zaterdag 3 augustus 2019

Transport van boomstammen op trucks in Suriname al jaren onder vuur

Te zwaar en met te lange boomstammen beladen trucks rijden wegen en bruggen kapot 

(Bron foto's: Twahier Rostamkhan)
- 'Heel zelden houden andere weggebruikers rekening met een beladen houtblokkentruck'
- Karta-Bink (PL): 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar dat brengt Moesje niet naar Parijs'


Het transport van boomstammen in Suriname (in de volksmond 'houtblokken' genoemd) over de weg ligt al jaren onder vuur. Vooral uit Nederland afkomstige oude – met name DAF – trucks vervoeren boomstammen vanuit het binnenland over bauxiet- en zandwegen naar de hoofdstad Paramaribo. De zwaar beladen trucks rijden wegen en bruggen over kreken kapot. Vooral tijdens zware regenbuien veranderen wegen in welhaast onbegaanbare modderpoelen en de zware houttrucks ploegen zich een weg naar verharde wegen richting de stad. Veel trucks moeten ook over de extreem steile Wijdenboschbrug in Paramaribo rijden – over de Surinamerivier – en doen dat welhaast stapvoets. Maar, sinds kort is een verbod opgelegd voor het vervoeren van boomstammen over die brug. Dat mag alleen nog onder toezicht van de politie. Toch rijden trucks met boomstammen er over.

Dorpen in het binnenland raken geïsoleerd en dat leidt tot protesten van dorpsbewoners en kritiek op de truckchauffeurs en hun bazen. Chauffeurs negeren wet- en regelgeving. Ze rijden te zwaar beladen trucks, vervoeren boomstammen die uit de laadbak steken – waardoor ze een gevaar vormen voor mede-weggebruikers –, en negeren rijverboden die door lokale autoriteiten zijn opgelegd. Boomstammen mogen niet langer dan twaalf meter zijn en niet meer dan twee meter uitsteken, terwijl de lading niet hoger mag zijn dan de cabine van de truck.
Irritaties zijn het gevolg, ook bij andere weggebruikers.

'Kritiek op houttrucks grotendeels wel terecht'
Volgens een ervaren trucker is de kritiek op houttrucks 'grotendeels wel terecht. Ik snap dat dit onderwerp bij veel houttransporteurs erg gevoelig is, maar een feit is een feit. Er zijn inderdaad transporteurs die ver buiten hun vermogen laden en dit kan zijn in gewicht, maar ook in lengte. Ik persoonlijk heb er nooit van gehouden om te lange blokken te laden en nog minder te veel en dat is misschien de grootste reden dat ik het niet lang heb uitgehouden in het houtblokkentransport. Er zijn heel veel redenen waarom transporteurs de risico’s nemen om zo te laden, maar hoofdreden is de betaling. In het houtblokkentransport word per kubieke meter betaald.' Overigens zegt hij ook, dat heel zelden andere weggebruikers rekening houden met een beladen houtblokkentruck. 'Erg vriendelijk tegen hun zijn ze ook niet.'

Weegbruggen nauwelijks aanwezig in het land
De ministeries van Justitie en Politie en Openbare Werken, Transport en Communicatie voerden in het derde kwartaal van 2017 samen met buitengewoon agenten van politie van de Wegenautoriteit controles op zwaar transport op. Vijfentwintig medewerkers van de Wegenautoriteit werden beëdigd door de procureur-generaal tot buitengewoon agenten van politie. Zij moesten de politie bijstaan voor het uitvoeren van controlewerkzaamheden en waren specifiek belast met de controle van het gewicht van trucks met boomstammen middels weegmatten en het verbaliseren van overtreders. Weegbruggen zijn echter nauwelijks aanwezig in het land en dus kan de asdruk van trucks die hout transporteren niet worden gemeten.
Maar, in maart 2018 klonken alweer geluiden, dat de controle op zwaar transport opgevoerd moest worden. Houttransporteurs bleken nog steeds ongestraft met overbeladen trucks wegen kapot te rijden.

'Ik heb herhaaldelijk bezwaar aangetekend in het parlement ten aanzien van trucks die houtblokken transporteren over de openbare weg. Zij rijden de wegen kapot en nu, met de hernieuwde wet Rij- en Voertuigenbelasting krijgen zij juist van de minister van Financiën vrijstelling om deze niet te betalen', zegt het Pertjajah Luhur oppositie parlementslid Ingrid Bink in een reactie. 'Voor de Wijdenboschbrug is nu een regeling getroffen, maar, dat brengt Moesje niet naar Parijs. Het is nog steeds onbekend hoe zwaar de trucks zijn en of zij over de openbare mogen rijden. De wegen zijn gemaakt tot en met 13 ton asdruk', aldus Bink.

'In het district Commewijne is een locatie langs de Oost-Westverbinding ingericht voor een controlepost, maar de meetmatten of weegbruggen ontbreken. Ik heb laatst een update gevraagd hieromtrent aan de minister van Justitie en Politie in het parlement en die wist te vertellen, dat zij nog aan het drainstormen zijn hoe die locatie te bemensen en dat men probeert ook op andere locaties meetmatten of weegbruggen te plaatsen. Maar, we zijn nu twee tot drie maanden verder en nog steeds geen beweging gezien.'
Bink: 'De vraag is, waarom houtblokken over de openbare weg transporteren? Ik heb zelf een onderzoek gedaan. Vroeger werden alleen vergunningen verstrekt aan langs een rivier gelegen houtzagerijen, want de boomstammen werden via water aangeleverd. Met veranderende inzichten van de beleidsmakers, zijn nu vele vergunningen aan houtzagerijen verstrekt nièt aan het water, maar in bewoonde gebieden, met alle gevolgen van dien. Er moeten op een locatie houtblokken via het water aangeleverd worden en via daar naar dichtst bijzijnde houtzagerijen vervoerd. Zo min mogelijk lange afstanden afleggen over de openbare wegen met houtblokken. De meetmatten moeten de trucks wegen en bij overbelasting in gewicht moeten forse boetes worden opgelegd.'

'Men is te lui in het land om te willen veranderen'
Haar oppositiecollega dr. Riad Nurmohamed (VHP, Verenigde Hervormings Partij) heeft een extremer standpunt. 'Is makkelijk te zeggen, hout via water transporteren, maar veel kreken in gebieden waar ze hout weghalen zijn daar niet voor bestemd. Mijn standpunt is, afbouwen met houtkappen in het binnenland, lange termijn visie en terug gaan naar natuurontwikkeling, maar men is te lui in het land om te willen veranderen.'

'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden'
Het parlementslid Carl Breeveld van DOE (Democratie en Ontwikkeling in Eenheid) pleit toch, evenals Bink, voor transport over water: 'Het beste zou zijn dat het vervoer van al deze boomstammen via water zou geschieden. Dat was in het verleden het geval. Het zou nu, als voorwaarde, ook mogelijk moeten zijn. Maar, Suriname heeft enorm te lijden aan schending van wetten en regels. Omkoping en andere vormen van corruptie liggen vaak ten grondslag aan het wetteloos en straffeloos handelen. Ik zet mij vanuit onze fractie in de Assemblee in dit kader al vele jaren in voor verbetering op bestuurlijk vlak. Als de overheid een Anti-Corruptiewet weigert uit te voeren, dan is het begrijpelijk dat overtreders zich machtig voelen en ongestoord hun gang kunnen gaan.'

Op de vraagt of binnenlandbewoners en anderen meer rekening zouden moeten houden met en meer begrip tonen voor truckers die houtblokken vervoeren en daarmee hun brood verdienen, antwoordt de chauffeur, dat zeker rekening met ze moet worden gehouden. 'Maar ik zou toch zeggen, dat het van beide kanten zou moeten komen, dus de transporteurs en de samenleving. De transporteurs zouden netter en veiliger moeten overkomen naar de samenleving toe en vanuit de samenleving een positievere kijk op de transporteurs. Lokale autoriteiten zouden er scherpere controles moeten worden uitgevoerd op de veiligheid en de manier van laden, dan denk ik dat houttransport zeker beter zal overkomen bij de samenleving.' 



(© Suriname Mirror, zaterdag 3 augustus 2019)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten