NDP-politicus pleit voor een wettelijke basis van de government take
'Het was voor een regering makkelijker om een legale wet door te schrappen en een illegale heffing tegen de wet in te introduceren, omdat het makkelijker centen binnenbracht in de staatskas. Ik heb in de acht jaren dat ik hier ben, dit constant onder de aandacht van de regering gebracht om de government take te legaliseren. Ook al doet mijn regering dat ook, het is de waarheid dat het illegaal is en we kunnen het niet omzeilen', zei commissievoorzitter Amzad Abdoel (NDP) dinsdag in De Nationale Assemblee (DNA) bij de behandeling van de ontwerpwet Rij- en Voertuigenbelasting.
Hij blijft ervoor pleiten dat de government take die per liter benzine betaald wordt aan de pomp, een wettelijke basis krijgt, aldus Starnieuws donderdag 30 augustus 2018.
'Het is een fabel dat de Wet op Rij- en voertuigenbelasting vervallen werd verklaard, omdat daar in de plaats de government take kwam. Laat dat ook opgetekend zijn. De rij- en voertuigenbelasting was vervallen verklaard, omdat de toenmalige regering geen middelen had voor de hoge aanmaakkosten van de belastingkentekens én de administratieve werkzaamheden rond de aanmaak en verkoop van de belastingkentekens ook veel te wensen overliet. Het was makkelijk toen om af te zien van die rompslomp en een illegale heffing te introduceren die makkelijker te heffen was.'
Hij werd hierin ondersteund door fractiegenoot Rachied Doekhie. Hij beaamde, dat de government take niet bij wet is geregeld en dat deze in orde gemaakt moet worden. 'Het feit is dat er geen wet is hiervoor en elke inning van de regering moet volgens de Grondwet gestoeld zijn op een wet, anders is het knevelarij. Het is geen vraag meer of de government take legaal of illegaal is', reageerde Doekhi nadat DNA-lid Mahinder Jogi (VHP) aan de regering had gevraagd of de government take wel of niet illegaal is.
NPS-fractievoorzitter Gregory Rusland wilde van de regering weten of de samenleving nu minder gaat betalen voor benzine. 'Als de government take illegaal is, maar deze wordt geheven op dit moment en we voeren nu de rij- en voertuigenbelasting in, betekent het dat die Srd 82 miljoen die u nu gaat halen bij het volk, ten laste is van de government take. Betekent het dat we minder gaan betalen bij de pomp, omdat u dat nu gaat vervangen met een legale manier om geld te halen bij het volk.'
Patricia Etnel (NPS) kwam met het voorstel om de government take te schrappen en die te vervangen door de Wet Rij- en Voertuigenbelasting. Abdoel wees dit voorstel af en zei, dat deze inning bij wet geregeld moet worden. 'De minister van Handel, Industrie en Toerisme heeft gezegd uit welke belastingen de government take is opgebouwd en de rij- en voertuigen belasting is daar niet bij.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten