Amerikaanse Kustwachtleden onderschepten een 'narco-onderzeeër' die 7.700 kilo cocaïne aan boord had, terwijl hij door de Stille Oceaan voer, wat een piek in deze methode van drugstransport ofwel smokkel van cocaïne onderstreepte. In een video, vrijgegeven op 11 juli 2019, is een Kustwacht 'cutter' te zien die naast een snelle semi-duikboot vaart. Een lid van de Kustwacht springt dan aan boord van de onderzeeër en beukt op het luik totdat het opengaat.
De operatie, die plaatsvond op 18 juni, eindigde met de arrestatie van vijf smokkelaars en de inbeslagname van de cocaïne met een waarde van $ 232 miljoen.
De Amerikaanse Kustwacht constateert een toename van het aantal semi-duikboten. In een periode van twee maanden in 2017 stopte de Kustwacht zeven 'onopvallende drugssmokkelvaartuigen', volgens een persbericht, waarbij ongeveer 10.300 kilo cocaïne in beslag werd genomen met een waarde van meer dan $ 306 miljoen.
Autoriteiten in Colombia zien ook een toename van deze smokkelmethode. In augustus 2018 onderschepte de marine van Colombia bijvoorbeeld twee semi-submersible schepen, waarvan er één meer dan twee ton drugs vervoerde met een waarde van $ 66 miljoen, en de andere die meer dan 1.700 kilogram cocaïne vervoerde.
In september van hetzelfde jaar had de Colombiaanse marine 14 semi-submersibles onderschept in de Stille Oceaan, meer dan drie keer dan het jaar daarvoor, meldde Business Insider.
Cocaïne-onderzeeërs vertrekken grotendeels van de Pacifische Kust van Colombia, waar mangroven de perfecte dekking bieden voor onderzeebootbouwers.
Het toenemende gebruik van zogenaamde narco-onderzeeërs om drugs te smokkelen tussen Colombia en de Verenigde Staten weerspiegelt twee realiteiten van de cocaïnehandel: de cocaproductie is op een recordhoogte in Colombia en handelaren zien de zee nog steeds als een van de meest effectieve manieren om drugs te verplaatsen.
In 2018 bedroeg de cocateelt in Colombia 208.000 hectare, slechts een fractie minder dan het record van 209.000 hectare in 2017. Zo'n bonanza heeft ertoe geleid, dat drugshandelaren zich wenden tot alle soorten zeevervoer. De oude smokkelmethode voor het verbergen van cocaïne in vrachtschepen die aanleggen in Amerikaanse havens, is recent door handelaren gebruikt, wat blijkt uit massale inbeslagnames van drugs in havens in New York en Philadelphia.
Handelaars zien ook semi-submersible duikboten - voor het eerst gebruikt door Colombiaanse drugssmokkelaars in de vroege jaren negentig - als een effectieve leveringsmethode. Deze schepen worden grotendeels ingezet om de verbeterde radartechnologie en het gebruik van hogesnelheidsboten door de autoriteiten te omzeilen. Liggend onder de waterlijn, hebben semi-submersible duikboten meestal alleen hun uitlaatpijpen boven het oppervlak. Al in 2009 konden dergelijke schepen worden gebouwd voor slechts $ 50.000 en in minder dan 90 dagen worden geassembleerd. Sindsdien zijn ze alleen sneller, geavanceerder en waarschijnlijk goedkoper te bouwen geworden.
Smokkelaars hebben ook volledig onderdompelbare versies gebruikt, die miljoenen dollars kosten om te bouwen, maar genoeg ruimte hebben voor een paar bemanningsleden en massale drugstransporten.
De toename van het aantal onderscheppingen van semi-submersible duikboten toont aan dat het verdrievoudigen van middelen van de Kustwacht in de Stille Oceaan effectief is geweest. Maar, het voortdurende gebruik van onderzeeërs door smokkelaars geeft waarschijnlijk aan, dat een deel er nog steeds in slaagt om door te komen. Zelfs wanneer ze worden gestopt, kunnen deze onderzeeërs frustrerend zijn voor autoriteiten. Ze zijn gebouwd om gemakkelijk tot zinken te worden gebracht, en hun bemanningen zijn moeilijk te vervolgen, zodra de lading drugs en het vaartuig op de bodem van de oceaan liggen.
(Suriname Mirror/InSight Crime)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten