- 'Een Bolsonaro-regering zet ook de massale Belo Monte-waterkering in de Xingú-rivier, een zijrivier van de Amazone, door' ten koste van inheemse stammen
- Bolsonaro als president is een ramp voor milieu, biodiversiteit en inheemse gemeenschappen
De linkse presidentskandidaat van Brazilië, Fernando Haddad (Partido dos Trabalhadores), zei vandaag, donderdag 11 oktober 2018, in een radio-interview, dat hij van plan is om belasting- en bankhervormingswetten naar het Congres te sturen als hij in oktober wordt gekozen.
Haddad zei ook, dat hij van plan is om 10 procent van de deviezenreserves in Brazilië te gebruiken voor de financiering van wind- en zonne-energieprojecten in het noordoosten van Brazilië.
Jair Bolsonaro, zijn extreemrechtse tegenkandidaat (Partido Social Liberal), wil het chronisch tekort aan energie van Brazilië aanpakken door kerncentrales en hydro-elektrische energie uit te breiden, ondanks bezorgdheid over de gevolgen van nieuwe dammen voor de Amazone, stelde de gepensioneerde generaal over zijn infrastructuurprogramma.
Oswaldo Ferreira, een van de zes gepensioneerde generaals die Bolsonaro adviseert, zei dat een Bolsonaro-regering de door Brazilië aangetaste kerncentrale Angra 3 aan de kust tussen Sao Paulo en Rio de Janeiro tegen elke mogelijke prijs zou voltooien.
Hij zei ook, dat een Bolsonaro-regering de massale Belo Monte-waterkering in de Xingú-rivier, een zijrivier van de Amazone, zou doorzetten, die werd bekritiseerd vanwege het verdrijven van inheemse gemeenschappen. Opgelegde plannen voor andere dammen in het Amazonegebied kunnen ook nieuw leven worden ingeblazen.
Ferreira zei, dat particuliere investeerders zouden worden ingeschakeld om te helpen bij het opbouwen van de infrastructuur die Brazilië nodig heeft en dat er volledig rekening wordt gehouden met milieufactoren. Belo Monte en andere hydro-plannen voor de Amazone, 's werelds grootste tropische regenwoud, zijn door milieudeskundigen verworpen vanwege het schaden van de biodiversiteit.
O militar da reserva, General Oswaldo Ferreira, cotado para ser ministro dos transportes de Jair Bolsonaro, pretende reestruturar totalmente a área ambiental, sem se importar com a destruição da natureza. Seu argumento é “evitar atrasos” em seus projetos. https://t.co/1cMlKmWmoH— PT Brasil (@ptbrasiI) October 11, 2018
Bolsonaro, een 63-jarig voormalig legerkapitein die Congreslid werd, begunstigd door de financiële markten, viel net buiten de meerderheid van de verkiezingen van zondag. Hij zal geconfronteerd worden met de linkse Fernando Haddad, een voormalige burgemeester van Sao Paulo, in een tweede-ronde stemming op 28 oktober.
Populair bij de krachtige evangelische en landbouwlobby van Brazilië, heeft Bolsonaro beloofd om Brazilië uit het Klimaat Akkoord van de Parijs-Overeenkomst te halen vanwege meningsverschillen over hoe de Amazone moet worden beschermd.
Zijn topadviseur op gebied van landbouw vertelde dinsdag aan persbureau Reuters, dat zijn regering boetes zal verlagen voor boeren die milieuwetten overtreden in kwetsbare gebieden zoals het Amazone regenwoud. Ferreira zei dat honderden onvoltooide infrastructuurprojecten, van spoorwegen en wegen voor de export van granen, bestudeerd en voltooid zullen worden als ze levensvatbaar zijn met de hulp van investeerders via publiek-private partnerschappen. Maar, energie zal een prioriteit zijn. 'Als Brazilië terug zal keren naar de groeipercentages die we allemaal willen, zal er energie nodig zijn die niet uit andere bronnen kan worden geleverd', zei hij woensdag laat in een interview.
Uit een Datafolha-peiling van woensdag blijkt, dat Bolsonaro zijn voorsprong versterkt heeft tot 58 procent van de kiezers, vergeleken met 42 procent van Haddad. Bolsonaro, die herstellende is van een bijna-fatale steekwond tijdens de campagne vorige maand, is van plan om de steun van gekozen parlementsleden vrijdag bij zijn huis in het Barra de Tijuca stranddistrict van Rio de Janeiro te verzamelen.
In een interview dat laat woensdag werd gepost op social media, zei Bolsonaro dat zijn team een economische agenda heeft die 'praktisch klaar' is om te presenteren bij zijn ambtsaanvaarding in januari, als hij wint, inclusief een belastinghervorming die geen belastingen zou opheffen maar eerder administratieve rompslomp zou verminderen.
Ferreira zei dat Bolsonaro de voorkeur geeft aan privatisering van de transmissie- en distributie-eenheden van de grootste nutscentrale van Brazilië Eletricas Brasileiras SA, bekend als Eletrobras, maar met behoud van de staatscontrole over elektriciteitsopwekking. Hij benadrukte dat een Bolsonaro-regering zich zal concentreren op 'schone' energie van waterkracht tot wind en zon, en dat milieukwesties 'volle aandacht' zullen krijgen.
Ferreira sloeg een minder gematigde toon in een interview dat donderdag werd gepubliceerd door de krant O Estado de S .Paulo, waarin hij milieubeheersorganen als overlast beschrijft. Toen het leger verantwoordelijk was voor het openstellen van wegen in het Amazonegebied tijdens het militaire regime van 1964-1985, konden bomen zonder toestemming worden gekapt, maar vandaag de dag om één boom om te hakken 'een handvol mensen zal komen en je lastig vallen', vertelde hij de krant.
"Back in the day, there were no environmental agencies to nag," says Gen. Oswaldo Ferreira, the favorite for Minister of Transportations in a possible Bolsonaro govt. This is why #Brazil's election should matter to the world:https://t.co/G4OGVmUMVE— The Brazilian Report (@BrazilianReport) October 11, 2018
Milieuactivisten zijn het meest bezorgd over de plannen van Bolsonaro om nieuwe inheemse reservaten niet meer te erkennen en landbouw- en milieuministeries samen te voegen onder de controle van een vertegenwoordiger van de boerderijlobby.
(Suriname Mirror/Reuters/Twitter)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten