Een echtpaar heeft Burger King in Brasilia, Brazilië, ervan beschuldigd hen eten te serveren met krioelende maden er in, hoewel managers beweerden dat de lunch grondig was gekookt in de grills. In een video, die het paar heeft geschoten, zijn tientallen larven te zien in de snack die blijkbaar zondag werd verkocht in het Burger King-restaurant.
Edmagno Silva Maguinho, die de video online plaatste, zei dat hij uit was met zijn vrouw toen ze besloten om twee cheeseburgers te kopen. Maguinho beweert, dat toen hij zijn sandwich at, stukjes vreemd smaakten en dat hij iets voelde bewegen in zijn mond. Hij zei dat hij wat in zijn mond zat uitspuugde om te zien wat hij at.
Tot zijn afschuw ontdekte hij, dat zijn maaltijd vergeven was van larven, zei hij. Een brok van het gekauwd en uitgespuugd voedsel werd op het dienblad gelegd terwijl de camera het bewijsmateriaal filmde. Terwijl het diner het weerzinwekkende eten bevat, met levende maden, zegt zijn vrouw: 'Ik ga de verpakking en merknaam filmen om te laten zien dat dit is gekocht bij Burger King.'
De klanten zeggen dat ze onmiddellijk een klacht bij de Burger King-manager hebben ingediend, maar vanwege werkverplichtingen konden ze dinsdag een formele klacht indienen bij gezondheidsinspecteurs van de overheid. Een woordvoerder van het federale district zei: 'We hebben de klacht over de zaak ontvangen en op dezelfde dag het restaurant bezocht.'
Het restaurant, een franchise van Emperor Alvim Alimentos de Alimentos, gevestigd in het noorden van de Braziliaanse hoofdstad, was gedurende het onderzoek enkele uren gesloten.
Het werd heropend met de goedkeuring van de inspecteurs nadat er geen 'onregelmatigheden' werden gevonden.
In een verklaring zei de franchisenemer: 'Gezondheidstechnici hebben een inspectie in de eenheid uitgevoerd en het rapport bevestigde, dat het restaurant geschikt is voor alle hygiënische en sanitaire omstandigheden, en voldoet volledig aan de gezondheidswetgeving.'
Burger King heeft ook een verklaring uitgegeven, dat zij op de hoogte was van de zaak en dat zij een eigen onderzoek was gestart. Het bedrijf voegde daaraan toe, dat het 'de hoogste mate van kwaliteit en conformiteit van zijn producten vereist, die vaak onderworpen is aan internationale audits.'
De officiële verklaring luidde: 'We gebruiken een gerenommeerd internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in voedselveiligheid om regelmatig onze vestigingen te bezoeken, en we hebben een complete en grondige inspectie van dit restaurant uitgevoerd tijdens ons laatste bezoek (december 2017). We weten van onze experts, dat ons kookproces overleving van larven voorkomt. Dit is een geïsoleerde en a-typische zaak. We nemen een internationaal onderzoeksbedrijf in de arm om te onderzoeken (de franchise) en verhelderen wat er is gebeurd.'
De video, gepost op sociale netwerken, ging viraal, en kreeg meer dan een miljoen hits binnen een paar dagen. Sommige critici vroegen zich af of het verhaal op waarheid berust en beschuldigden het paar van zelf de maden te hebben toegevoegd en proberen om 'publiciteit en geld' te krijgen.
(Suriname Mirror/The Sun/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten