woensdag 6 maart 2019

Onderhuidse gespannen sfeer binnen directoraat Cultuur houdt aan - Minister Ferrier worstelt met situatie

Minister Ferrier: 'Ik heb mijn best gedaan om situatie weg te werken, het is rustiger dan voorheen'

CLO-voorzitter Hooghart: 'We willen weten wat de minister bedoelt met de uitspraak dat er rust is'


De gespannen situatie tussen de directie van directoraat Cultuur en de groep ontevreden personeelsleden die wil dat de leiding moet opstappen, lijkt wel een tikkende tijdbom. Dit ondanks de kalmte die is bereikt na tal van onderhandelingen, aldus de Ware Tijd vandaag, woensdag 6 maart 2019. De kwestie duurt al meer dan twee maanden en is nog steeds niet opgelost. Enkele werknemers zijn in alle stilte nog in actie en voeren hun dagelijkse werkzaamheden niet uit. 

Minister Lilian Ferrier van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur geeft toe dat situatie nog wankel is. Wel bevestigt de bewindsvrouwe dat het er weer rustig aan toegaat op het directoraat en dat er minder spanningen zijn tussen de twee groepen. 'Ik heb mijn best gedaan om deze situatie weg te werken, maar de ambtelijke procedure duurt iets langer dan je soms verwacht. Er is een heel klein deel van de mensen dat nog in beraad is, maar het is rustiger dan voorheen', aldus Ferrier.

Juist de medewerkers die in beraad (actie) blijven, zijn cruciaal voor de voortgang van het werk op het directoraat. 'Je merkt wel dat het werk door hun afwezigheid stremt, dus kan ik niet rustig blijven en moet ik naar een oplossing blijven zoeken. Ik heb alle oplossingsmodellen geprobeerd, maar we zijn er nog niet. Ik zeg altijd dat ik niet zomaar een beslissing wil nemen die in nadeel komt van de ene partij.'

Ferrier belooft voor het eind van de tweede week van maart de hele situatie opgelost te hebben.

 Ronald Hooghart, voorzitter van de Centrale van Landsdienaren Organisaties (CLO), bevestigt dat erminder rumoer vanuit de bond is. Dit wil nog niet zeggen dat de ontevreden groep slaapt of de strijdbijl begraven heeft. 'We nemen een afwachtende houding aan. We willen nu even niet veel praten, omdat dat het al genoeg gebeurd is. We willen weten wat de minister bedoelt met de uitspraak dat er rust is.'

De vakbondsman zegt, dat de volgende stap is om bij de president aan te kloppen, 'om het probleem voor eens en altijd op te lossen als de minister daartoe niet in staat is'.

De bondsleden geven Ferrier nog enkele dagen de ruimte om zich te bewijzen. De ontevreden groep is nog steeds van mening dat directrice Elvira Sandie en onderdirectrice Harriëtte Bholasingh-Helstone het veld moeten ruimen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten