donderdag 3 mei 2018

Traject PO en -PBO-bushouders: 'Pendelbussen Para duperen ons'

(Bron foto: Dagblad Suriname)
19 Illegale pendelbussen zorgen voor inkomstenderving van de PO- en PBO-bushouders


Te Lelydorp hebben de bushouders van de trajecten PO (Para-Onverwacht) en PBO (Paramaribo-Billiton-Onverwacht) gisteren een prikactie gevoerd. Zij kampen al geruime tijd met 19 illegale pendelbussen van het district Para. Aangezien de economische gesteldheid van Suriname niet rooskleurig is, zorgen deze illegale bussen voor inkomstenderving van de PO- en PBO-bushouders. Zij zijn deze toestand al zat en eisen een oplossing vanuit de autoriteiten. 

De woordvoerder van de PO en PBO-route zegt vandaag, donderdag 3 mei 2018, in het Dagblad Suriname, dat de pendelbussen over een vergunning beschikken om hun diensten in de zijwegen van Para te verlenen. Maar, de pendelbuseigenaren lappen de vergunningsvoorwaarden aan hun laars, zonder dat hiertegen wordt opgetreden.

De zogenaamde controle vanuit het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) beschrijven de bushouders om die reden als een ‘show’. Volgens de woordvoerder zijn reeds alle wegen bewandeld om de situatie te herstellen. Noch het ministerie noch de politie hebben effectief ingegrepen. Ook de Particuliere Bushouders Organisatie (PLO) en de districtscommissaris (van het bestuursressort Zuid-Oost Wanica hebben geen oplossing kunnen brengen.

Lesley Geldorp, coördinator van de Buscontroledienst op OWT&C, was aanwezig tijdens de prikactie. Hij noemt de prikactie een 'wilde actie'. Hij deelde mee, dat de directeur van Transport en de districtscommissaris zich hierover op de desbetreffende dag zouden buigen. De verdere details hierover wenste Geldorp niet prijs te geven. 'Ik heb de bushouders gezegd dat zij hun werk niet doen zoals het moet. Ze hebben een contract gekregen, dus ze moeten hun route onderhouden. Als ze problemen hebben met de illegale bussen, moeten ze dat doorgeven aan de politie', stelt Geldorp.

Het tarief van een PO-busrit bedraagt thans Srd 3 voor een afstand van 61 kilometer. Dit vormt eveneens een nekslag voor de bushouders. 'Een rit duurt 2 uren. En per rit krijgen we ongeveer Srd 84. Hieruit moeten we Srd 70 aan benzine betalen. Als we 3 ritten rijden, blijft er dus Srd 42 over. Hoe moeten we hiermee onze gezinnen en bussen onderhouden en de verzekeringen betalen?', vraagt een bushouder zich af.

Vanwege de pendelbussen komt het vaak voor, dat de PO- en PBO-bussen zonder passagiers naar Paramaribo moeten afreizen. 'Wij hebben geen saka teki systeem op onze route.' Hiermee wordt bedoeld, dat het niet gebruikelijk is om passagiers om de haverklap in- en uit te laten stappen, zoals dat op de PL (Paramaribo-Lelydorp) route gangbaar is.

Wat de bushouders overigens bizar vinden, is dat de passagiers, die met de pendelbussen reizen, duurder uitkomen. De pendelbussen rijden namelijk niet naar Paramaribo. Hierdoor moeten de passagiers op Lelydorp uitstappen om opnieuw in een andere bus in te stappen. Het tarief van de pendelbussen bedraagt eveneens Srd 3. 'Wij krijgen op deze manier geen passagiers om naar de stad te gaan. Als de pendelbussen niet ophouden om ons te duperen, moeten de passagiers niet schrikken als er geen PO en PBO-bussen in de stad zijn', aldus een PO-bushouder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten