'Jaarverslagen SLM met vaak onthutsende cijfers, die overigens onvolledig zijn'
De Ware Tijd en haar speciale SLM-'reporter' Wilfred Leeuwin blijft als een bijtgrage pitbull op ramkoers naar de SLM. De krant bericht vandaag, donderdag 24 mei 2018, dat de liberalisatie van de Mid-Atlantische route in 2006 middels een luchtvaartverdrag tussen Suriname en Nederland, nu bijna een doodsteek blijkt te zijn voor de SLM.
'De liberalisatie op zich kan, en heeft de mogelijkheid tot veel voordelen, maar het is de manier waarop er invulling aan wordt gegeven en beleid wordt gemaakt.' Dit zeggen - niet bij naam genoemde (!) - deskundigen van de SLM die het niet langer kunnen aanzien dat het blijft rommelen binnen het management.
Jaarverslagen met daarin vaak onthutsende cijfers, die overigens onvolledig zijn, maken het er niet beter op.
Een ernstig pijnpunt voor de SLM is - aldus Leeuwin - dat haar Nederlandse partner TuiFly, zich in de afgelopen twee jaar tot een zelfstandige en sterke concurrent heeft ontwikkeld. Het kan er bij SLM-ers niet in dat de directie van de maatschappij weigert te erkennen dat TuiFly uit de samenwerking het onderste uit de kan haalt, terwijl de positie van de SLM alsmaar verslechtert.
Niet alleen biedt TuiFly goedkopere tickets aan, maar ze heeft een groot deel van de SLM-passagiers naar zich toe weten te trekken.
Een 'klap in het gezicht van de SLM' komt op 6 januari 2017, enkele weken nadat de SLM en TuiFly een samenwerking zijn aangegaan. De Nederlandse regering doet in een diplomatieke nota de Surinaamse regering een totaal onverwachte mededeling. De regering wordt geïnformeerd 'over het voorgenomen besluit van de Nederlandse burgerluchtvaartautoriteiten om TuiFly aan te wijzen lijndiensten uit te voeren tussen Nederland en Suriname'.
Daarbij wordt verwezen naar het luchtvaartverdrag 1990 -2006 tussen de twee landen. Over de samenwerking die TuiFly is aangegaan met de SLM staat, dat 'TuiFly van plan is een operatie te starten in samenwerking met SLM waarbij onder elkaars code zal worden geopereerd' (codeshare overeenkomst).
De samenwerking zou volgens afspraak leiden tot meer passagiers voor de SLM, onder aantekening dat 90 tot 95 procent van de passagiers, toeristen zouden zijn. Zij zouden naast betaling van de ticket, met hun spenderingen in Suriname ook bijdragen aan de economie.
Bij de ondertekening van de samenwerking had de intussen ontslagen directeur Robbi Lachmising dit ook gesteld, maar hiervan is niets terecht gekomen.
In het SLM-jaarverslag 2016/2017 staat dat het aantal vluchten van de nationale maatschappij wel is toegenomen, maar dat er minder passagiers zijn vervoerd.
Uit het artikel van Leeuwin blijkt niet, dat hij de SLM voor een reactie heeft benaderd, in het kader van hoor en wederhoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten