donderdag 5 juli 2018

's Werelds grootste, aan ketting gelegde, visfabrieksschip Damanzaihao verlaat Peru binnenkort

Schip was 30 mei, met hulp Sea Shepherd, aan ketting gelegd verdacht van illegale visvangst in 2014

(Bron foto: Andina)
Damanzaihao mag ook weer onder vlag van Belize varen


's Werelds grootste visfabrieksschip Damanzaihao, dat door Peru aan de ketting werd gelegd op vier jaar oude beschuldigingen van illegaal vissen, komt dichterbij het moment dat zij het land mag verlaten en de operaties hervatten.

De detentie dateert sinds 30 mei, ondanks beweringen van de nieuwe eigenaren van het schip, de firma DVS-R, dat de aantijgingen betrekking hebben op de oude eigenaar van de Damanzaihao, Sustainable Fishing Resources (SFR), een eenheid van Peru's Chinese Visserijgroep.



Na inspanningen van de actiegroep Sea Sheperd ontded de International Merchant Marine Registry van Belize de Damanzaihao van zijn vlag vanwege een vermeend verzuim om de illegale visserijgerelateerde beschuldigingen te melden, die dateren van 2014. Echter, nadat DVS-R de Registry een pakket van 35 pagina's met documentatie had gestuurd waaruit blijkt, dat niet SFR de Damanzaihao in eigendom heeft gehad sinds 16 april 2018, heeft het register de vlag van het schip hersteld.

Documenten van de faillissementsrechtbank in New York, die toezicht hield op de verkoop van het schip, tonen aan dat DVS-R en SFR volledig afzonderlijke, niet-gelieerde ondernemingen zijn. Een document van 26 juni, geschreven door het register en ingezien door Undercurrent News bevestigt dat de vlag van Damanzaihao is hersteld.

De in Singapore gevestigde DVS-R kocht de Damanzaihao en twee andere schepen in een deal van  18 miljoen dollar die het fabrieksschip waardeerde op10,8 miljoen. DVS-R is eigendom van de Rus Dmitrii Dremliuga, een aandeelhouder in Dalmoreprodukt, een belangrijk visserijbedrijf in het Verre Oosten.
Sprekend tot Undercurrent News zei Eugene Mangushev, het hoofd export van Dalmoreprodukt dat het schip het nodige papierwerk van de Peruaanse openbare aanklagers heeft ontvangen om het schip uit de bewaring te halen.



Elke strafzaak met betrekking tot de vermeende deelname van de Damanzaihao aan illegale visserij in 2014 - de South Pacific Regional Fisheries Management Organisation (SPRFMO) had Damanzaihao op een conceptlijst van illegale, niet-aangegeven en niet-gereglementeerde (IUU) vaartuigen gezet - omvat nu alleen de vorige eigenaar, SFR, zei Mangushev. 'Het heeft nu officieel niets meer te maken met onze boot en niets met ons te maken. Het kan ons schip niet meer vasthouden, we zijn vrij om te gaan', zei hij.

Hoewel het schip in de wateren van Peru, in de buurt van de haven van Chimbote blijft, zal het naar Dalian, China, varen voor reparaties nadat het na een inspectie is vrijgegeven om te vertrekken, zei Mangushev. Het vaartuig zal worden gebruikt voor het verwerken van haring en makreel in Russische wateren, die daar aan Afrikaanse importeurs worden verkocht. Hij zei dat hij hoopt dat het schip in oktober of november weer operationeel zal zijn.

Geschiedenis van het schip 
Damanzaihao, ooit bekend als Lafayette, was jarenlang eigendom van SFR, een eenheid van China Fishery, die andere schepen gebruikt om ansjovis te vangen in Peru om vismeel en visolie te produceren. China Fishery maakt deel uit van het in Hongkong gevestigde visserijconglomeraat Pacific Andes International Holdings (PAIH), maar wordt verkocht door de in New York aangestelde trustee William Brandt om crediteuren terug te betalen in het faillissement van PAIH voor een bedrag van 1,5 miljard dollar.
De detentie van het schip in de namiddag van 30 mei werd bevestigd in een tweet door Ministerio Publico Fiscalia de la Nacion, Peru's federale procureur. De milieudivisie van de Officier van Justitie ondernam de actie 'voor de veronderstelde misdaad van illegale visserij op waterdieren'.

Hoewel het al jaren niet meer in gebruik is, was de Damanzaihao ooit het vlaggenschip van China Fishery's en verwerkte het enorme hoeveelheden jack-makreel voor de kusten van Zuid-Amerika. In 2014 plaatste SPRFMO Damanzaihao op een lijst van IUU-schepen die in de regio vissen. De reden voor de opname was, dat het in de zomer in de regio zonder toestemming had gevist, zoals toen door Undercurrent News werd onthuld. Later dat jaar werd Damanzaihao van de lijst verwijderd, waarbij PAIH zinspeelde op een misverstand. 
Begin 2015 werd het echter opnieuw op de lijst geplaatst en werd de opname ervan afgerond. 

Damanzaihao 
Damanzaihao werd in 1980 gebouwd door de Japanse scheepsbouwer Nippon Kokan K.K., voor een Noors tankerbedrijf. Het is niet ontworpen als een vissersvaartuig, maar als een olietanker van 67.000 metrieke ton. 

In 2008 had Pacific Andes op een Chinese scheepswerf visverwerkings- en vriesmachines geïnstalleerd in het ruim. Volgens de New York Times kostte de herconfiguratie 100 miljoen. 
De 232 verticale diepvriezers van Damanzaihao kunnen samen 1.500 ton vis binnen 24 uur invriezen. Zeven productielijnen verpakken de vis automatisch. Het laadruim kan 15.000 ton opslaan, terwijl het een bemanning van 320 kan hebben. Zeven kranen laden en lossen vis van en naar reefer- en reeferboten voor overslag. 
Volgens het artikel van de New York Times heeft Damanzaihao alleen de technische capaciteit om 547.000 ton vis per jaar te verwerken, als het elke dag zou werken.

(Suriname Mirror/Under Current News/Twitter/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten