dinsdag 10 juli 2018

Vermeend ’racistisch’ kinderboek over Suriname, uitgegeven in 2012, alsnog uit de handel gehaald

Auteur De Bakker: 'Ik ben uitgescholden, bedreigd, geïntimideerd, onterecht beschuldigd voor racist'


De verkoop van het boek 'Suriname, here we come' van kinderboekenschrijfster Sanne de Bakker is, nadat er voor de tweede keer ophef over ontstond, gestopt. Dat meldt de schrijfster, die momenteel zegt overladen te worden met haatreacties en bedreigingen, op Facebook. 

Passages en ’weetjes’ in het boek, dat in 2012 werd uitgegeven, stuitten veel mensen tegen de borst. Vorig jaar werd de volgende passage al verwijderd: ’Weet je dat het in Suriname heel normaal is om vreemd te gaan? De meeste mannen in Suriname hebben minstens één ’buitenvrouw’ en het liefst meerdere’.

Toch ontstond er deze week weer ophef, toen een moeder het boek doorbladerde en meer ’schokkende’ passages las.



Ze plaatste foto’s op sociale media van ’weetjes’ als: ’Weet je dat sommige mensen in Suriname honden expres aanrijden om te zien hoe ze daarna liggen te creperen?’ Of: ’Weet je dat telefoongesprekken tussen Surinamers vaak lang kunnen duren? Een Surinamer heeft een eindeloze intro nodig en is niet in staat om een gesprek te beëindigen.’


Na een stormvloed van reacties en steunbetuigingen - vooral uit de hoek van anti-Zwarte Piet activisten - voor de verbouwereerde moeder, is het boek door uitgeverij Kluitman, in overleg met de schrijfster, per direct uit de handel genomen.


Schrijfster De Bakker biedt haar oprechte excuses aan ’voor alle fragmenten die verkeerd zijn gevallen uit mijn boek’. Ze laat via sociale media weten ontzettend geschrokken te zijn van alle reacties.

'Helaas was ik afgelopen weekend genoodzaakt om mijn Facebook-pagina te blokkeren. Er kwam een stortvloed van kwade berichten binnen, mijn openbare pagina’s werden gestalkt, ik werd uitgescholden, bedreigd, geïntimideerd, onterecht beschuldigd voor racist, waardoor ik totaal de controle kwijt was over wat er op mijn tijdlijn gebeurde.'
En: 'Zoals ik een jaar eerder al meldde is het nooit mijn bedoeling geweest wie dan ook te kwetsen en draag ik Suriname een warm hart toe.'

Ze voelt zich echter niet meer welkom in het land ’na deze cyberaanval’ en zal de uitnodiging van volgend jaar om naar Suriname te komen ’moeten afwijzen’.

Dat het boek en de schrijfster nu weer, heviger en soms ongenuanceerder, zijn aangevallen vindt waarschijnlijk zijn voedingsbodem in een steeds meer zwart-wit kort-door-de-bocht-denkende en op alle slakken zout leggende kleine groep mensen.
In essentie heeft De Bakker toch een punt en zelfs gelijk met haar opmerkingen in het boek, zij het wat sterk uitgedrukt. Maar, in de huidige gevoelige zwart-wit denkende wereld en tijdsgeest trap je snel op lange tenen die van alles een issue willen maken...


 (Suriname Mirror/De Telegraaf/Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten