dinsdag 2 juni 2020

'Het volk van Saramacca heeft de boodschap begrepen, Jogi is bij voorkeur gekozen'

'In 2025 zwaai ik af, ik ben dan 64 jaar, het is mooi geweest, vijf termijnen' 


'We hebben hard gewerkt. Het volk van Saramacca heeft de boodschap begrepen, heeft haar vertrouwen gesteld in Jogi en Jogi is bij voorkeur gekozen', is de reactie van VHP-Assembleelid Mahinder Jogi op het feit, dat hij vorige week maandag voor een vijfde opeenvolgende termijn als lid van De Nationale Assemblee is gekozen. 

De politicus, die op de derde tevens laatste plaats op de VHP-lijst in Saramacca werd gekandideerd, is met 3.349 stemmen bij voorkeur gekozen. In 2015 kreeg hij iets meer dan 2.800 stemmen. De politicus zegt vandaag, dinsdag 2 juni 2020, in de Ware Tijd, in 2025 af te zwaaien uit de actieve politiek. 'Ik ben dan 64 jaar oud, het is mooi geweest: vijf termijnen.'

Hij is de samenleving van voornoemd district dankbaar dat ze meer vertrouwen in hem heeft gesteld dan in andere partijgenoten, ondanks de kritiek vanuit de eigen gelederen en tegenwerking die hij heeft ondervonden. 'Ook in mijn eigen partij is er kritiek geweest. Ik schuif dat niet onder stoelen of banken. En er zijn ook mensen die hebben geprobeerd om mij weg te werken, maar we hebben hard gewerkt en de boodschap is begrepen.'

Jogi benadrukt dat hij graag de lijsttrekker wilde zijn. In die positie zou hij ook even hard hebben gewerkt om de stemmen voor de VHP binnen te brengen. 'Ik wilde lijsttrekker worden, maar soms krijg je niet wat je wil. Dan moet je genoegen nemen met wat je krijgt. Dan moet je tonen dat je het aankan, en ik heb getoond dat ik het aankan.'

Jogi zegt geen leidinggevende functie in het nieuwe parlement te ambiëren, niet als ondervoorzitter, maar ook niet als fractieleider van de VHP. Hij zegt gewoon als lid van het parlement zijn bijdrage te willen leveren. 'Ik hoef niet een extra positie te hebben om mijn werk te doen en een bijdrage te kunnen leveren. Misschien zal leiding hebben me beperkingen opleggen. Ik wil mijn werk vrij doen en ik zal het kritisch doen. En ik wil die ruimte hebben.'

De VHP'er erkent, dat de nieuwe regering bestaande uit VHP, ABOP, NPS en PL het niet makkelijk krijgt. De problemen van het land zullen niet binnen afzienbare tijd kunnen worden opgelost. Ook zal één politieke partij dat niet alleen kunnen doen. 'Het moet in samenhang gedaan worden. De kiezer heeft het vertrouwen gegeven en binnen zes maanden zullen de contouren van de richting waar de nieuwe regering het land naartoe leidt wel zichtbaar moeten zijn.'

'De primaire dingen moeten gedaan worden. Je kan een nieuwe regering hebben, maar sommige mensen hebben geen brood in huis, want ze kunnen het niet kopen. Aan het vraagstuk van armoede zal breed, duidelijk en concreet gewerkt moeten worden zodat we minimale zekerheden aan mensen kunnen geven binnen de eerste zes maanden. Je hebt beloofd dat je het beter zal doen, dan moet je het ook daadwerkelijk beter doen.' 

Jogi zegt verder zeer ingenomen te zijn met de oproep van ABOP-voorzitter Ronnie Brunswijk afgelopen zaterdag bij de proclamatie van de nieuwe coalitie. Hij riep de samenleving op de etnische barrières te overstijgen en de Hindostaan Santokhi te accepteren als president, omdat dat de boodschap is die uit de verkiezingsuitslag gehaald moet worden. Wat Brunswijk heeft aangegeven is, aldus Jogi, in het gedachtegoed van toenmalig VHP-leider Jagernath Lachmon die samen met voormalig NPS-voorzitter Johan Adolf 'Jopie' Pengel de verbroederingspolitiek had gelanceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten