'Leerlingdossier bij
meerderheid scholen binnen het fo niet gedigitaliseerd en niet compleet'
De documentatie van de begeleiding en de zorg binnen het leerlingvolgsysteem (LVS)
moet verbeterd worden. Dat blijkt uit het rapport ‘De staat van het Onderwijs 2017-2018’ dat onlangs
door de Inspectie Onderwijs is aangeboden aan de Staten. 'Het percentage van de scholen dat leerlingbesprekingen,
rapportbesprekingen en handelingsplannen vastlegt in het
leerlingvolgsysteem is minder dan 50 procent per
onderwijssoort', aldus de inspectie, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, dinsdag 7 mei 2019.
Op minder dan de helft
(38 procent) van de scholen voor funderend onderwijs (fo)
geldt dat het onderwijskundig gedeelte van het
leerlingdossier in het leerlingvolgsysteem is opgenomen,
waardoor het opmaken van een onderwijskundig rapport
vanuit het leerlingvolgsysteem mogelijk is, zo wordt ook vermeld. Uitgelegd wordt, dat het LVS
belangrijk is, want het kan een indicatie zijn voor de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de
leerlingzorg op de scholen die door de overheid gesubsidieerd worden.
De Inspectie Onderwijs stelt ook vast dat het onderwijskundig gedeelte van het leerlingdossier op een
meerderheid van de scholen binnen het fo niet gedigitaliseerd en niet compleet is. 'Wat meestal
ontbreekt, zijn de gegevens over de onderwijshistorie en leerresultaten (bij eventuele overstap tussen
scholen en resultaten van toetsen), gegevens over de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag
van leerlingen, gegevens over eventuele extra begeleiding die leerlingen krijgen, schriftelijke
vastleggingen van de evaluatie van de zorg, eventuele psychologische onderzoeksrapporten en
deskundigheidsverklaringen en handelingsplannen', aldus het rapport.
Op de scholen voor voortgezet onderwijs (vo) is het onderwijskundig rapport, het in kaart brengen van
de ontwikkeling van een leerling en de documentatie van de zorg niet gebruikelijk, volgens de
inspectie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten