(Bron foto: Andina) |
's Werelds grootste visfabrieksschip Damanzaihao, dat door Peru aan de ketting werd gelegd op vier jaar oude beschuldigingen van illegaal vissen, komt dichterbij het moment dat zij het land mag verlaten en de operaties hervatten.
De detentie dateert sinds 30 mei, ondanks beweringen van de nieuwe eigenaren van het schip, de firma DVS-R, dat de aantijgingen betrekking hebben op de oude eigenaar van de Damanzaihao, Sustainable Fishing Resources (SFR), een eenheid van Peru's Chinese Visserijgroep.
Na inspanningen van de actiegroep Sea Sheperd ontded de International Merchant Marine Registry van Belize de Damanzaihao van zijn vlag vanwege een vermeend verzuim om de illegale visserijgerelateerde beschuldigingen te melden, die dateren van 2014. Echter, nadat DVS-R de Registry een pakket van 35 pagina's met documentatie had gestuurd waaruit blijkt, dat niet SFR de Damanzaihao in eigendom heeft gehad sinds 16 april 2018, heeft het register de vlag van het schip hersteld.
Documenten van de faillissementsrechtbank in New York, die toezicht hield op de verkoop van het schip, tonen aan dat DVS-R en SFR volledig afzonderlijke, niet-gelieerde ondernemingen zijn. Een document van 26 juni, geschreven door het register en ingezien door Undercurrent News bevestigt dat de vlag van Damanzaihao is hersteld.
De in Singapore gevestigde DVS-R kocht de Damanzaihao en twee andere schepen in een deal van 18 miljoen dollar die het fabrieksschip waardeerde op10,8 miljoen. DVS-R is eigendom van de Rus Dmitrii Dremliuga, een aandeelhouder in Dalmoreprodukt, een belangrijk visserijbedrijf in het Verre Oosten.
Sprekend tot Undercurrent News zei Eugene Mangushev, het hoofd export van Dalmoreprodukt dat het schip het nodige papierwerk van de Peruaanse openbare aanklagers heeft ontvangen om het schip uit de bewaring te halen.
Elke strafzaak met betrekking tot de vermeende deelname van de
Damanzaihao aan illegale visserij in 2014 - de South Pacific Regional Fisheries Management Organisation (SPRFMO) had
Damanzaihao op een conceptlijst van illegale, niet-aangegeven en
niet-gereglementeerde (IUU) vaartuigen gezet - omvat nu alleen de vorige
eigenaar, SFR, zei Mangushev. 'Het heeft nu officieel niets meer te
maken met onze boot en niets met ons te maken. Het kan ons schip niet
meer vasthouden, we zijn vrij om te gaan', zei hij.
Hoewel het schip in
de wateren van Peru, in de buurt van de haven van Chimbote blijft, zal
het naar Dalian, China, varen voor reparaties nadat het na een inspectie
is vrijgegeven om te vertrekken, zei Mangushev. Het vaartuig zal worden
gebruikt voor het verwerken van haring en makreel in Russische wateren,
die daar aan Afrikaanse importeurs worden verkocht. Hij zei dat hij
hoopt dat het schip in oktober of november weer operationeel zal zijn.
Damanzaihao, ooit bekend als Lafayette, was
jarenlang eigendom van SFR, een eenheid van China Fishery, die andere
schepen gebruikt om ansjovis te vangen in Peru om vismeel en visolie te
produceren. China Fishery maakt deel uit van het in Hongkong gevestigde
visserijconglomeraat Pacific Andes International Holdings (PAIH), maar
wordt verkocht door de in New York aangestelde trustee William Brandt om
crediteuren terug te betalen in het faillissement van PAIH voor een
bedrag van 1,5 miljard dollar.
De detentie van het schip in de namiddag van
30 mei werd bevestigd in een tweet door Ministerio Publico Fiscalia de
la Nacion, Peru's federale procureur. De milieudivisie van de Officier
van Justitie ondernam de actie 'voor de veronderstelde misdaad van illegale
visserij op waterdieren'.
Titular de Fiscalía Especializada en Materia Ambiental del Santa, Evelyn Lamadrid, dirigió una inspección en el buque factoría de origen chino #Damanzaihao, que está impedido de zarpar de la bahía El Ferrol, en #Chimbote, por orden del Ministerio Público. https://t.co/wHh2rj0ko3 pic.twitter.com/Uug7VVYlx7— Ministerio Público (@FiscaliaPeru) June 1, 2018
Hoewel het al jaren niet meer in gebruik is, was de Damanzaihao ooit het
vlaggenschip van China Fishery's en verwerkte het enorme
hoeveelheden jack-makreel voor de kusten van Zuid-Amerika. In 2014
plaatste SPRFMO Damanzaihao op een lijst van IUU-schepen die in
de regio vissen. De reden voor de opname was, dat het in de zomer in de
regio zonder toestemming had gevist, zoals toen door Undercurrent News werd
onthuld. Later dat jaar werd Damanzaihao van de lijst verwijderd,
waarbij PAIH zinspeelde op een misverstand.
Begin 2015 werd het echter
opnieuw op de lijst geplaatst en werd de opname ervan afgerond.
Damanzaihao
Damanzaihao werd in 1980 gebouwd door de Japanse
scheepsbouwer Nippon Kokan K.K., voor een Noors tankerbedrijf. Het is
niet ontworpen als een vissersvaartuig, maar als een olietanker van 67.000 metrieke ton.
In 2008 had Pacific Andes op een Chinese scheepswerf visverwerkings- en vriesmachines geïnstalleerd in het ruim. Volgens de New York Times
kostte de herconfiguratie 100 miljoen.
De 232 verticale diepvriezers
van Damanzaihao kunnen samen 1.500 ton vis binnen 24 uur invriezen.
Zeven productielijnen verpakken de vis automatisch. Het
laadruim kan 15.000 ton opslaan, terwijl het een bemanning van 320 kan
hebben. Zeven kranen laden en lossen vis van en naar reefer- en
reeferboten voor overslag.
Volgens het artikel van de New York Times
heeft Damanzaihao alleen de technische capaciteit om 547.000 ton vis per
jaar te verwerken, als het elke dag zou werken.
(Suriname Mirror/Under Current News/Twitter/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten