zaterdag 3 augustus 2019

Agent op social media vals beschuldigd van doodschieten porknokker te Rosebel

'Politieambtenaar werkt op een afdeling in Paramaribo en was niet op de locatie in Brokopondo'


Op social media circuleert een foto van een agent met een bericht, dat hij op de goudzoeker Furgil Aloeboetoe te Rosebel geschoten heeft. Het Korps Politie Suriname meldt vandaag, zaterdag 3 augustus 2019, dat het bericht vals is. De politie laat verder weten, dat de politieambtenaar werkt op een afdeling in Paramaribo en was niet op de locatie in Brokopondo waar het schietincident heeft plaats gevonden.

De foto circuleert momenteel naast Facebook ook op andere social media, zoals Twitter en Instagram en is inmiddels duizenden keren gedeeld, zo meldt Waterkant.net.

Op Facebook vragen mensen zich af wat de politie gaat doen tegen de personen die het bericht de wereld ingestuurd hebben. Gehoopt wordt, dat zij snel door de politie worden opgepakt, het gaat immers om smaad en laster.

Drie journalisten binnen een week vermoord in Mexico

(Bron foto: AFP)
Dit jaar al zeven journalist vermoord in Mexico...


In een badplaats in de Mexicaanse staat Guerrero is vrijdag op klaarlichte dag een journalist doodgeschoten. Het is al de tweede keer in minder dan een week tijd dat een journalist in de gewelddadige staat wordt vermoord.

Jorge Celestino Ruiz - die werkte voor de krant El Grafico de Xalapa - is in de nacht van vrijdag op zaterdag doodgeschoten in de gemeente Actopan, in de staat Veracruz. Dat bevestigde burgemeester Paulino Dominguez.

Volgens een politiebron was de woning van Ruiz in oktober al onder vuur genomen, net als zijn voertuig, 'om hem te intimideren', aldus de bron die anoniem wou blijven. Collega’s van de journalist meldden dat hij zijn naam niet meer onder zijn artikels plaatste om niet in de kijker te lopen.

Minder dan 24 uur voor de dood van Ruiz was de directeur en hoofdredacteur van de nieuwswebsite La Verdad de Zihuatanejo - Edgar Alberto Nava - doodgeschoten in de staat Guerrero. Dat meldde het lokale parket. Hij publiceerde nieuwsverhalen over de badplaats Zihuatanejo. Hij stierf nadat hij meerdere malen werd neergeschoten in een restaurant in de stad. Nava werkte ook als directeur regelgeving in het stadje. Het is vooralsnog onduidelijk of hij werd vermoord omwille van zijn werk als journalist.
Burgemeester Jorge Sanchez noemt het overlijden van Nava 'een groot verlies voor de overheid en voor de journalistieke wereld'.


Dinsdag was ook al het lijk van Rogelio Barragan - directeur van de nieuwssite Guerrero Al Instante - aangetroffen in de koffer van een achtergelaten wagen in de staat Morelos. Hij had verwondingen aan het hoofd.



En daar bleef het niet bij. Het kantoor van de lokale krant El Monitor de Parral in de staat Chihuahua is aangevallen met molotovcocktails. Daarbij vielen geen slachtoffers. De krant kondigde daarna aan niet langer politieke artikels of stukken over fait divers te publiceren, in de hoop nieuwe aanvallen te vermijden.

Mexico is een van de gevaarlijkste landen voor journalisten. Sinds 2000 zijn er meer dan 100 verslaggevers gedood, door geweld dat verband houdt met de drugshandel en politieke corruptie. De meeste van die moorden blijven onbestraft. In 2018 zijn 10 journalisten vermoord in verschillende gebieden in het land.

Dit jaar werden in totaal al zeven journalist vermoord in Mexico, zegt Article 19, een organisatie die zich inzet voor vrije meningsuiting. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er negen. Opium Guerrero, waar worden opiumpapavers geteeld voor de vervaardiging van heroïne, groeide de voorbije jaren uit tot een van de gevaarlijkste staten van Mexico.

(Suriname Mirror/Reuters/Rappler/Belga/Committee to Protect Journalists/Twitter)

Braziliaanse president Bolsonaro ontslaat hoofd onderzoeksinstituut INPE om cijfers ontbossing Amazone

INPE publiceert cijfers waaruit blijkt, dat ontbossing sterk toeneemt vergeleken met jaar geleden

Osório Galvão: 'Bolsonaro praat alsof hij in een bar staat, hij uit ongefundeerde beschuldigingen'


Het hoofd van het Braziliaanse onderzoeksinstituut INPE (Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais), dat de ontbossing in de Amazone in kaart brengt, is ontslagen. De reden? President Jair Bolsonaro vindt dat het instituut het blazoen van het land bezoedelt. Het INPE publiceerde de afgelopen maanden cijfers waaruit blijkt, dat de ontbossing sterk toeneemt in vergelijking met een jaar geleden.


Klimaatscepticus Bolsonaro, die in belangrijke mate verantwoordelijk wordt gehouden voor die toename, noemde de cijfers vorige maand tijdens een ontmoeting met journalisten een leugen. De directeur van INPE,

Osório Galvão, een 71-jarige natuurkundige met een lange staat van dienst in de internationale wetenschap, repliceerde daarop in een uitgebreid tv-interview. Daarin legde hij de jarenlang gehanteerde onderzoeksmethode uit, op basis van diverse satellietgegevens. Tegelijkertijd stelde hij vragen over de capaciteiten van Bolsonaro om de cijfers te kunnen beoordelen. 

'Sinds 1988 hebben wij de grootste historische verzameling gegevens over het verdwijnen van tropische bebossing, die wereldwijd wordt gerespecteerd’, aldus de inmiddels ontslagen directeur, die nog een mandaat had tot volgend jaar.  

'En Bolsonaro zegt dat onze gegevens volgens zijn interpretatie niet correct zijn, alsof hij de kwaliteiten of kwalificaties heeft om zo’n data-analyse uit te voeren.'
'Bolsonaro praat alsof hij in een bar staat’, aldus Galvão. 'Hij uit ongefundeerde beschuldigingen over mensen van het allerhoogste Braziliaanse wetenschappelijke niveau. Dat zeg ik niet alleen, maar vele anderen ook. Dit is een grap van een joch van 14 jaar die een president van de Republiek niet past.' 

Die publieke botsing lijkt Galvão nu de kop te hebben gekost. Dinsdag dreigde Bolsonaro al om iedereen weg te sturen die gegevens publiceert die volgens hem ‘twijfelachtig’ zijn. Vrijdag 2 augustus 2019 werd Galvão ontboden bij de minister van Wetenschap en Technologie. Na afloop van die bijeenkomst verklaarde het INPE-hoofd, dat de situatie onhoudbaar was geworden. 'Ik zal worden weggestuurd.' Kort daarna bevestigde het ministerie van Wetenschap en Technologie Galvão’s vertrek op Twitter.



Oppositiepartijen, wetenschappers en milieuorganisaties zijn teleurgesteld over het gedwongen vertrek van de directeur van INPE. Marina Silva, die tussen 2003 en 2008 minister van Milieu was in Brazilië, verklaart tegenover persbureau Associated Press dat Galvão 'is ontslagen vanwege zijn kunde en omdat hij leiding gaf aan een instelling die zich niet van de wijs liet brengen door ongegronde bedreigingen'.

Uit de gegevens van het INPE blijkt, dat er in juni 920 vierkante kilometer regenwoud werd vernietigd. In de periode van 1 tot 25 juli ging het zelfs om 1.864 vierkante kilometer: drie keer zoveel als in juli vorig jaar.

Milieuminister Ricardo Salles, die de cijfers van INPE ‘sensationalistisch en niet accuraat’ noemde, kondigde vandaag, zaterdag 3 augustus 2019, aan dat in de toekomst de gegevens over de Amazone op een andere manier zullen worden verzameld. Daarvoor zal een nieuw satellietsysteem worden aangekocht, dat volgens Salles nauwkeuriger is.
(Suriname Mirror/Revista Galileu/Joop/Brasil247/Al Jazeera/Twitter/AD)

Eerste Miss Venezuela gekroond zonder onthulling taille-, heup- en borstomvang deelneemsters

19-Jarige studente Thalia Olvino gekroond tot Miss Venezuela



Een 19-jarige studente is gekroond tot Miss Venezuela en werd de eerste winnares van de jaarlijkse schoonheidswedstrijd sinds het besluit om de taille-, heup- en borstomvang van de deelneemsters niet te publiceren. 

Thalia Olvino stond in het middelpunt donderdag in Caracas nadat organisatoren - geconfronteerd met kritiek op de primaire focus van de wedstrijd op fysiek uiterlijk - zeiden dat ze zich wilden verzetten tegen stereotypen over hoe een ideale vrouw eruit ziet.

'Ik deed dit met heel mijn hart en totale toewijding', zei Olvino na de parade - waarin de deelneemsters toch op het podium in badpakken paradeerden.



In het verleden vertelden presentatoren het publiek de exacte grootte van elke deelneemster, van wie velen een cosmetische operatie ondergingen en strikte diëten volgden om het zogenaamd ideale lichaam te bereiken: een borstgrootte van 90 centimeter, een taille van 60 centimeter en 90- centimeter heupen. Maar, dit jaar probeerden de organisatoren de focus te verleggen door de deelnemers te ondervragen over hun karakter.


In een ronde zei collega-kandidate Melissa Jimenez, dat 'Miss Venezuela is geëvolueerd en dient om vrouwen sterker te maken.' 'Een vrouw kan anderen inspireren om hun dromen te volgen', voegde ze eraan toe.

Miss Venezuela, dat sinds 1952 actief is, is normaal gesproken big business in het door crisis getroffen Latijns-Amerikaanse land, maar het kampt met dezelfde problemen als de rest van de bevolking. Een daarvan is frequente black-outs en een woordvoerster van de show onthulde vorige week, dat de wedstrijd niet genoeg geld had om noodmaatregelen te nemen in geval van een stroomstoring.

Verschillende schoonheidskoninginnen stuurden berichten van solidariteit naar het Venezolaanse volk. 'Ik wilde met jullie delen hoeveel liefde en steun ik nu heb voor jullie allemaal in Venezuela die een zeer moeilijke tijd doormaken', zei voormalig Miss Universe Natalie Glebova.





(Suriname Mirror/AFP/Version Final/Eyewitness News/El Nacional/Instagram/Twitter)

Ministerie van RGB maakt verkavelingsprojecten in orde

Minister Soerdjan: 'Betalen gebeurt bij de Centrale Betaaldienst en niet voor de winkel'


Het ministerie van Ruimtelijke ordening, Grond- en Bosbeheer (RGB) is druk bezig verkavelingsprojecten in orde te maken. Dit heeft minister Lekhram Soerdjan donderdag in De Nationale Assemblee meegedeeld, zo schrijft Starnieuws zaterdag 3 augustus 2019.

'Wanneer die af zijn, zal er ruimte zijn om verschillende groepen van een bouwkavel te voorzien', zei de bewindsman. Verschillende leden vroegen aandacht van de minister voor percelen voor studenten en jonge koppels. Soerdjan gaf aan zich voor hen ook persoonlijk in te zetten. Dit wil hij doen in samenspraak met de Assembleeleden en andere organisaties die zich hiervoor inzetten.

Ook verkavelingsprojecten die zijn blijven liggen in de districten, zullen zoveel mogelijk worden aangepakt, aldus de minister.

Over de kwestie perceel ID’s zei Soerdjan, dat op dit ogenblik twee oplossingsmodellen zijn uitgewerkt om het proces te versnellen. Deze ID’s hebben volgens hem een goed doel om de zaken te ordenen. Het eerste oplossingsmodel is het aanstellen van veel meer staatslandmeters, zodat het proces daar kan worden versneld. Het andere is het opschorten voor een bepaalde periode. 'Wij zullen op korte termijn moeten komen tot een eindbesluit zodat wij hierin verbetering kunnen brengen.'

De RGB-minister gaf de garantie, dat wat zijn werkwijze betreft, hij de aangeleverde documenten een aantal keren bekijkt alvorens die te tekenen. Hij deed een oproep op de burgers om niet te betalen waar zij niet moeten betalen. Er zijn immers oplichters actief. 'Het betalen gebeurt bij de Centrale Betaaldienst en niet voor de winkel', benadrukte Soerdjan.

Om de samenleving te voorzien van de nodige informatie over grondbeleid en gronduitgifte is het ministerie bezig met het voorbereiden van voorlichtingsprogramma’s. 'Ook wordt nagegaan wat de volgende wetten zijn die gewijzigd moeten worden die betrekking hebben op grondzaken.'

Brion City Center & Hotel - Curaçao - gaat november definitief open

'Toekenning voor de  belastingfaciliteiten, beter bekend als tax holiday, is binnen'

'We zijn nu alles logistiek aan het regelen om de spullen vanuit het buitenland naar Curaçao te krijgen'


Het Brion City Center & Hotel gaat november dit jaar open. Dat is mogelijk nu de toekenning voor de belastingfaciliteiten, beter bekend als ‘tax holiday’, binnen is. Dat laat eigenaar Akash Soemeer weten, aldus vandaag, zaterdag 3 augustus 2019, het Antilliaans Dagblad.

'We zijn nu alles logistiek aan het regelen om de spullen vanuit het buitenland naar Curaçao te krijgen', zegt een opgeluchte Soemeer. Het meubilair voor de inrichting van de 80 kamers van het hotel en de apparatuur waren al eerder gekocht, maar konden niet op transport in afwachting van de toekenning van de tax holiday-regeling door Fiscale Zaken. Nu het zover is kunnen de spullen vrij van invoerrechten op transport naar het eiland. Het duurt nog maximaal 60 dagen voordat de vracht op het eiland is.

De verbouwing van het voormalige Howard Johnson Hotel aan het Brionplein in Otrobanda is zo goed als klaar en nu de toekenning binnen is kunnen de kamers worden ingericht en kan de apparatuur, onder andere voor de keuken, aangesloten worden.

Het Brion City Center & Hotel heeft ongeveer drieënhalve maand moeten wachten op de aangevraagde belastingfaciliteiten. Soemeer besloot vorige week vrijdag via een mail bij minister Kenneth Gijsbertha (MAN) van Financiën aan te dringen op het snel afhandelen van de procedure. Hij zei toen te hopen dat de toekenning ‘binnen twee weken’ binnen was. Maar dat blijkt een paar dagen later al het geval.

De 33-jarige vastgoedman kocht het complex aan het Brionplein december vorig jaar op een veiling voor 8,7 miljoen gulden op naam van Trinity Rio Hotel bv.

Meteorologische Dienst van Curaçao en de gevaren van extreme hitte

September de maand dat gevoelstemperatuur het hoogst is, maar nu al is het warm


Het is nu al warm, maar traditioneel is september de maand dat de gevoelstemperatuur het hoogst is. In een filmpje op YouTube - van september vorig jaar - legt de Meteorologische Dienst van Curaçao uit hoe dat komt en wat de gevaren zijn van extreme hitte. 

In een - volgens het Antilliaans Dagblad van vandaag, zaterdag 3 augustus 2019 - aantrekkelijke animatie van bijna vijf minuten wordt in het Papiaments uitgelegd waarom het juist in september zo warm is.


Dat heeft te maken met de gevoelstemperatuur. Die maand staat de zon recht boven het eiland en schijnt feller dan andere maanden in het jaar. Niet alleen de temperatuur maar ook de luchtvochtigheid is hoog. Maar, als dan ook nog het verkoelende briesje van de noordoostpassaat wegvalt, bijvoorbeeld door een tropische storing in het Caribisch gebied, is het buiten helemaal niet uit te houden. In dat geval kan zich een hittegolf voordoen.

In de weersverwachting liet de Meteo gisteren weten, dat er een actieve tropische depressie over de Atlantische Oceaan trekt en dat er veertig procent kans is dat die begin volgende week aansterkt tot een orkaan. De meteorologen houden de ontwikkeling van deze ‘tropical wave’ nauwlettend in de gaten.

Tot gisteren was op de website geen speciaal bericht verschenen in verband met een mogelijke hittegolf.


In het YouTube-filmpje geeft de Meteo aan, dat de bevolking wordt gewaarschuwd met drie codes. Code geel betekent dat voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden in verband met de warmte, bij code oranje is er een indicatie van een mogelijke hittegolf en bij code rood geld een officiële waarschuwing voor extreme hitte. 'Dat kan enkele uren duren.'

Een hittegolf kan enkele dagen aanhouden en gevaarlijk zijn voor kwetsbare groepen, zoals jonge kinderen, ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Bovendien is er gevaar dat er branden ontstaan in de mondi.

Landsbegroting Curaçao sluit tot en met mei met voordelig saldo met dank aan geïnde belastingen

(Bron foto: Jeu Olimpio/Antilliaans Dagblad)
Grootste klapper fiscus inning winstbelasting: 94,7 miljoen, verwacht werd 79,6 miljoen


De gewone dienst van de landsbegroting Curaçao sluit tot en met mei 2019 voorlopig met een voordelig saldo van 63,5 miljoen gulden, terwijl conform de prognose het overschot 36 miljoen zou bedragen. Er werd vooral meer aan belastingen geïncasseerd. Dat blijkt uit de Financiële Management Rapportage (FMR) tot en met mei, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, zaterdag 3 augustus 2019.

De realisatie van de belastingopbrengsten tot en met de verslagperiode bedraagt 648,6 miljoen (de prognose was 617,8 miljoen). Het verschil bedraagt voorlopig 30,8 miljoen méér aan belastingen. Aan loonbelasting werd meer binnengehaald in de eerste vijf maanden van het jaar: 195,7 miljoen (ten opzichte van de 184,6 miljoen waarop vóóraf was gerekend).

Maar, de grootste klapper werd door de fiscus gemaakt met de inning van winstbelasting: 94,7 miljoen vergeleken met de verwachte 79,6 miljoen.

Ook de omzetbelasting bracht de overheid meer op: 189,4 miljoen tot en met mei in plaats van de 183,1 miljoen waarop was gerekend. En bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting bedroeg 9,2 miljoen (tegenover 5,5 miljoen volgens de prognose).

Er waren overigens ook wat tegenvallers, zoals de onroerendezaakbelasting (OZB) die in de eerste vijf maanden 15,6 miljoen opbracht terwijl op 16,4 miljoen was gerekend. Ook de inkomstenbelasting loopt met 3,9 miljoen vooralsnog achter op schema (5,5 miljoen).

Maar, al met al waren de belastinginkomsten bijna 31 miljoen hoger dan verwacht. De gewone dienst volgens de bijgestelde tweede prognose sluit op jaarbasis - over de volle twaalf maanden gerekend dus - op een tekort van 38,5 miljoen.

Transport van boomstammen op trucks in Suriname al jaren onder vuur

Te zwaar en met te lange boomstammen beladen trucks rijden wegen en bruggen kapot 

(Bron foto's: Twahier Rostamkhan)
- 'Heel zelden houden andere weggebruikers rekening met een beladen houtblokkentruck'
- Karta-Bink (PL): 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar dat brengt Moesje niet naar Parijs'


Het transport van boomstammen in Suriname (in de volksmond 'houtblokken' genoemd) over de weg ligt al jaren onder vuur. Vooral uit Nederland afkomstige oude – met name DAF – trucks vervoeren boomstammen vanuit het binnenland over bauxiet- en zandwegen naar de hoofdstad Paramaribo. De zwaar beladen trucks rijden wegen en bruggen over kreken kapot. Vooral tijdens zware regenbuien veranderen wegen in welhaast onbegaanbare modderpoelen en de zware houttrucks ploegen zich een weg naar verharde wegen richting de stad. Veel trucks moeten ook over de extreem steile Wijdenboschbrug in Paramaribo rijden – over de Surinamerivier – en doen dat welhaast stapvoets. Maar, sinds kort is een verbod opgelegd voor het vervoeren van boomstammen over die brug. Dat mag alleen nog onder toezicht van de politie. Toch rijden trucks met boomstammen er over.

Dorpen in het binnenland raken geïsoleerd en dat leidt tot protesten van dorpsbewoners en kritiek op de truckchauffeurs en hun bazen. Chauffeurs negeren wet- en regelgeving. Ze rijden te zwaar beladen trucks, vervoeren boomstammen die uit de laadbak steken – waardoor ze een gevaar vormen voor mede-weggebruikers –, en negeren rijverboden die door lokale autoriteiten zijn opgelegd. Boomstammen mogen niet langer dan twaalf meter zijn en niet meer dan twee meter uitsteken, terwijl de lading niet hoger mag zijn dan de cabine van de truck.
Irritaties zijn het gevolg, ook bij andere weggebruikers.

'Kritiek op houttrucks grotendeels wel terecht'
Volgens een ervaren trucker is de kritiek op houttrucks 'grotendeels wel terecht. Ik snap dat dit onderwerp bij veel houttransporteurs erg gevoelig is, maar een feit is een feit. Er zijn inderdaad transporteurs die ver buiten hun vermogen laden en dit kan zijn in gewicht, maar ook in lengte. Ik persoonlijk heb er nooit van gehouden om te lange blokken te laden en nog minder te veel en dat is misschien de grootste reden dat ik het niet lang heb uitgehouden in het houtblokkentransport. Er zijn heel veel redenen waarom transporteurs de risico’s nemen om zo te laden, maar hoofdreden is de betaling. In het houtblokkentransport word per kubieke meter betaald.' Overigens zegt hij ook, dat heel zelden andere weggebruikers rekening houden met een beladen houtblokkentruck. 'Erg vriendelijk tegen hun zijn ze ook niet.'

Weegbruggen nauwelijks aanwezig in het land
De ministeries van Justitie en Politie en Openbare Werken, Transport en Communicatie voerden in het derde kwartaal van 2017 samen met buitengewoon agenten van politie van de Wegenautoriteit controles op zwaar transport op. Vijfentwintig medewerkers van de Wegenautoriteit werden beëdigd door de procureur-generaal tot buitengewoon agenten van politie. Zij moesten de politie bijstaan voor het uitvoeren van controlewerkzaamheden en waren specifiek belast met de controle van het gewicht van trucks met boomstammen middels weegmatten en het verbaliseren van overtreders. Weegbruggen zijn echter nauwelijks aanwezig in het land en dus kan de asdruk van trucks die hout transporteren niet worden gemeten.
Maar, in maart 2018 klonken alweer geluiden, dat de controle op zwaar transport opgevoerd moest worden. Houttransporteurs bleken nog steeds ongestraft met overbeladen trucks wegen kapot te rijden.

'Ik heb herhaaldelijk bezwaar aangetekend in het parlement ten aanzien van trucks die houtblokken transporteren over de openbare weg. Zij rijden de wegen kapot en nu, met de hernieuwde wet Rij- en Voertuigenbelasting krijgen zij juist van de minister van Financiën vrijstelling om deze niet te betalen', zegt het Pertjajah Luhur oppositie parlementslid Ingrid Bink in een reactie. 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar, dat brengt Moesje niet naar Parijs. Het is nog steeds onbekend hoe zwaar de trucks zijn en of zij over de openbare mogen rijden. De wegen zijn gemaakt tot en met 13 ton asdruk', aldus Bink.

'In het district Commewijne is een locatie langs de Oost-Westverbinding ingericht voor een controlepost, maar de meetmatten of weegbruggen ontbreken. Ik heb laatst een update gevraagd hieromtrent aan de minister van Justitie en Politie in het parlement en die wist te vertellen, dat zij nog aan het drainstormen zijn hoe die locatie te bemensen en dat men probeert ook op andere locaties meetmatten of weegbruggen te plaatsen. Maar, we zijn nu twee tot drie maanden verder en nog steeds geen beweging gezien.'
Bink: 'De vraag is, waarom houtblokken over de openbare weg transporteren? Ik heb zelf een onderzoek gedaan. Vroeger werden alleen vergunningen verstrekt aan langs een rivier gelegen houtzagerijen, want de boomstammen werden via water aangeleverd. Met veranderende inzichten van de beleidsmakers, zijn nu vele vergunningen aan houtzagerijen verstrekt nièt aan het water, maar in bewoonde gebieden, met alle gevolgen van dien. Er moeten op een locatie houtblokken via het water aangeleverd worden en via daar naar dichtst bijzijnde houtzagerijen vervoerd. Zo min mogelijk lange afstanden afleggen over de openbare wegen met houtblokken. De meetmatten moeten de trucks wegen en bij overbelasting in gewicht moeten forse boetes worden opgelegd.'

'Men is te lui in het land om te willen veranderen'
Haar oppositiecollega dr. Riad Nurmohamed (VHP, Verenigde Hervormings Partij) heeft een extremer standpunt. 'Is makkelijk te zeggen, hout via water transporteren, maar veel kreken in gebieden waar ze hout weghalen zijn daar niet voor bestemd. Mijn standpunt is, afbouwen met houtkappen in het binnenland, lange termijn visie en terug gaan naar natuurontwikkeling, maar men is te lui in het land om te willen veranderen.'

'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden'
Het parlementslid Carl Breeveld van DOE (Democratie en Ontwikkeling in Eenheid) pleit toch, evenals Bink, voor transport over water: 'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden. Dat was in het verleden het geval. Het zou nu, als voorwaarde, ook mogelijk moeten zijn. Maar, Suriname heeft enorm te lijden aan schending van wetten en regels. Omkoping en andere vormen van corruptie liggen vaak ten grondslag aan het wetteloos en straffeloos handelen. Ik zet mij vanuit onze fractie in de Assemblee in dit kader al vele jaren in voor verbetering op bestuurlijk vlak. Als de overheid een Anti-Corruptiewet weigert uit te voeren, dan is het begrijpelijk dat overtreders zich machtig voelen en ongestoord hun gang kunnen gaan.'

Op de vraagt of binnenlandbewoners en anderen meer rekening zouden moeten houden met en meer begrip tonen voor truckers die houtblokken vervoeren en daarmee hun brood verdienen, antwoordt de chauffeur, dat zeker rekening met ze moet worden gehouden. 'Maar ik zou toch zeggen, dat het van beide kanten zou moeten komen, dus de transporteurs en de samenleving. De transporteurs zouden netter en veiliger moeten overkomen naar de samenleving toe en vanuit de samenleving een positievere kijk op de transporteurs. Lokale autoriteiten zouden er scherpere controles moeten worden uitgevoerd op de veiligheid en de manier van laden, dan denk ik dat houttransport zeker beter zal overkomen bij de samenleving.' 



(© Suriname Mirror, zaterdag 3 augustus 2019)

Hydroloog Naipal: 'Uitbreiding van Paramaribo richting het noorden moet worden gestopt'

'Dat gebied komt onder druk te staan door het indringen van water en de erosieprocessen'


De uitbreiding van Paramaribo, die steeds meer richting het noorden gaat, moet worden gestopt om problemen zoals overstromingen te voorkomen. Dat zei professor Sieuwnath Naipal gisteren in De Nationale Assemblee (DNA) tijdens een workshop over rampenbestrijding, aldus de Ware Tijd vandaag, zaterdag 3 augustus 2019.

'De hele kustvlakte, inclusief Paramaribo-Noord, is laag aan het worden aangezien de zeespiegel stijgt. Dat gebied zal onder druk komen te staan door het indringen van water en de erosieprocessen', benadrukt Naipal.

De workshop werd bijgewoond door onder anderen districtscommissarissen, Assembleeleden en vertegenwoordigers van overheidsinstanties. Naipal stelt, dat om rampen te voorkomen, deze niet moeten worden gecreëerd. 'Preventie is een van de belangrijke zaken die naar voren is gebracht en er moet niet willens en wetens worden doorgegaan met het vergroten van Paramaribo naar het noorden. We moeten burgers uitleggen wat hen te wachten staat, want we willen gezamenlijk veilig zijn.'

In het kader van de nationale en internationale verplichting van DNA rond de bestrijding van rampen zijn er al twee werksessies gehouden. De bedoeling is om de bewustwording bij parlementariërs en overheidsstructuren te vergroten voor internationale afspraken over rampenbestrijding.

DNA-voorzitster Jennifer Geerlings-Simons wijst erop, dat het gaat om rampen te voorkomen die door mensen worden veroorzaakt. Er werd ook gesproken over hoe de negatieve gevolgen van natuurrampen verminderd kunnen worden. 'Jouw gemeenschap weerbaar maken tegen beide gevallen.' Er zijn hierover internationale afspraken gemaakt die vervat zijn in het Sendai-raamwerk voor rampenbestrijding. 'Er worden daarin stappen besproken en er wordt geadviseerd aan landen om te werken aan een gedegen en geïntegreerd plan voor rampen', zegt Geerlings-Simons. Ze vraagt zich af of iedereen zich ervan bewust is, dat Suriname een van de landen is die door de klimaatcrisis zeer kwetsbaar zijn.

Het merendeel van de economische en andere activiteiten vindt plaats in de kustvlakte. 'Die is niet echt ver boven de zeespiegel en kwetsbaar voor zaken onder de zee. Daarnaast weten we dat we niet alleen op water moeten rekenen in deze eeuw wat natuurrampen betreft, maar dat ook zaken als hittegolf en droogte ons te wachten staan', zegt de DNA-voorzitster.

Veiligheid van werknemers prioriteit voor vakbond en directie Rosebel goudmijn

'Communicatie met het personeel vanuit de directie moet beter'

'De situatie lijkt schijnbaar onder controle'


De personeelsbond bij de Rosebel Gold Mines en de directie van het bedrijf, zijn het erover eens dat de veiligheid van de werknemers prioriteit geniet. Partijen hebben het incident, waarbij zondag een illegale mijnwerker is doodgeschoten, geëvalueerd. Voorop gesteld is, dat de veiligheid van de mensen moet zijn gegarandeerd. Ook de communicatie met het personeel vanuit de directie behoeft verbetering, zegt bondsvoorzitter Lloyd Read vandaag, zaterdag 3 augustus 2019, op Starnieuws. 

Hij wil weten wat het evacuatieplan van het bedrijf inhoudt en hoe de communicatie in zulke gevallen zal geschieden. Read was zeer verbolgen, dat er op het moment van de rellen, geen communicatie was tussen personeel en directie. De situatie blijft intens, zegt Read. 'De situatie lijkt schijnbaar onder controle.'

Hij legt uit dat nu de politie en andere speciale eenheden in het gebied zijn de situatie onder controle lijkt, maar hij gelooft dat onder het oppervlak emoties nog broeien. Read benadrukt dat er niet lichtzinnig moet worden omgegaan met de zaak. Hij adviseert dat alle partijen om de tafel gaan, 'dus ook de porknokkers, Makamboa en anderen die zich buitengesloten voelen'. Hij voegt eraan toe dat er een integrale aanpak vereist is.

De mijnactiviteiten op Rosebel liggen sinds zondag stil. Alleen de raffinaderij draait op een laag pitje. Al het personeel op wat keukenpersoneel en stafleden na, is geëvacueerd van de plant, omdat de veiligheid van de mensen niet was gegarandeerd.

Read zegt dat de overheid moet zorg dragen, dat het bedrijf veilig kan opereren en het personeel veilig kan werken. Hij benadrukt dat er een structurele manier van werken moet worden gevonden, omdat strubbelingen met illegale mijnwerkers vaker voorkomen. 'Wat zondag is gebeurd, is dat het is geëxplodeerd. De werkers zijn niet veilig. Het is als dansen op een koord.'

De politie, die normaal in de buurt van de mijnoperaties is gestationeerd, is ook niet opgewassen tegen de illegalen die oplopen tot bijna 600.

Read begrijpt de gevoelens van de dorpsbewoners. De mijnoperaties van de multinational vinden op 200 tot 300 meter van het dorp Nieuw Koffiekamp plaats. 'Als je honger hebt en er is geen werk, en je ziet het bedrijf met het goud weggaan en het enige dat jij eraan overhoudt is milieuschade.' Ofschoon hij de boosheid van de dorpsbewoners erkent, stelt hij dat als er afspraken zijn gemaakt, deze moeten worden nagekomen.

Intussen is de directie van het bedrijf gesprekken met de regering begonnen voor heropstart van de activiteiten. Het streven is erop gericht om binnen twee weken de productie weer op te starten.

Suriname krijgt lening van US$ 45 miljoen van IADB om exportcapaciteit en logistieke sector te verbeteren

Grootste deel lening - US$ 30 miljoen - voor reconstructie wegennetwerk rond haven


Suriname heeft een lening van US$ 45 miljoen gekregen van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank (IADB) om zijn exportcapaciteit en logistieke sector te verbeteren. De lening zal voor drie gebieden worden ingezet om cruciale logistieke knelpunten aan te pakken. Dit bericht Starnieuws vandaag, zaterdag 3 augustus 2019.

Er wordt voor US$ 10 miljoen geïnvesteerd in systemen en apparatuur om de efficiëntie van infrastructuur- en havenactiviteiten te verbeteren. De verwachting is dat met deze injectie de productiviteit en dus de handel zal toenemen.

Het grootste deel van de lening - US$ 30 miljoen - zal worden gebruikt om delen van wegennetwerken die verband houden met de belangrijkste haven van Paramaribo, de Dr. Jules Sedney Haven, te reconstrueren. De reconstructie moet ertoe leiden dat de kosten in verband met transport- en reistijden worden verlaagd, terwijl ook de veiligheid en de klimaatbestendigheid worden verbeterd.

De resterende US$ 5 miljoen zal worden gebruikt om Surinaamse ambtenaren op te leiden in projectbeheer, engineering en monitoring, waardoor de planningcapaciteit voor de transportsector wordt gestimuleerd. Dit zal gepaard gaan met de opleiding en empowerment van vrouwen in logistieke diensten in het land.

De financiering is onderdeel van de landenstrategie van de IADB voor Suriname, die loopt van 2016 tot 2020. Tot nu toe heeft de IADB voor US$ 270,5 miljoen aan leningen verstrekt in verschillende sectoren in Suriname.



De meeste leningen zijn gegaan naar energie, US$ 63 miljoen, gevolgd door landbouw US$ 47,5 miljoen en vervolgens transport US$ 40 miljoen.

De IADB heeft onlangs ook US$ 10 miljoen geleend aan InvestSur, het Surinaamse openbare bureau voor economische ontwikkeling, om initiatieven uit te rollen die gericht zijn op het aantrekken van buitenlandse investeringen en het bevorderen van export in niet-winningsindustrieën, zoals landbouw, agribusiness, toerisme en wereldwijde diensten.

Met een jaarlijkse export van ongeveer US$ 1,4 miljard, heeft Suriname dit jaar een positieve groei van de export gehandhaafd (8,2% in het eerste kwartaal), aangezien de dalende wereldprijzen veel van de exporteurs van grondstoffen in Latijns-Amerika hebben getroffen. Na een groei van 8,9% in 2018, is de uitvoer uit Latijns-Amerikaanse en Caribische landen naar schatting met 1,6% gedaald in het eerste kwartaal van 2019, waarbij het door crisis getroffen Venezuela het grootste exportverlies noteerde met -26,2%.

Latijns-Amerikaanse en Caribische landen die in de eerste paar maanden van het jaar ook groei noteerden, waren Jamaica (13,3%), Ecuador (1,2%) en Mexico (2,3%). Landen met slechtere groeicijfers waren Paraguay (-10,7%), Belize (-12,8%) en Honduras (-11,6%).

CBB kan niet voldoen aan 'enorm grote' hoeveelheid aanvragen paspoorten... en dat is niet voor het eerst

'Door de grote vraag, zagen we onze voorraad slinken'

'Nog eventjes geduld, dan is het probleem opgelost'....


Het Centraal Bureau voor Burgerzaken (CBB) is niet in staat optimaal te voldoen aan de toegenomen aanvraag van paspoorten. Directeur Dennis Menso spreekt vandaag, zaterdag 3 augustus 2019, in de Ware Tijd van een 'enorm grote' vraag, maar wil niet meteen zeggen dat het bureau door zijn voorraad heen is. 'Door de grote vraag, zagen we onze voorraad slinken.'

Op de vraag of het bureau dit niet heeft zien aankomen, zegt hij dat er wel tijdig een bestelling is geplaatst. De boekjes zijn nu onderweg naar Suriname en moeten er naar verwachting binnen een week zijn.

De directeur noemt als mogelijke reden voor de vele aanvragen de naderende vakantieperiode.

Verschillende personen hebben zich tegenover de redactie van de Ware Tijd beklaagd over de lange wachttijd voor een nieuw paspoort. Zij zeggen 'veel langer' dan de reguliere periode van minimaal drie weken te moeten wachten.

Een vrouw vertelt dat ze door deze situatie niet meer in de geplande periode voor vakantie naar Nederland kan. 'Ik kon niet tijdig een afspraak maken voor een visumaanvraag, omdat je daarvoor een paspoortnummer moet invullen en ik wachtte nog op mijn paspoort.'

Menso zegt dat personen die met spoed moeten vertrekken een zakenpaspoort mogen aanvragen. Dat kost Srd 1.000 terwijl het tarief voor een regulier paspoort Srd 300 is. Hij beweert overigens dat het bureau geen klachten heeft ontvangen van burgers die door de lange wachttijd niet hebben kunnen vertrekken naar hun vakantiebestemming. Hij zegt verder, dat sommige mensen zichzelf in de problemen brengen door op het laatste moment een aanvraag in te dienen. Dat mag misschien zo zijn, maar een CBB dient altijd haar voorraden op peil te hebben en helemaal richting een te verwachten drukke periode.

Hoe groot de vraag is, weet Menso niet uit het hoofd. 'Het is een enorme vraag, maar nog eventjes geduld, dan is het probleem opgelost.'

Transport van boomstammen op trucks in Suriname al jaren onder vuur

Te zwaar en met te lange boomstammen beladen trucks rijden wegen en bruggen kapot 

(Bron foto's: Twahier Rostamkhan)
- 'Heel zelden houden andere weggebruikers rekening met een beladen houtblokkentruck'
- Karta-Bink (PL): 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar dat brengt Moesje niet naar Parijs'


Het transport van boomstammen in Suriname (in de volksmond 'houtblokken' genoemd) over de weg ligt al jaren onder vuur. Vooral uit Nederland afkomstige oude – met name DAF – trucks vervoeren boomstammen vanuit het binnenland over bauxiet- en zandwegen naar de hoofdstad Paramaribo. De zwaar beladen trucks rijden wegen en bruggen over kreken kapot. Vooral tijdens zware regenbuien veranderen wegen in welhaast onbegaanbare modderpoelen en de zware houttrucks ploegen zich een weg naar verharde wegen richting de stad. Veel trucks moeten ook over de extreem steile Wijdenboschbrug in Paramaribo rijden – over de Surinamerivier – en doen dat welhaast stapvoets. Maar, sinds kort is een verbod opgelegd voor het vervoeren van boomstammen over die brug. Dat mag alleen nog onder toezicht van de politie. Toch rijden trucks met boomstammen er over.

Dorpen in het binnenland raken geïsoleerd en dat leidt tot protesten van dorpsbewoners en kritiek op de truckchauffeurs en hun bazen. Chauffeurs negeren wet- en regelgeving. Ze rijden te zwaar beladen trucks, vervoeren boomstammen die uit de laadbak steken – waardoor ze een gevaar vormen voor mede-weggebruikers –, en negeren rijverboden die door lokale autoriteiten zijn opgelegd. Boomstammen mogen niet langer dan twaalf meter zijn en niet meer dan twee meter uitsteken, terwijl de lading niet hoger mag zijn dan de cabine van de truck.
Irritaties zijn het gevolg, ook bij andere weggebruikers.

'Kritiek op houttrucks grotendeels wel terecht'
Volgens een ervaren trucker is de kritiek op houttrucks 'grotendeels wel terecht. Ik snap dat dit onderwerp bij veel houttransporteurs erg gevoelig is, maar een feit is een feit. Er zijn inderdaad transporteurs die ver buiten hun vermogen laden en dit kan zijn in gewicht, maar ook in lengte. Ik persoonlijk heb er nooit van gehouden om te lange blokken te laden en nog minder te veel en dat is misschien de grootste reden dat ik het niet lang heb uitgehouden in het houtblokkentransport. Er zijn heel veel redenen waarom transporteurs de risico’s nemen om zo te laden, maar hoofdreden is de betaling. In het houtblokkentransport word per kubieke meter betaald.' Overigens zegt hij ook, dat heel zelden andere weggebruikers rekening houden met een beladen houtblokkentruck. 'Erg vriendelijk tegen hun zijn ze ook niet.'

Weegbruggen nauwelijks aanwezig in het land
De ministeries van Justitie en Politie en Openbare Werken, Transport en Communicatie voerden in het derde kwartaal van 2017 samen met buitengewoon agenten van politie van de Wegenautoriteit controles op zwaar transport op. Vijfentwintig medewerkers van de Wegenautoriteit werden beëdigd door de procureur-generaal tot buitengewoon agenten van politie. Zij moesten de politie bijstaan voor het uitvoeren van controlewerkzaamheden en waren specifiek belast met de controle van het gewicht van trucks met boomstammen middels weegmatten en het verbaliseren van overtreders. Weegbruggen zijn echter nauwelijks aanwezig in het land en dus kan de asdruk van trucks die hout transporteren niet worden gemeten.
Maar, in maart 2018 klonken alweer geluiden, dat de controle op zwaar transport opgevoerd moest worden. Houttransporteurs bleken nog steeds ongestraft met overbeladen trucks wegen kapot te rijden.

'Ik heb herhaaldelijk bezwaar aangetekend in het parlement ten aanzien van trucks die houtblokken transporteren over de openbare weg. Zij rijden de wegen kapot en nu, met de hernieuwde wet Rij- en Voertuigenbelasting krijgen zij juist van de minister van Financiën vrijstelling om deze niet te betalen', zegt het Pertjajah Luhur oppositie parlementslid Ingrid Bink in een reactie. 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar, dat brengt Moesje niet naar Parijs. Het is nog steeds onbekend hoe zwaar de trucks zijn en of zij over de openbare mogen rijden. De wegen zijn gemaakt tot en met 13 ton asdruk', aldus Bink.

'In het district Commewijne is een locatie langs de Oost-Westverbinding ingericht voor een controlepost, maar de meetmatten of weegbruggen ontbreken. Ik heb laatst een update gevraagd hieromtrent aan de minister van Justitie en Politie in het parlement en die wist te vertellen, dat zij nog aan het drainstormen zijn hoe die locatie te bemensen en dat men probeert ook op andere locaties meetmatten of weegbruggen te plaatsen. Maar, we zijn nu twee tot drie maanden verder en nog steeds geen beweging gezien.'
Bink: 'De vraag is, waarom houtblokken over de openbare weg transporteren? Ik heb zelf een onderzoek gedaan. Vroeger werden alleen vergunningen verstrekt aan langs een rivier gelegen houtzagerijen, want de boomstammen werden via water aangeleverd. Met veranderende inzichten van de beleidsmakers, zijn nu vele vergunningen aan houtzagerijen verstrekt nièt aan het water, maar in bewoonde gebieden, met alle gevolgen van dien. Er moeten op een locatie houtblokken via het water aangeleverd worden en via daar naar dichtst bijzijnde houtzagerijen vervoerd. Zo min mogelijk lange afstanden afleggen over de openbare wegen met houtblokken. De meetmatten moeten de trucks wegen en bij overbelasting in gewicht moeten forse boetes worden opgelegd.'

'Men is te lui in het land om te willen veranderen'
Haar oppositiecollega dr. Riad Nurmohamed (VHP, Verenigde Hervormings Partij) heeft een extremer standpunt. 'Is makkelijk te zeggen, hout via water transporteren, maar veel kreken in gebieden waar ze hout weghalen zijn daar niet voor bestemd. Mijn standpunt is, afbouwen met houtkappen in het binnenland, lange termijn visie en terug gaan naar natuurontwikkeling, maar men is te lui in het land om te willen veranderen.'

'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden'
Het parlementslid Carl Breeveld van DOE (Democratie en Ontwikkeling in Eenheid) pleit toch, evenals Bink, voor transport over water: 'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden. Dat was in het verleden het geval. Het zou nu, als voorwaarde, ook mogelijk moeten zijn. Maar, Suriname heeft enorm te lijden aan schending van wetten en regels. Omkoping en andere vormen van corruptie liggen vaak ten grondslag aan het wetteloos en straffeloos handelen. Ik zet mij vanuit onze fractie in de Assemblee in dit kader al vele jaren in voor verbetering op bestuurlijk vlak. Als de overheid een Anti-Corruptiewet weigert uit te voeren, dan is het begrijpelijk dat overtreders zich machtig voelen en ongestoord hun gang kunnen gaan.'

Op de vraagt of binnenlandbewoners en anderen meer rekening zouden moeten houden met en meer begrip tonen voor truckers die houtblokken vervoeren en daarmee hun brood verdienen, antwoordt de chauffeur, dat zeker rekening met ze moet worden gehouden. 'Maar ik zou toch zeggen, dat het van beide kanten zou moeten komen, dus de transporteurs en de samenleving. De transporteurs zouden netter en veiliger moeten overkomen naar de samenleving toe en vanuit de samenleving een positievere kijk op de transporteurs. Lokale autoriteiten zouden er scherpere controles moeten worden uitgevoerd op de veiligheid en de manier van laden, dan denk ik dat houttransport zeker beter zal overkomen bij de samenleving.' 



(© Suriname Mirror, zaterdag 3 augustus 2019)

Pappen en nathouden door overheid van vuilstortplaats te Ornamibo

(Bron foto: NII)
Ministerie van OWT&C: 'Verlichting wordt aangepakt en afval afgedekt'

Effectieve structurele oplossing voor tikkende tijdbom Ornamibo blijft al vele jaren uit


De centrale vuilstortplaats te Ornamibo krijgt de nodige aandacht van het ministerie van Openbare Werken Transport & Communicatie (OWT&C). Zo is de afdeling Vuilophaal- en Verwerkingsdienst samen met andere afdelingen van het ministerie bezig met diverse werkzaamheden op het terrein, zo bericht het Nationaal Informatie Instituut, NII, vrijdag 2 augustus 2019.

Het hoofd van de afdeling, Claudia Maatsen, juicht de situatie toe en geeft aan dat er hard gewerkt wordt om verbetering te brengen op de stortplaats. Het rehabiliteren en aanleggen van infrastructuur op de vuilstortplaats zijn enkele werkzaamheden die worden uitgevoerd door de afdeling Wegen van het ministerie van OWT&C. Maar, het lijkt meer voortzetting van jaren oud beleid, pappen en nathouden.

Voor Maatsen is het belangrijk dat de wegen er zijn zodat in geval van een calamiteit de plek makkelijker te bereiken is en deze wegen zorgen voor het sneller dumpen van vuil. Deze wegen zullen onderhouden worden door de afdeling Wegen.

Een andere ontwikkeling is ook dat de verlichting op de stortplaats wordt aangepakt. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de Energie Bedrijven Suriname. Verlichting is zeer belangrijk omdat er in de avonduren ruim 60 dumptrucks zijn die zich naar Ornamibo begeven om vuil te dumpen.

Verder is het dagelijks afdekken van het gestort vuil ook een van de belangrijke werkzaamheden. Dit zorgt ervoor dat de stank wordt verminderd. Het afdekken van gestort vuil is tevens een vereiste die moet worden nageleefd.

Maar, een effectieve structurele oplossing voor de tikkende tijdbom Ornamibo blijft al vele jaren uit.

Ministers Parmessar en Tsang geven pluimveesector twee weken tijd om prijs eieren te stabiliseren

(Bron foto: NII)
Treedt geen stabilisatie prijs op dan neemt overheid direct maatregelen om eieren te importeren


Minister Rabin Parmessar van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) en zijn collega van Handel Industrie en Toerisme HI&T, Stephen Tsang, hebben vrijdag 2 augustus 2019 tijdens een derde onderhoud het bestuur van de Pluimvee Sector in Suriname nog twee weken de tijd gegeven om de eieren prijs te stabiliseren, zo meldt het Nationaal Informatie Instituut (NII).

Lukt het de sector niet om haar leden te mobiliseren om goedkopere eieren aan de winkeliers te leveren, dan zal de overheid geen keus hebben en gedwongen zijn om direct maatregelen te treffen voor het importeren van eieren.

Beide bewindslieden waren het er unaniem mee eens, dat het langer accepteren van deze prijsopdrijving door de handel, directe gevolgen heeft op de samenleving en daar wil zij de verantwoordelijkheid niet voor opgelegd krijgen.

Tijdens eerder gevoerde gesprekken tussen partijen werden de productiecijfers gepresenteerd en daaruit moest blijken, dat er geen schaarste is aan eieren. Zelf de verwachtingen, als zou er na 4 maanden een overschot aan eieren zijn, hebben de handelaren niet weerhouden om de prijs op te schroeven.

De Associatie Pluimvee Sector Suriname (APSS) blijft wel bij haar standpunt, dat zij geen invloed heeft op de handelsprijs en de mogelijke smokkel praktijken naar onze buurlanden toe. Zij vraagt de regering om de prijscontrole strak ter hand te nemen. Minister Parmessar memoreerde dat het een collectieve verantwoordelijkheid is van alle partijen. Vanuit de sector kan er eventueel rapportage worden gegeven over welke producenten de eieren voor een te hoge afzetprijs leveren en of welke juist de smokkel praktijken ondersteunen.

Als het aan de overheid ligt, mag de prijs niet meer dan Srd 1,40 bedragen. Minister Tsang zegt, dat de Sector in deze beschermd moet worden door de overheid, maar dat het volk daarentegen ook niet de prijs van opdrijving moet betalen. Minister Parmessar geeft aan, dat het nu de tijd is om een omkeer hierin te brengen en roept andermaal voor een transparant beleid vanuit de sector.

De sector en de overheid gaan samen bewustwording op gang moeten brengen en aan de consument doorgeven wat het vastgesteld tarief is voor een ei. De samenleving wordt gevraagd alert te zijn en indien anders blijkt dan wat is voorgesteld, zij dat doorspeelt aan de bevoegde kanalen.

De ministeries van HI&T en LVV komen op 13 augustus weer bijeen, om vast te stellen wat het vervolgtraject wordt ter beteugeling van deze prijsopdrijving.

SoZaVo heeft huurschuld van Srd 200.000 bij Stichting Prasoro voor het Kind in Nood

(Bron foto: Stichting Surisamen)
Bij Prasoro worden kinderen uit moeilijke familiesituaties tussen 6 en 18 jaar opgevangen

'Ministerie verzekert dat de overheid aan haar verplichting zal voldoen'


De schuld van het ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting (SoZaVo) bij Stichting Prasoro voor het Kind in Nood is opgelopen tot ruim Srd 200.000. Het gaat om huurachterstand vanaf april 2006 voor kantoorruimten op het terrein van Prasoro aan de Kinderdorpenstraat te Flora. Daar zijn de afdelingen Algemeen Maatschappelijke Dienst Sociale Zaken en Maatschappelijk Jeugdwerk gehuisvest, zo bericht de Ware Tijd vrijdagavond 2 augustus 2019 op haar website.

Ondanks dat de overheid verschillende keren is aangeschreven, blijft ze in gebreke, maar de onderdirectrice van de afdeling Begroting en Financiële Zaken van het ministerie, Naomi Tobi, zegt dat zij de zaak gaat onderzoeken voor meer duidelijkheid. Ze verzekert dat de overheid aan haar verplichting zal voldoen.

Volgens Cindy Singodikromo, Hoofd Algemene Zaken van Prasoro, heeft de stichting zelf dringend geld nodig voor schilderwerk en kleine reparaties aan vijf van de tien kinderhuizen op het terrein. De kosten hiervoor zijn geraamd op ongeveer Srd 25.000. Als de woningen ook van binnen geschilderd moeten worden loopt het bedrag op tot ongeveer Srd 45.000. 'We zullen niet zoals anderen, de deuren van de huurpanden dichttimmeren. We blijven in goed overleg zoeken naar een snelle oplossing voor ons probleem.'

Prasoro heeft ook dringend behoefte aan een eigen busje. 'Vaak moet ik mijn eigen auto inzetten om het werk te doen', zegt Singodikromo. Met een busje zal het gemakkelijk zijn om kinderen naar onder andere school, sport- en bijlessen te brengen. Vanwege de economische situatie in het land is het extra moeilijk om zelf een busje aan te schaffen en daarom is steun van buiten welkom. Om geld bijeen te krijgen verhuurt Prasoro drie van haar woningen aan studenten uit verre districten die in Paramaribo een hogere opleiding volgen.

'Sociale Zaken geeft wat subsidie, maar voor het overgrote deel zijn we afhankelijk van donateurs in binnen en buitenland. Maar, ook die hulp is nu heel schaars door de moeilijke economische situatie in Nederland', aldus Singodikromo. Prasoro is bekend in het buitenland vooral, omdat ze vroeger stond onder supervisie van SOS kinderdorpen Nederland. Vanaf 2006 kwam er langzaamaan verzelfstandiging van de Surinaamse tak, omdat SOS Kinderdorpen Nederland zich is gaan concentreren op andere landen, zoals in Afrika.

Bij Prasoro worden kinderen uit moeilijke familiesituaties tussen zes en achttien jaar opgevangen. 'In de meeste gevallen voeden wij op naar zelfstandigheid. Wat het kind is bijgeleerd gaat het later toepassen in de maatschappij, of het gaat terug naar de ouders', zegt Singodikromo. Kinderen worden bij de stichting aangemeld door Jeugdzorg en het Bureau Familierechtelijke Zaken.

Commissie Cyber Crime Security door minister Chotkan geïnstalleerd

'Commissie noodzakelijk vanwege toenemende cyberaanvallen en cyber-crime in Suriname'

(Bron foto: NII)

De minister van Openbare Werken Transport en Communicatie (OWT&C), Vidjai Chotkan, ondersteund door de directrice van het directoraat Nationale Veiligheid (DNV), Danielle Veira, heeft 7 kandidaten geïnstalleerd voor de Commissie Cyber Crime Security. De minister vindt, dat door de toenemende cyberaanvallen en cyber-crime in Suriname het noodzakelijk is om door de voortdurend digitaliserende wereld, onze ICT infrastructuur sterk te verbeteren. In verband hiermee heeft de bewindsman vrijdag 2 augustus 2019 de commissie benoemd, aldus het Nationaal Informatie Instituut, NII. 

Deze commissie wordt ingesteld om het strategisch plan voor cyber security te actualiseren en implementeren. De commissie is ook verantwoordelijk voor het opzetten van een Nationaal Computer Security Incident Response Team (C-Sert) in Suriname.

Suriname keek geruime tijd uit naar dit moment, in het bijzonder de bedrijven die vaak genoegd geconfronteerd worden met met cyber crime. 'Het is niet iets van de regering alleen, maar wij werken samen met de particuliere sector aan de cyberveiligheid', zegt de OWT&C-minister. Hij zegt verder dat de situatie niet onderschat moet worden en denken dat Suriname gevrijwaard is van cyber crime. 'Als dit niet goed wordt aangepakt, kan het een ramp voor Suriname gaan betekenen.'

Het ministerie van OWT&C zal niet alleen een faciliterende rol hebben, maar zal ook haar volle ondersteuning geven via haar ‘communicatiepoot’. De commissie is geïnstalleerd voor een periode van 1 jaar.

De directrice van de DNV is heel erg blij, dat het lang verwachte is aangebroken. De commissie kan nu formeel overgaan tot het verrichten van haar werkzaamheden. Ze geeft aan, dat deze groep al heel lang bezig is geweest, maar meer in de informele sfeer. Deze commissie zal zich in de komende periode moeten buigen over een National Cyber Security plan. 'Dit plan is al voor een deel omschreven en zal binnen heel korte tijd worden afgerond, en worden aangeboden aan de president', geeft de directrice aan.

De DNV buigt zich over de waarborging van de nationale veiligheid, in de ruimste zin des woord, van Suriname en dus ook over cyber security, benadrukt Veira. Verder zal de commissie zich ook buigen over de installatie van de C-Sert, een response system, waarbij indien aanvallen de cyber wereld binnen komen zij genoegzaam en gelijk de instrumenten hebben om daarop te kunnen reageren. Met het C-Sert kan veel sneller, effectiever en efficiënter op cyberaanvallen worden gereageerd.