Piraterij in kustwateren Suriname niet iets van vandaag of gisteren: al in september 2011 voerden Suriname en Guyana overleg om piraterij aan te pakken.....
Zeepiraten, vermoedelijk Guyanezen, zijn vrijdag 27 april in staat geweest om in alle rust maar liefst vier Surinaamse vissersboten te enteren, te beroven, ter hoogte van de Wia Wia Bank.
Resultaat:
zestien vermiste opvarenden,
drie aangespoelde lichamen woensdag 2 mei door Gumair gespot aan kust ter hoogte van Wia Wia Bank,
drie aangespoelde lichamen woensdag 2 mei door Gumair gespot aan kust ter hoogte van Wia Wia Bank,
vier overlevenden, waaronder een kapitein die de piraten bij hun naam blijkt te kennen – opsporing en arrestatie van de piraten moet dan ook slechts een kwestie van tijd zijn -
(Starnieuws 30 april: '(…) In de boot was een Guyanees gewapend met een jachtgeweer. Hij (de kapitein) herkende hem als ‘Dick’. In het vaartuig zaten ook ‘Bolo’, Crackhead’, ‘Sanbad’ en een donkere man die hij niet kende. Degenen die hij bij naam kende, zijn allemaal Guyanees. ‘Dick’ loste een schot (…)' ),
(Starnieuws 30 april: '(…) In de boot was een Guyanees gewapend met een jachtgeweer. Hij (de kapitein) herkende hem als ‘Dick’. In het vaartuig zaten ook ‘Bolo’, Crackhead’, ‘Sanbad’ en een donkere man die hij niet kende. Degenen die hij bij naam kende, zijn allemaal Guyanees. ‘Dick’ loste een schot (…)' ),
één boot tot zinken gebracht,
één boot door de piraten meegenomen,
twee boten die land hebben bereikt,
publieke verbijstering bij slechts de Assembleeleden van DOE en de VHP,
een reactie, 2 mei, van DA'91,
een zwijgzame NDP,
een zwijgzame volkspresident,
een onthutst en boos Visserscollectief,
een minister van Landbouw, Veeteelt en Visserij, Lekhram Soerdjan, die gewoon met baas Bouterse en minister van Justitie en Politie Stuart Getrouw het onfatsoen heeft 1, 2en 3 mei een uitstapje te maken naar Brazilië,
een land in rouw,
een land getroffen door een ramp,
een regering die geen beleid ontwikkelt om zeepiraterij aan te pakken.
De piraten hebben de vissers zware kapverwondingen toegebracht. De vissers zijn overboord gegooid of moesten zelf in het water springen. Van zeker een van de bemanningsleden is bekend, dat hij niet kon zwemmen. Van een ander werden de handen vastgebonden en een accu aan zijn voeten bevestigd, waarna hij overboord werd gegooid.
Cosmetische veiligheid
Kustwacht-directeur Jerry Slijngard pleit opnieuw voor invoering van het Vessel Monitoring System (VMS), dat volgens hem mogelijk binnen een maand operationeel kan zijn. Dat systeem geeft niet alleen aan waar de boten zijn, maar beschikt ook over een panic button, ofwel noodknop, waardoor in geval van calamiteit een noodsignaal kan worden uitgezonden. 'Dan weten we dat er nood is, maar ook precies waar de boot zich bevindt.'
Maar, met het VMS zijn overvallen niet te voorkomen. Het is slechts cosmetische veiligheid.
Overigens was onder vissers al in mei 2014 de verwachting, dat het Vessel Monitoring System dat jaar nog operationeel zou worden.
Drie jaar eerder, 16 september 2011, ging een delegatie van van de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) en het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij naar Guyana voor overleg om te komen tot een gezamenlijke aanpak van zeepiraterij.
Na jaren VMS nog niet ingevoerd...
De piraten hebben de vissers zware kapverwondingen toegebracht. De vissers zijn overboord gegooid of moesten zelf in het water springen. Van zeker een van de bemanningsleden is bekend, dat hij niet kon zwemmen. Van een ander werden de handen vastgebonden en een accu aan zijn voeten bevestigd, waarna hij overboord werd gegooid.
Cosmetische veiligheid
Kustwacht-directeur Jerry Slijngard pleit opnieuw voor invoering van het Vessel Monitoring System (VMS), dat volgens hem mogelijk binnen een maand operationeel kan zijn. Dat systeem geeft niet alleen aan waar de boten zijn, maar beschikt ook over een panic button, ofwel noodknop, waardoor in geval van calamiteit een noodsignaal kan worden uitgezonden. 'Dan weten we dat er nood is, maar ook precies waar de boot zich bevindt.'
Maar, met het VMS zijn overvallen niet te voorkomen. Het is slechts cosmetische veiligheid.
Overigens was onder vissers al in mei 2014 de verwachting, dat het Vessel Monitoring System dat jaar nog operationeel zou worden.
Drie jaar eerder, 16 september 2011, ging een delegatie van van de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) en het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij naar Guyana voor overleg om te komen tot een gezamenlijke aanpak van zeepiraterij.
Na jaren VMS nog niet ingevoerd...
Het is vier jaar later en nog steeds geen VMS, maar wel drie schepen bij de Kustwacht. Maar, ook die kunnen weinig uitrichten in de weidse Surinaamse kustwateren en riviermondingen. En van enige concrete , actieve en gestructureerde samenwerking met Guyana is ook geen sprake. Het lijkt erop dat de regering zich geen raad weet met zeepiraterij. Spoedig hernieuwd overleg met Guyana, maar ook met Frans Guyana, is raadzaam.
Ondertussen durven vissers nauwelijks nog uit te varen. Ze zien, ervaren, al jaren dat vanuit de overheid weinig tot niets is en wordt gedaan om ervoor te zorgen dat ze veilig hun werk op zee kunnen doen.
Laat hun dood niet voor niets zijn
De waarschijnlijke dood van zestien collega's is de bekende druppel voor een sector die een aanzienlijke bijdrage levert aan de economie van het land.
Laat de recente slachtoffers aan de basis staan van snel effectief te ontwikkelen regeringsbeleid inzake de veiligheid van vissers (en versnelde invoering van het VMS), zodat hun dood niet voor niets is geweest!
Hoogachtend,
Ondertussen durven vissers nauwelijks nog uit te varen. Ze zien, ervaren, al jaren dat vanuit de overheid weinig tot niets is en wordt gedaan om ervoor te zorgen dat ze veilig hun werk op zee kunnen doen.
Laat hun dood niet voor niets zijn
De waarschijnlijke dood van zestien collega's is de bekende druppel voor een sector die een aanzienlijke bijdrage levert aan de economie van het land.
Laat de recente slachtoffers aan de basis staan van snel effectief te ontwikkelen regeringsbeleid inzake de veiligheid van vissers (en versnelde invoering van het VMS), zodat hun dood niet voor niets is geweest!
Hoogachtend,
Den Blauwvinger
3 mei 2018
Paramaribo – Suriname
Geen opmerkingen:
Een reactie posten