woensdag 17 oktober 2018

Woningzoekenden kunnen zich binnenkort online registreren bij SoZaVo

'Cliënt gaat in staat worden gesteld om in realtime de registratie online te volgen'


Binnenkort kunnen mensen die een woning zoeken online een aanvraag doen en de registratie  volgen. Het directoraat Volkshuisvesting zal binnenkort over een geautomatiseerd aanvraagsysteem beschikken. Dit directoraat van het ministerie van Sociale Zaken & Volkshuisvesting (SoZaVo) wordt als eerste geautomatiseerd, aldus het Nationaal Informatie Instituut dinsdag 16 oktober 2018.

President Desi Bouterse had in zijn Jaarrede aangekondigd, dat het automatiseringstraject van Sociale Zaken een van de belangrijkste activiteiten van 2019 zal zijn. 'Besloten is, vanwege de prioriteit die het huisvestingsgebeuren in Suriname heeft, te starten met het automatiseringstraject bij de huisvesting', zegt beleidsadviseur Thania Chin A Lin.

Het ministerie maakte vorig jaar in samenwerking met het United Nations Development Program (UNDP) een start met de voorbereiding van de automatisering. Deze is naderhand doorgeschoven naar het e-Government (e-Gov) departement van het Kabinet van de President.

Vertegenwoordiger van de UNDP in Suriname, Alexis Armstrong, geeft aan dat de samenwerking met het e-Gov departement zowel de UNDP, als het ministerie van SoZaVo een brede visie over automatisering in relatie tot e-Governance heeft verschaft. De UNDP heeft zich gecommitteerd het ministerie te voorzien van een deel van de benodigde IT-apparatuur. Armstrong hoopt dat het digitaliseringstraject model kan staan voor toekomstige UNDP-projecten.

Krieshen Ramkhelawan, vertegenwoordiger van Lybra Consultancy, partner binnen het automatiseringstraject, geeft aan dat de nieuwe manier van informatieverzameling, het bijhouden van gegevens vergemakkelijkt. 'De gebruikelijke procedure is dat de cliënt het registratieformulier invult, waarna de overheidsmedewerker de informatie nagaat en verder verwerkt op de computer. Met de nieuwe situatie maakt de cliënt een account aan, waarna de registratie volgt en de cliënt in staat wordt gesteld om in realtime de registratie te volgen.'

Na de automatisering van het directoraat Volkshuisvesting zullen de overige diensten van het ministerie, in fasen, de transitie naar de digitale dienstverlening ondergaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten