De Braziliaanse regering heeft de joint venture tussen Embraer en Boeing goedgekeurd. De Amerikaanse fabrikant krijgt een belang van tachtig procent in de joint venture en wordt daarmee feitelijk eigenaar van Embraer.
Boeing werkt al twintig jaar samen met Embraer, gevestigd in Sao Paulo. In december 2018 sloten ze een overeenkomst voor ‘strategische samenwerking’, met een voorgestelde joint venture in de aandelenverhouding van 80-20. Goedkeuring door de regering in Brasilia was noodzakelijk, maar het lag in de lijn der verwachting dat dit ging gebeuren.
Here's Brazil President Jair Bolsonaro's statement approving Boeing's acquisition of 80% of Embraer's commercial aviation business and separately a 49% stake in the KC-390. Embraer's directors and shareholders now must approve deal, which is expected. https://t.co/jrV7V4qNBY pic.twitter.com/tUHFdaNBNj— Steve Trimble (@TheDEWLine) January 10, 2019
Boeing's $4.2 billion deal with Embraer gets Brazil's OK https://t.co/D9OXVShkRu pic.twitter.com/c6acApBZJ5— Orlando Sentinel (@orlandosentinel) January 11, 2019
De nieuwe Braziliaanse president Jair Bolsonaro stond in eerste instantie huiverig tegenover de samenwerking tussen de Amerikaanse en Braziliaanse vliegtuigfabrikanten. De regering vreesde dat Boeing, zodra de deal rond was, veel Brazilianen zou ontslaan. De partijen zijn nu overeengekomen dat ‘het behoud van de huidige banen in Brazilië’ gewaarborgd blijft.
De twee partijen voorzien, dat zij in de loop van 2019 de joint venture kunnen tekenen. De productie van militaire vliegtuigen en business jets door Embraer blijft buiten de joint venture. Embraer behoudt haar Braziliaans management, dat rechtstreeks rapporteert aan Dennis Muilenburg, de CEO van Boeing.
The Brazilian Government has given its blessing to @embraer and @Boeing over the proposed strategic partnership to consolidate commercial and military manufacturing. https://t.co/8R49DXcxEi pic.twitter.com/h5DYp2Nqrh— Airways Magazine (@airwaysmagazine) January 11, 2019
Embraer bouwt kleinere passagiersvliegtuigen dan Boeing en Airbus. In het marktsegment straalvliegtuigen tot 150 stoelen heeft Embraer een positie als wereldwijd marktleider opgebouwd.
Boeing reageert met de overname van Embraer ook op de stappen van concurrent Airbus, die Airbus eind 2017 een meerderheidsbelang verwierf in de CSeries van Bombardier, een vliegtuigtype dat concurreert met de grotere jets van Embraer. Airbus doopte de CSeries afgelopen zomer om tot A220 en krijgt de laatste tijd veel orders binnen voor dit type.
(Suriname Mirror/Zakenreis.nl/CNBC/Up In The Sky/Twitter)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten