002/2003.
Het is momenteel de zesde grootste producent van sojabonen in de
wereld, met 10,6 miljoen ton voor de oogst 2016/2017, en de vierde
grootste exporteur, met 6,1 miljoen ton, volgens het Amerikaanse
ministerie van Landbouw.
En op die gewassen is het afgelopen decennium gebaseerd op de hoge en
aanhoudende economische groei van ongeveer 4% per jaar.
Naast de
faciliteiten die het Mercosur-verdrag en het waterwegverdrag bieden,
kreeg de Paraguayaanse scheepvaartsector een impuls als gevolg van een
probleem.
'De export van granen gebeurde over land tot aan Paranaguá, in
Brazilië, waar Paraguay een vrije haven heeft, maar in de jaren
negentig verbood de gouverneur van Paraná de doorgang van transgeen
materiaal en blokkeerde het de overgang naar soja', herinnert Ehreke
zich.
Momenteel dragen de schepen die de rivieren Paraguay en Paraná afvaren
niet alleen bij aan de Paraguayaanse productie, maar ook een deel van dat van
Brazilië, 's werelds op een na grootste producent van sojabonen, en
mineralen uit Bolivia.
 |
(Bron foto: TV Morena/WWF Brasil) |
Het gebruikelijke is, dat ze samen tussen 9 en 12
binnenvaartschepen hebben, met een belasting die overeenkomt met wat 800
vrachtwagens vervoeren. In 2017 was er een verkeer van 21 miljoen ton over de Paraguayaanse waterwegen en tegen 2030 is de schatting 56
miljoen ton, volgens Juan Carlos Muñoz, voorzitter van het Centrum voor
Rivier- en Maritieme Reders van Paraguay.
'Het verkeer zal verdrievoudigen door het openen van de haven van
Concepción (400 kilometer naar het noorden) en binnenkort Carmelo
Peralta-Puerto Murtinho (650 kilometer ten noorden van Asunción) voor de soja
geproduceerd in de staat Mato Grosso do Sul, voor het aan boord gaan
naar overzeese havens', zei Muñoz, die erop wijst dat die leveranties
de mineralen moeten toevoegen die Bolivia exporteert uit zijn
noordoostelijke afzettingen.
De Paraguayaanse scheepvaartindustrie vertegenwoordigt ongeveer 2,3% van
het bruto binnenlands product (bbp) in diensten, met een investering
van 5.000 miljoen dollar aan apparatuur en 800 miljoen jaarlijkse
facturering in vracht, volgens cijfers van de sector. Het genereert 5.400
directe en 16.000 indirecte jobs.
(Suriname Mirror/AFP/elobservador.com.uy/)