'Enorme onderbenutting huidig potentieel, verkeerde prioriteiten, enorme verspilling staatsgelden'
Met de economische problemen die wij nu reeds hebben en in het verlengde daarvan de aankondiging van de zoveelste reshuffling van een kabinet Bouterse komt een aantal zaken nadrukkelijk naar voren. Er is sprake van te weinig planning en te weinig coördinatie met als gevolg enorme onderbenutting van het huidig potentieel, het leggen van verkeerde prioriteiten en een enorme verspilling van staatsgelden. Terwijl de problemen zich opstapelen zien we dat Suriname zich mag opmaken voor weer een reshuffling.
Het kabinet Bouterse 2 werd geïnstalleerd in augustus 2015 en in september 2016 werd de eerste reshuffling bevestigd en nu in maart 2018 de tweede.
Terwijl men blijft sleutelen aan kabinetten, zien we dat er totaal geen gericht beleid is om de productie in welke sector dan ook te bevorderen. Op deze manier kunnen er dan natuurlijk ook geen nieuwe banen ontstaan voor onze jongeren.
De gepensioneerden vormen een van de kwetsbare groepen. Ondanks dat velen op 60- jarige leeftijd nog zeer vitaal zijn en vaak ook willen doorwerken, wordt daar geen beleid op gemaakt. Natuurlijk wordt dat ook moeilijk, omdat de regering geen beleid heeft om nieuwe banen te laten ontstaan.
De arbeiders in dienst van de overheid, de ambtenaren moeten het maar een beetje gelaten volgen. De overheid heeft greep op hun salarissen en maakt daar vaak genoeg gebruik van. Dat vaker salarissen laat worden uitbetaald heeft alles te maken met het tijdelijk vullen van een of ander gat.
Naast het continue proces van reshuffling is het ook bij andere keuzes die men doet, vaak moeilijk om te zien hoe daarin het nationaal belang wordt gediend. Neem nou de kwestie van de onderhandelingen met Suralco. Welk plan ligt daar nou aan ten grondslag, wat wil men bereiken en waarom zet men geen professionals aan het werk, bijvoorbeeld ter zake ervaren juristen, die weten te dealen met bedrijven als Alcoa.
Men zegt dat er geen geld is, maar bewindslieden reizen af en aan. Je had ook een signaal kunnen sturen door bijvoorbeeld vorige jaar de viering van 25 november anders te doen. Moest je met alle geweld perse nu de Zwartenhovenbrugstraat gaan inrichten? Voorbeelden te over.
Al jaren hebben we problemen met ons onderwijs. Maar de benoeming van een minister blijft maandenlang uit, evenals een minister van Justitie en Politie trouwens. Wonder boven wonder horen we dat juist in deze periode de criminaliteit is gedaald.
Jongeren hebben ook al jaren het probleem van huisvesting. Je wilt op een bepaald moment het ouderlijk huis verlaten om je eigen leven te gaan beginnen. Die huizen zijn er niet in voldoende mate. In sommige situaties leven in één huis wel drie of vier generaties. U begrijpt wel dat dit nooit goed kan zijn voor het welzijn van de mensen in dat huis. Weer een instrument om mensen te manipuleren. Want dan beloof je ze gewoon dat ze na de komende verkiezingen zeker een huis gaan vinden als ze maar op je stemmen, want je gaat 20.000 huizen bouwen.
Er is een wetmatigheid over golfbewegingen van de economie. Deze crisis zal dus ook weer over gaan net zoals het enthousiasme over de reshuffling.
Maar, we moeten er wel voor zorgen dat het land bij de volgende crisis er beter voor staat. Daarvoor is er geen wisseling van ministers nodig, maar een mind shift. Regering, alleen samen gaan wij dit land tot ontwikkeling kunnen brengen.
Samen met onder meer coalitie, oppositie, maatschappelijke groeperingen, kennisinstituten en bedrijfsverenigingen.
Jim Hok,
Voorzitter van de PALU
Geen opmerkingen:
Een reactie posten