Grote onderhoudsbeurt waarbij externe gespecialiseerde bedrijven zijn betrokken
Om de internetvoorziening te garanderen worden er nu grondige onderhouds- en herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de Suriname-Guyana zeekabel. Dat doet Telesur samen met de Guyana Telephone & Telegraph Company (GT&T). Jennis Asraf, manager Corporate Communication, zegt dat er op reguliere basis onderhoudswerkzaamheden worden verricht aan de zeekabel, maar het gaat hier om een grote onderhoudsbeurt waar externe gespecialiseerde bedrijven bij zijn betrokken.
Er gaat ruim Srd 45 miljoen gemoeid met de werkzaamheden. De kosten worden door beide landen gedeeld, zo bericht de Ware Tijd dinsdag 18 december 2018.
Telesur stelt, dat het succes van haar Nationaal Breedband Project voor een deel afhankelijk is van het functioneren van de zeekabel en benadrukt daarmee het belang en de noodzaak van onderhoud. Volgens Asraf is er wel een back-up, maar dat neemt het belang van onderhoud niet weg.
In 2010 heeft het telecombedrijf samen met GT&T in Guyana geïnvesteerd in een eigen internationale glasvezelverbinding (Suriname Guyana Submarine Cable System) om de kwaliteit van de connecties van en naar Suriname te waarborgen. De zeekabel loopt van Trinidad naar Suriname met een aftakking naar Guyana. De kabel komt in Coronie aan land.
Behalve technici van Telesur zijn de bedrijven Global Marine, Geomares en Superior Tank and Pipe NV. betrokken bij de operatie. Telesur noemt de werkzaamheden 'geen eenvoudige klus'. Volgens het bedrijf zit de moeilijkheid vooral in het feit, dat de kustvlakte erg vlak is en de modderlagen een uitdaging vormen om de kabel te traceren en er ook bij te komen. 'Toch lukt het aardig en net op tijd ook', stelt het bedrijf in een persverklaring over de operatie.
De technici zijn gedurende de werkzaamheden gestuit op enkele plekken waar herstel nodig was. Om de operatie uit te voeren is op zee een drijvende werkbasis gebouwd. 'Ondanks de weersomstandigheden die op open zee zeker een uitdaging vormen, verloopt het werk gestaag', meldt het telecombedrijf verder.
Een team bestaande uit de directie van Telesur, GT&T en technici heeft zich vorige week persoonlijk georiënteerd op de plek waar de reparaties worden uitgevoerd. De werkzaamheden zijn intussen al drie weken gaande en moeten volgens planning tegen het eind van het jaar zijn afgerond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten