zondag 25 maart 2018

Braziliaans presidentskandidaat Lula da Silva tijdens campagnetour belaagd door tegenstanders

'Ik heb nog nooit dit soort fascistisch gedrag gezien zoals ik hier zie'

(Bron foto: Marlene Bergamo/FolhaPress)


'Ik heb nog nooit dit soort fascistisch gedrag gezien zoals ik hier zie', zei de voormalige Braziliaanse president Luiz Inacio Lula da Silva. De campagnekaravaan van Lula da Silva werd opgewacht door protest en bedreigingen met geweld van aanhangers van de oppositie tijdens zijn reis vrijdag 23 maart 2018 naar de zuidelijke staat Rio Grande do Sul.

De demonstranten verbrandden banden, gooiden met stenen en gebruikten voertuigen in een poging om de karavaan te belemmeren om haar geplande route te volgen en uiteindelijk moesten Lula en zijn aanhangers een bezoek aan de stad Passo Fundo afzeggen nadat plaatselijke wetshandhavingsfunctionarissen faalden om hun veiligheid te garanderen.



Naar aanleiding van het incident schreven de leden van de Arbeiderspartij wonende in de staat: 'Zelfs na vooraf officiële waarschuwingen te hebben ontvangen over plannen voor geweld tegen de karavaan, heeft het bestuur van Rio Grande do Sul geen groepen  gevormd noch de nodige politiemacht gemobiliseerd om de agressors in bedwang te houden. De Militaire Brigade verklaarde eenvoudigweg, dat ze niet in staat waren de fysieke integriteit te garanderen van voormalig president Lula, voormalig president Dilma Rousseff, die hem vergezelde, en andere leden van de karavaan.'

Vergelijkbare incidenten te meegemaakt in een andere deel van Rio Grande do Sul - waaronder een waar een supporter van de Arbeiderspartij werd geslagen met een 'bullwhip' - zei Lula: 'Ik ben sinds 1969 vakbondsleider ... Ik ben kandidaat geweest voor de gouverneur van de staat. Ik ben drie keer verslagen als presidentskandidaat. Ik heb twee overwinningen behaald. We hebben Dilma twee keer gekozen. Ik heb nog nooit getuige geweest van het soort geweld dat tegenwoordig in Brazilië plaatsvindt. Alle soorten geweld ... Ik heb nog nooit dit soort fascistisch gedrag gezien zoals ik hier zie.'


Lula staat tot nu toe alle verkiezingspeilingen van de presidentsverkiezingen bovenaan, waaronder die van Datafolha, Vox Populi, Data Poder 360, Instituto Parana, de Nationale Confederatie van Transport / MDA en Ipsos.

Zijn twee ambtstermijnen werden gekenmerkt door een hoop sociale programma's, waarbij miljoenen Brazilianen uit de armoede werden gehaald en het land werd verwijderd uit de VN Wereld Honger Kaart. Een van zijn meest succesvolle programma's is Gezinstoelage (Bolsa Familia), die in 2003 werd geïntroduceerd en voorzag in gezinstoeslagen onder de armoedegrens, die op hun beurt moeten bewijzen dat hun kinderen naar school gaan en zijn ingeënt.



(Suriname Mirror/Folha de S. Paulo/Diário de Pernambuco/Twitter/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten