Bewoners moeten plots hoge rekeningen betalen, zonder een factuur.....
Het moet duidelijk zijn voor alle Surinamers, dat het zonnenpanelen energieproject van Atjoni en Pokigron, in het Boven-Suriname gebied niet gratis is.
Zonder factuur van EBS, zonder enige vorm van aanmaningen geven EBS-werkers van Pokigron en Atjoni de EBS-klanten aldaar mondeling hele hoge bedragen door met daarbij ook nog opgelegde boetes. Bovendien worden zij bedreigd met terstond afsluiting van hun energieverbruik als de hoge bedragen niet onmiddellijk betaald worden.
Door onwetendheid van de meeste Surinamers in dat gebied, worden die mensen in feite opgelicht. Zij betalen vaak terstond de hoge bedragen, omdat ze die energie heel hard nodig hebben.
Eerst werd door de regering verteld aan de energieverbruikers van Atjoni en Pokigron, dat het energieverbruik gratis was, omdat het werd opgewekt middels zonnepanelen. Daar er bijna geen werkgelegenheid is in dat gebied en er dus nauwelijks inkomsten zijn, was iedereen heel erg blij met de mededeling van de regering.
En nu plotseling, op een dag, zonder enige vorm van aanmaningen, zonder factuur, werd de mensen mondeling medegedeeld door EBS-werkers van Pokigron en Atjoni dat de stroomrekening soms wel 1.000 Srd is.
Er werd ook gezegd, dat indien het bedrag niet direct betaald zou worden, de stroomtoevoer direct zou worden afgesloten. Als er werd gevraagd naar een factuur bleek dat die er niet was. Er was ook geen tabel aanwezig waarop de bedragen af te leiden en te controleren waren. Men kreeg gelijk het gevoel dat oplichters hier hun slag wilden slaan.
Er werd toen gebeld naar de afdeling Klantenservice van de EBS. Die bevestigde de werkwijze. Ze verwezen naar een website waar je met 2 opgetekende meterstanden, via de computer, automatisch het verschuldigde bedrag kon laten berekenen en de inclusief de boete. En dan te bedenken dat de klant nooit een factuur of een aanmaning had gehad.
Volgens een van de gevallen was de klant in totaal 485 Srd aan de EBS schuldig.
Doordat dagelijks vrij regelmatig de levering van energie via de zonnepanelen te Atjoni en Pokigron uitvalt, gaan elekrische apparaten als koelkasten, televisietoestellen, waterkokers, elektrische douches e.d. stuk. Van reclameren voor een eventuele schadevergoeding is geen sprake.
Alle klanten van Atjoni en Pokigron die via zonnepanelen van de EBS energie gebruiken, worden opgeroepen om eerst contact op te nemen met de afdeling Klantenservice van de EBS in Paramaribo, voordat men de hoge mondelinge medegedeelde stroomrekeningen gaat betalen op Atjoni.
De 12 Saamaka lo / P. Amoida
Geen opmerkingen:
Een reactie posten