dinsdag 13 november 2018

Colombiaanse autoriteiten slaan grote slag met arrestatie bouwer van cocaïne-duikboten, 'semi-submersibles'

VS vraagt uitlevering van Hubert Palacios Calcedo (60) wegens drugshandel

(Bron foto's: Colombiaanse Marine)

Eind september hebben de Colombiaanse Marine (Armada Nacional de Colombia) en het Technisch Onderzoekskorps (CTI, Cuerpo Tecnico de Investigacion) van het Colombiaanse bureau van de procureur-generaal een strategische klap uitgedeeld aan transnationale criminele organisaties. De operatie resulteerde in het arresteren van een persoon met superieur technische vaardigheden in het departement Valle del Cauca. 

De Colombiaanse staatsburger Hubert Palacios Calcedo, alias 'Hubert' of 'Hoover', wordt beschuldigd van het bouwen van semi-submersibles in het zuidoosten van Colombia, zei de Colombiaanse marine in een persbericht.

De 60-jarige is ook in de Verenigde Staten gewild met het oog op uitlevering voor drugshandel, -fabricage en -bezit. De Amerikaanse districtsrechtbank van het oostelijk district van Texas heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd op 18 april 2018. 'De gevangenneming van dit individu is erg belangrijk', zei kolonel Oswaldo Solano, commandant van de Tweede Marine Brigade. 'Het lijkt erop dat hij halfafzinkbare schepen en onopvallende speedboten bouwde om verdovende middelen van de Colombiaanse Pacifische kust naar Midden-Amerika te transporteren.' 


Maanden onderzoek met de hulp van de Amerikaanse inlichtingendienst wees erop, dat alias Hubert half-submersible en low-profile speedboten aan het bouwen was in het departement Nariño en in het naburige Ecuador. De autoriteiten hielden hem nauwlettend in de gaten en planden een operatie voor zijn arrestatie toen hij in Cali, het departement Valle del Cauca, was.

'Gebaseerd op informatie gedeeld met het regionale inlichtingenteam Stille Oceaan, heb ik een speciale groep toegewezen', vertelde de Colombiaanse majoor Danny García Cardona, commandant van de Grupos de Acción Unificada por la Libertad Personal (GAULA) Buenaventura, aan Diálogo. 'Hij werd gevangen genomen in de wijk Panamericano in Cali. Toen GAULA-eenheden daar kwamen, communiceerden ze met CTI en marine-inlichtingendiensten, die zijn locatie kenden en wachtten om hem vast te houden.' Volgens García werden GAULA Buenaventura-troepen, bestaande uit militaire en politie-eenheden, ingezet in Cali. Autoriteiten konden alias Hubert aanhouden, die zich zonder weerstand op een openbare plaats overgaf. 'Hij was alleen, zonder lijfwachten, alsof er niets was gebeurd', zei García. 'Hij leek echt zorgeloos.'

Na zijn gevangenneming werd alias Hubert naar de autoriteiten van Cali gebracht om te worden vervolgd en uitgeleverd. 'Het uitleveringsprogramma is zeer grondig, met gemiddeld 90-100 uitleveringen per jaar', aldus een persbericht van de Amerikaanse ambassade in Colombia.


Transnationale criminele organisaties rekenen op experts om schepen te bouwen om drugs over zee naar Midden-Amerika en de Verenigde Staten te vervoeren. 'Narcotraffickers' blijven de voorkeur geven aan scheepvaartroutes om drugs te vervoeren. Het moeilijk te bereiken jungle-gebied aan de Colombiaanse Stille Oceaan, met een 1.500 kilometer lange kust, dient ook als een veilige haven voor narcotraffickers.

De Colombiaanse autoriteiten hebben echter zware klappen toegebracht aan drugshandel in de regio. Volgens de Fuerza Naval del Pacífico van de Colombiaanse marine, hebben de autoriteiten tot dusver in 2018 alleen al 19 semi-submersibles en gemodificeerde speedboten in de Colombiaanse Pacific onderschept. Het bouwen van een semi-submersible kost tijd, middelen, maritieme ervaring en drijfvermogen kennis, onder anderen.

Criminelen investeren tot $ 1,5 miljoen en gemiddeld vijf tot twaalf maanden om een ​​semi-submersible te bouwen, vandaar dat de narcotraffiners, zo zei de marine, hun experts zeer op prijs stellen. 

'Dit is een strategische klap, omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om deze speedboten te bouwen', besloot García. 'Er is een expert voor nodig om de juiste afmetingen te weten voor de speedboot, hoe deze kan drijven en hoeveel brandstof en cocaïne het kan vervoeren. Het moet iemand zijn met voldoende ervaring en kennis. Het kan niet zomaar iemand zijn, maar iemand die over dit alles zeer goed geïnformeerd is. Het is een prioriteit voor de marine om zich te concentreren op het bestrijden van deze narcotrafficking misdaad.'



(Suriname Mirror/Dialogo-Americas/YouTube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten