maandag 2 september 2019

Ontevredenheid onder nazaten plantage Hannover over gang van zaken aanleg Nieuwe Highway

(Bron foto:: Nationaal Informatie Instituut)
'Er waren afspraken tussen regering en de mensen van het gebied, maar, de overheid is de afspraken niet nagekomen'


Niet alleen nazaten van de plantages die in het concessiegebied van Suralco liggen zijn boos op de regering. Nadat deze groep vorige week zijn ongenoegen bij de Assemblee had geuit in de kwestie rond de bespreking van de Alcoa-deal zijn ook de dorpsbewoners van Hannover en het plantagebestuur ontevreden over het handelen van de overheid. Bij hen gaat het om de aanleg van de Nieuwe Highway in het district Para, te plantage Hannover, aldus vandaag, maandag 2 september 2019, de Ware Tijd.

Districtscommissaris Armand Jurel doet bovenop dit alles een schepje met de mededeling, dat onlangs een ondernemer zijn werkzaamheden in het gemeenschapsbos bij het dorp Matta, onder druk van de dorpelingen, moest stoppen. 'Hij heeft grond op een veiling gekocht. Er moest uiteindelijk gekeken worden naar het grotere belang. De activiteiten zijn dus gestopt', zegt de districtscommissaris. De bescherming van de belangen van de Paranen mag niet in gedrang komen.

In het geval van de nazaten van Onoribo en omringende plantages in het Suralco concessiegebied is men boos en wordt geroepen om stopzetting van alle activiteiten. 'Men vraagt dat ik alles stilleg, maar die bevoegdheid heb ik niet. Zaken moeten inhoudelijk heel goed bestudeerd worden voordat een beslissing wordt genomen. Je moet precies weten wat er speelt en als blijkt wie de rechthebbende is zal het recht zege vieren. Nu is het een kwestie van afwachten, nu de zaak in behandeling is bij de Assemblee. Mensen moeten elkaar niet in de haren vliegen', zegt Jurel.

Nazaten van de plantage Hannover, waar nu een highway wordt aangelegd, zijn behoorlijk kwaad. Er waren afspraken gemaakt tussen de regering en de mensen van het gebied. Maar, de overheid is de afspraken niet nagekomen. Jurel zegt dat hij wel op de hoogte is dat de overheid afspraken had met het plantagebestuur. Een deel van de mensen was benaderd. De overheid had ze voorgelegd dat een deel van het gebied nodig was voor de aanleg van de highway. In een resolutie zijn voorwaarden opgenomen waaraan de overheid zou moeten voldoen rond de aanleg van de weg. 'Dit is niet gebeurd. Ik zou ook boos worden. Ik heb de resolutie niet gezien. Ik heb niet aan de wieg gestaan bij de bespreking tussen de plantagebewoners en de presidentiële commissie. Ik heb de autoriteiten ook gezegd, dat het een kwalijke zaak is, omdat zij de districtscommissaris in kennis moeten stellen van ontwikkelingen binnen het district. De burgerij en journalisten komen eerst naar mij en als ik niet op de hoogte ben van zaken kan ik niet veel zeggen.'

De dorpsbewoners zijn recentelijk bij Jurel geweest om de zaak te bespreken. 'Ze zijn bij mij gekomen en ik heb de zaak doorgespeeld naar de presidentiële commissie. Ze zijn nu dus bezig met de besprekingen en zaken worden afgehandeld conform de resolutie. Men gaat de zaak afhandelen alvorens ze escaleert. Niemand wil escalatie, want niemand is daarbij gediend. Ik wil dat ook niet en hoop dat de mensen tevreden zijn met wat er uiteindelijk bereikt wordt', benadrukt Jurel. Hij belooft zich ook in te zetten om wat licht in de tunnel te brengen voor belanghebbenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten