De PALU is tegen de herinvoering van de rij- en voertuigenbelasting
'Bij de invoering en daarna de verhoging van de government take was gesteld, dat de ontvangen gelden gebruikt zouden worden om de kosten van de aanleg en onderhoud van de wegen te betalen. Er is zelfs een apart instituut, de Wegenautoriteit, in het leven geroepen om het onderhoud van onze wegen structureel te doen plaatsvinden. De PALU is tegen het feit, dat er nu dus twee soorten van belastingen zullen worden ingevoerd met hetzelfde doel voor ogen. Bovendien zien we dat de huidige geïnde government take niet voor dat doeleinde wordt gebruikt. Slechts een klein deel belandt bij de Wegenautoriteit.'
Dit zei Assembleelid Cleon Gonsalves Jardin de Ponte van de PALU dinsdag in De Nationale Assemblee bij de behandeling van de ontwerpwet Rij- en Voertuigenbelasting, aldus Starnieuws vandaag, donderdag 30 augustus 2018.
Kijk en luister vanaf 4:11:18
'De wettelijk bepaalde 6 centen van de government take die naar de Wegenautoriteit zouden gaan, worden niet op tijd of helemaal niet overgemaakt. De bestedingen van de Wegenautoriteit zijn ook al niet transparant. We zwijgen even over het feit dat de laatste directeur van de Wegenautoriteit is ontslagen vanwege beschuldigingen van corruptie', voerde Gonsalves aan.
De PALU is tegen de herinvoering van de rij- en voertuigenbelasting. De lange termijn visie achter deze wet ontbreekt. 'Een lange termijn visie die niet alleen te maken heeft met de overheidsboekhouding en wat er gedaan wordt met onder andere de geïnde belastingen. En we zijn dan geneigd om direct heel lang te discussiëren over transparantie van bestuur, aanbestedingsprocedures en rechtmatigheid en doelmatigheid van bestedingen.'
Het Assembleelid voerde aan dat bij belastingen het vooral gaat om hoe de samenleving ingericht moet worden. 'Belastingen zijn niet alleen instrumenten om inkomsten te verhogen. Belastingen worden altijd ingevoerd met een toekomstvisie: hoe willen wij de beste randvoorwaarden creëren om de ontwikkeling van Suriname op lange termijn te kunnen garanderen? De PALU heeft altijd al gezegd, dat op lange termijn, investeringen in de reële sfeer altijd hand in hand moeten gaan met investeringen in de sociale sfeer. Als wij het volk vragen om te betalen in welke vorm van belastingen dan ook, dat die gelden direct een bestemming krijgen en dus moeten rechtstreeks worden besteed voor het doel waar ze voor geïnd worden.'
De PALU is tegen de herinvoering van rij- en voertuigenbelasting, 'omdat in de tarieven geen visie doorklinkt welke gunstige voorwaarden we willen creëren voor bepaalde zo lang gewilde positieve ontwikkelingen zoals productie-activiteiten', stelde Gonslaves.
'Vrachtwagens en andere soortgelijke voertuigen kunnen slechts ingezet worden voor specifieke doeleinden in de samenleving. Deze voertuigen gebruiken ook de meeste motorbrandstof waar nu een flinke government take op wordt geheven. Bovendien zijn de voorgestelde tarieven het hoogst voor rij- en voertuigenbelasting voor deze categorie van voertuigen. Met de invoering van de rij- en voertuigenbelasting wordt dus de productiesector dubbel hard geraakt, daarom is de PALU tegen dit ontwerp', merkte het Assembleelid op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten