zaterdag 31 augustus 2019

Zes Chinese hektrawlers nog steeds vrij in Surinaamse wateren

'Niemand wil de verantwoordelijkheid voor de trawlers nemen'

'Vissers vrezen, dat er mogelijke intenties zijn om Ros National Fisheries toch op enige manier te accommoderen'


Vissers verenigd in het Visserscollectief zien met lede ogen toe hoe de Chinese fabrieksschepen na meer dan een half jaar weer naar binnen varen om te bunkeren. Nadat ze hebben bijgetankt, ankeren ze opnieuw voor de monding van de Surinamerivier, waar zij een obstakel vormen voor de kustvissers. 

Mark Lall, secretaris van het Visserscollectief, zegt vandaag, zaterdag 31 augustus 2019, op Starnieuws, dat de vissers zwaar teleurgesteld zijn nu de Chinese trawlers nog steeds geen aanstalten maken om te vertrekken.

De rechter besliste in juli dat de zes fabrieksschepen van NV Ros National Fisheries uit de Surinaamse wateren moeten. Doen ze dat niet, dan is de Kustwacht gerechtigd deze te verwijderen. Ondanks het vonnis lijkt er totaal geen actie te zijn om deze schepen uit Surinaamse wateren te dirigeren, zegt Lall aan Starnieuws. 'De vissers vragen zich af waarom het zo lang duurt, voordat de opdracht wordt gegeven tot verwijdering van deze schepen.' Hij merkt op dat niemand de verantwoordelijkheid voor de trawlers wil nemen.

De Kustwacht die zou moeten optreden wacht op een opdracht van de procureur-generaal en een getekend vonnis. Lall zegt dat de vissers vrezen, dat er 'mogelijke intenties zijn om het bedrijf toch op enige manier te accommoderen'.

Hij wijst erop, dat dat besluit de al zware visdruk alleen maar groter zal maken. In de laatste jaren zijn er steeds meer vergunningen uitgegeven voor hetzelfde visgebied. Evenzo wordt al jaren gewezen op de overbevissing van de Surinaamse visgronden. Steeds worden er toezeggingen gedaan om de sector te reguleren. Ook nu door minister Rabin Parmessar van Landbouw, Veeteelt en Visserij.

Lall zegt, dat er gesprekken gaande zijn met het ministerie over ordening en regulering van het vergunningenbestand. Er zijn door het Visserscollectief concrete voorstellen gedaan om het vergunningenbeleid aan te pakken. Tegelijkertijd is het verzoek gedaan om de sector te ondersteunen in de vorm van invoerrechten vrije brandstof, 'waarop een deel van de vloot wel aanspraak heeft, gezien het ook een grote bijdrage levert aan de economie, werkgelegenheid, en voedselzekerheid in Suriname'. De kustvissers vinden dat prioriteit moet worden gegeven aan de aanpak van de diepzeevisserij. Het collectief wil ook 'zijn bijdrage leveren om de druk op de visbestanden te verminderen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten