dinsdag 31 oktober 2017

Tien jaar celstraf geëist tegen verdachte Ruben Rozendaal in 8 decembermoordenproces

Geen twintig jaar geëist, omdat Rozendaal spijt heeft betuigd en meegewerkt heeft aan onderzoek

Rozendaal verwachtte vrijspraak


Tegen Ruben Rozendaal, lid van de groep van 16, heeft auditeur-militair Roy Elgin vanochtend, dinsdag 31 oktober 2017, een celstraf van tien jaar geëist. Rozendaal zei, voordat hij de zittingszaal betrad, dat hij als militair slechts opdrachten heeft uitgevoerd, zo bericht Starnieuws. Het requisitoir van Elgin duurde meer dan een uur.

Rozendaal had in mei 2010 onder ede verklaard, dat de toenmalige bevelhebber Desi Bouterse niet in Fort Zeelandia was op 8 december 1982, toen de moorden plaatsvonden. In maart 2012 kwam hij, eveneens onder ede, terug op deze verklaring en bezwaarde Bouterse. Die zou Surindre Rambocus en Cyriel Daal persoonlijk hebben doodgeschoten.

Rozendaal zei vóór aanvang van de zitting dat hij vrijspraak verwachtte. Hij was er niet op de hoogte van, dat de vijftien critici van het militaire bewind vermoord zouden worden. De auditeur-militair stelde echter, dat Rozendaal schuldig is aan moord. Omdat hij spijt heeft betuigd en meegewerkt heeft aan het onderzoek, heeft hij strafvermindering gekregen.

Rozendaal vindt dat er nodeloos gemoord is. Hij heeft samen met anderen André Kamperveen, directeur/eigenaar van Radio ABC, en vakbondsleider Fred Derby opgehaald. Hij heeft hen in het Fort afgeleverd en moest naar andere locaties gaan, zoals het gebouw van de Moederbond en Radika die in brand zijn gestoken. Ook Radio ABC en de drukkerij van dagblad de Vrije Stem werden in de as gelegd.


'Ik ben geen moordenaar. Ik wil niet dat mijn kinderen en kleinkinderen hieronder gebukt gaan. Ik ben ziek. Ik wil dat de waarheid wordt verteld', zei Rozendaal tijdens zijn verhoor door de Krijgsraad in maart 2012. Nadat hij Kamperveen en Derby in de nacht van 7 op 8 december 1982 had opgehaald, kreeg hij de opdracht om het gebouw van 'de Moederbond' in brand te schieten en hij moest ook naar Radika gaan, die in brand stond. Deze opdrachten voerde hij uit samen met Roy Esajas en Iwan Dijksteel. 'Toen ik om half zes terugkwam naar het Fort, zocht ik naar Paul Bhagwandas. Iemand zei: ga boven kijken. En daar zag ik diverse lijken liggen', verklaarde Rozendaal.

'Desi Bouterse heeft Cyrill Daal en Surindre Rambocus persoonlijk doodgeschoten. Hij was mijn boezemvriend en heeft vaker met me gesproken over de decembermoorden. Ik was zijn vertrouweling. Bouterse kan vergeleken worden met de Godfather',  aldus  Rozendaal als getuige tijdens de zitting van de Krijgsraad in maart 2012. Rozendaal vertelde dat hij de wapens importeerde. 'Ik had meer dan 250 wapens. Deze wapens werden door Bouterse geruild met Farc (Suriname Mirror: de Colombiaanse guerrillaorganisatie FARC, Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) voor drugs. Ik blijf erbij dat Bouterse een crimineel is', hield Rozendaal vol.

Hij verklaarde dat Bouterse vanaf 7 december tot 8 december 's middags in het Fort was. 'Ik heb lijken gezien om half zes in de ochtend op 8 december. Hij heeft ons voorgelogen dat er een coup zou plaatsvinden en de mensen daarom opgehaald moesten worden. Ik heb hem toen geloofd, maar achteraf blijkt dit niet waar te zijn.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten